Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hembyggda "förbättrade" spindlar och nav, realistiskt/dumt?
2626 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hembyggda "förbättrade" spindlar och nav, realis

Detta är bara torrforskning och kommer förmodligen aldrig bli aktuellt, men kan kanske vara intressant att dryfta.

Hur mycket skulle det kosta att få custombyggda spindlar och nav tillverkade till en Miata?
Det jag är ute efter är en 20mm uppflyttning av hjulaxlarna med bibehållen chassiegeometri.
En grad extra Camber hade inte skadat när man ändå håller på (hur man nu gör det utan att förstöra resten av vinklarna).
Dessutom kan lös styrarm vara intressant för att kunna leka med Ackerman och styrutväxling (dvs kunna ändra styrarmens längd).

Jag har inte torrt på fötterna (som vanligt) om det är praktiskt möjligt att konstruera spindel/nav med flyttade fästen för A-armarna (30mil till garaget dessutom) men om det nu skulle vara det, hur skulle man bära sig åt?
    1. Få tag på en uppsättning väl använda
    2. Mäta upp samtliga mått (skaffa orginalspec är betydligt bättre för alla vitala mått)
    3. Justera måtten så att värdena blir de önskade i nåt CADliknande
    4. Få prototyper gjorda i CNCfräs/svarv eller vad som är lämpligt
Hur svindyrt skulle det vara att få prototyperna gjorda i lämpligt material (ingen vikthysteri)?
Jag inser att konstruerandet och justerandet måste jag göra själv (min tid är ju gratis och det är konstruktion är det enda jag kan bidra med). Räcker det med 10papp för material+jobb för alla fyra (dvs rätt vid första försöket) eller är det mångdubbelt dyrare?
om allt blir lyckat kanske gjutning+ bearbetning av 10 uppsättningar skulle kunna betala utvecklingskostanden (Allt går att sälja på andra sidan Atlanten ).

Hur har ni som fixat till egna spindlar gått till väga? Är det justerade orginal (av lämpligt märke) eller nytillverkning som gäller?

Varför man vill pilla på en "redan perfekt kompromiss" hör inte hit och vilka vinklar som heter vad finns bra beskrivet både lite här och där. Detta är mera en konstruktions/tillverkningsfråga.

Jag har Googlat en del men inte hittat nåt bra exempel (än). Här finns det ju förstahandserfarenhet så det smäller betydligt högre än att det ev. finns färdiga nav/spindlar att köpa från Japan för ohemula pengar.

Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

om du gör en grundkonstruktion själv borde det gå at få en "price quote" igennom de här : http://www.emachineshop.com/

Disclaimer: har inte testat själv

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hembyggda "förbättrade" spindlar och nav, re

Det är ingen enkel grej du nämner. Hittar man en Miataman som redan gjort det så kan man kopoera om det verkar se bra ut. Men skulle jag svara på fråga som inte vet nått om Miata så blir det värre. Det är alltid en massa saker som måste vägas in. Jag har ju tillverkat ett antal upprights till Panteran coh det var inga enkla grejor i slutänden. Ska det bli billig måste man hitta nån polare som tycker det är kul. Bara att filura ut hur saker ska sättas upp i maskinen tar ett tag. Sen får man tillverka hållare. Du får gärna komma å kika om du vill, men man blir trött bara av å se uppriggningsgrejorna.
Göran Malmberg

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Det jag var mest intresserad av var hur mycket jobb/kostnad det skulle vara att gå från en fullständig CADritning till en användbar produkt. En spindel är ju inget som tillverkas i ett fåtal moment (antar jag) så det lär gå åt ett antal timmar och några olika tekniker.

om man lyckas köpa maskin+operatörstid med enbart intresse (och gentjänster) så blir det genast mycket billigare, det inser jag, men vad ligger en uppskattad kostnad för en såpass komplicerad pryl som en spindel på (om man hittar en trevlig firma som gör prototypjobb)?

Hade jag haft en spindel och ett baknav på skrivbordet så hade jag förmodligen inte frågat (då hade problemen gömt möjligheterna). Okunskap kan ibland vara befriande .

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag ska ju inte rekomedera någon att rygga tillbaka för besvären. Särskillt som jag inte gör det själv.
Men jag vågar heller inte bara råda alla att sätta igång. Då törs jag inte visa mig på stan sedan.
ISR körde ut mina framhjuls hubbar med skivcentrum även bak och det gick på 15000:- för 20 år sedan.
(Kompispris). Då fick dom fullständiga ritningar. Spindlar är värre att göra. Annars är Acke Rising en av de få jag anlitar om någon nu måste anlitas. Han har både verkstad och kunskaperna i hållfasthet, och säger stopp om han misstänker att det är tvivel om styrkan.

Göran Malmberg

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tack för infon, jag har börjat inse vilket jobb det skulle vara och utan att ha haft "navhylsa" och spindel i handen är det svårt att gissa sig till hur mycket arbete det är. Det kanske tom går att modifiera befintliga bärarmsfästen och styrarm och då behöver det inte bli så komplext.

Tur att Miatan står så långt bort, annars hade det pillats redan i helgen (men jag är iofs känd för att inte få ihop det efteråt )

Hittade två hjulupphängningsdiagram som verkar tyda på ganska okomplicerad uppbyggnad (men det fungerar bra).
rear_diagram
front_diagram
Dessa två är för 89-97 men det är bara mindre skillnader 99+.

Jag antar att kapa och svetsa inte är direkt lämpligt (en grad fel är ju inte bra). Att ta bort 20mm i övre infästning och lägga till 20mm vid den nedre kunde vara ett sätt.
Usch va dumma ideér jag får (det finns för få Miator (99+) på skroten så utgångsmaterial vimlar det inte av).

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

om något, skulle nog jag satsa på att ta bort nedre spindelleden ur spindeln, göra ny undre bärarm, samt förflytta ner leden (borde gå med en konisk insats och bult samt ledlager) så att när bilen är sänkt, är undre bärarm någorlunda horisontell, istället för lutande uppåt/utåt.

Det är väl det du är ute efter? Bibehållen eller förbättrad geometri när bilen sänks?

Att övre bärarmen då lutar mer gör ju inget då det bara ökar camber-kompensationen.

Så skulle jag gjort, samt kortare stötdämparkroppar så man slipper genomslagsproblemen eller kanske såna förflyttare av infästningspunkten. Jag har två såna jättemysiga lila eloxerade på hyllan. Nån dag kanske de kommer till nytta ( ).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jag har inte kommit så långt att jag skissat på camberförändringarna. Om det "räcker" att göra "adapter" på den undre bärarmen och styrarmen så låter det inte omöjligt. Bak är det knepigare eftersom en stabil förlängning av infästningen av bärarmen måste fixas till.

I bästa fall skulle jag vilja bulta dit en adapter så att orginal spindelled/bärarm passar. Men det kanske blir för trångt (med 20mm förändring).

Jag får klura på det (fram med passaren och tekniklegot ). Jag får skissa vidare när FM+konis skall monteras i vinter, den sänkningen lär iofs räcka ett tag.
Men med sänkt lägre bärarm skulle man ju kunna köra med hårdare fjäder av normallängd (dvs sänka utan att förlora fjädringsväg).

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Vad gäller kostnader att tillverka sådant så finns några faktorer att tänka på.

*Materialkostnad
*Maskintid inkl programmering
*Ställtider

Med det jag vill säga är att material och ställkostnader är en mindre post i sammahanget, det som kostar mest är maskintid, det brukar säga att en normal mekanisk verkstad tar 250:- i timmen.

Ställkostnader tar vi på Kuggteknik ca 400-900:- per gång.

Nu har du ett hum på vart det lutar.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hittade en kommersiell lösning till en helt annan bil (med McPärson sessutom).
http://www.h2sport.com/SportSpindle.pdf

Synd att Miatamarknaden inte är lika stor (problemen är förmodligen inte lika uttalade heller).

Att shimsa den nedre spindelleden är kanske inte så bra med tanke på hur skoj det blir när den ger upp. Annars kanske det skulle gå att hitta spindelleder med extra lång bult (20mm längre)...

Edit: Man blir ju deppig när man ser priserna på "Drop Spindles" till Pickuper och SUVar, under $250 per paret känns ju som ett slag under bältet. Men stora serier...

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hembyggda "förbättrade" spindlar och nav, re

"Hur mycket skulle det kosta att få custombyggda spindlar och nav tillverkade till en Miata?
Det jag är ute efter är en 20mm uppflyttning av hjulaxlarna med bibehållen chassiegeometri.

Jag har inte torrt på fötterna (som vanligt) om det är praktiskt möjligt att konstruera spindel/nav med flyttade fästen för A-armarna (30mil till garaget dessutom) men om det nu skulle vara det, hur skulle man bära sig åt?"

"Hur svindyrt skulle det vara att få prototyperna gjorda i lämpligt material (ingen vikthysteri)?
Jag inser att konstruerandet och justerandet måste jag göra själv (min tid är ju gratis och det är konstruktion är det enda jag kan bidra med). Räcker det med 10papp för material+jobb för alla fyra (dvs rätt vid första försöket) eller är det mångdubbelt dyrare?"

Blir nog att räkna med 20-30 i alla fall beroende på hur stora och hur jobbiga konstiga vinklar du har.

"om allt blir lyckat kanske gjutning+ bearbetning av 10 uppsättningar skulle kunna betala utvecklingskostanden (Allt går att sälja på andra sidan Atlanten )."

Är ju en fråga om hur mycket andra är villiga att betala... Min erfarenhet är att många snackar och önskar och hoppas men då dagen för cash e inne är inte lika många pigga längre.

"Hur har ni som fixat till egna spindlar gått till väga? Är det justerade orginal (av lämpligt märke) eller nytillverkning som gäller?"

I de flesta fallen nytillverkning skulle jag säga. De är många gånger gjutna och lämpar sig därmed inte alls för någon svets.

"Jag har Googlat en del men inte hittat nåt bra exempel (än). Här finns det ju förstahandserfarenhet så det smäller betydligt högre än att det ev. finns färdiga nav/spindlar att köpa från Japan för ohemula pengar."

Hittar du färdiga att köpa blir det säkert mycket billigare ändå.

"*Materialkostnad "

5-6

"*Maskintid inkl programmering "

Hur har du tänkt att mäta upp spindlarna? En hel del saker är mycket svåra att mäta vettigt med skjutmått... Mäta upp exempelvis en spindel tar en hel del tid.

"*Ställtider "

E nog mindre farligt, tillverka giggar för att spänna fast springer iväg. 1 veckas jobb för giggar är ingen omöjlighet.

"Med det jag vill säga är att material och ställkostnader är en mindre post i sammahanget, det som kostar mest är maskintid, det brukar säga att en normal mekanisk verkstad tar 250:- i timmen. "

400 och uppåt plus moms får du nog snarare fundera.

Som håller på med liknande, göra nytt Rotax vevhus då det gamla håller på och spricker och inte tror det blir speciellt mycket billigare än att köpa då de kostat runt 15' per halva (2delar) men problemet är att de inte finns att köpa längre

Uppsala
Här sen Okt 2004

300:-/h plus moms skulle jag ta, i detta ingår normalt skärverktyg (om det inte krävs något konstigt), men inte material.

Men 400+ är nog vad man får räkna med om man vänder sig till random mekanisk verkstad utan höghastighetsfräsar gissar jag.

Det gäller 3-axlig cncfräs, manuella svarvar och fräsmaskiner etc.

Vad det kostar beror ju helt och hållet på hur det konstrueras.

Med bearbetning från 4 sidor, lustiga vinklar, fräsning med lutning i 3 dimmensioner (tex grop med ej botten i annat annat än planet vinkelrät mot dess väggar) och krav på lustiga riggningar, och dessutom svårprogramerat, då har du ju för mycket länge sen gått långt förbi $250x4.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tackar för alla glada tillrop och råd.

Den tanke (av många) som kommer upp oftast är att se om det går att hitta nån som kan svetsa. Om det blir tvärnej (dvs osvetsbart gjutgods) så blir nästa sak att mäta upp alla avstånd och ytor in i nåt som kan resultera i ett CNC-körschema (jag får läsa in mig på ämnet märker jag).
Som jag ser det (nu) så består en spindel av fyra delar; Navet med bromsoksarmsfäste, övre och nedre spindelledsfäste och styrarmen. Konstruktionen skulle bestå i att få alla dessa delar så lika orginalet som möjligt samt få dem positionerade i rätt relation till varandra (avstånd i 3D samt vinklar). Att det sen ska hålla är området där gissningar på material och dimensioner kommer in. Lättare än orginal är bara att glömma.

Att måtta upp och peta in i nåt CADprogg ser jag som det lilla problemet (det kan man ju leka med själv), det stora är att få tag på nån som gjort nåt liknande förr och kan säga bu eller bä. Det är ju inte skoj om spindeln viker sig "under bron" thumbs down .
Det jobbiga med uppmätningen är ju att 1mm fel på spindelledsfästena kan ge 0.2 grader camberändring (om det är 300mm mellan spindelledernas ledpunkter).

Första steget är att övertyga bildelsbasskrotarna att det är värdelösa grejer som bara är hyllvärmare (svårt när det finns två skrotade 99+ i sverige).

Edit: Nåt förslag på lämplig mjukvara att peta in modeller i som kan exportera ut nåt som verkstäder förstår?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:
Tackar för alla glada tillrop och råd.

Den tanke (av många) som kommer upp oftast är att se om det går att hitta nån som kan svetsa. Om det blir tvärnej (dvs osvetsbart gjutgods) så blir nästa sak att mäta upp alla avstånd och ytor in i nåt som kan resultera i ett CNC-körschema (jag får läsa in mig på ämnet märker jag).
Som jag ser det (nu) så består en spindel av fyra delar; Navet med bromsoksarmsfäste, övre och nedre spindelledsfäste och styrarmen. Konstruktionen skulle bestå i att få alla dessa delar så lika orginalet som möjligt samt få dem positionerade i rätt relation till varandra (avstånd i 3D samt vinklar). Att det sen ska hålla är området där gissningar på material och dimensioner kommer in. Lättare än orginal är bara att glömma.

Att måtta upp och peta in i nåt CADprogg ser jag som det lilla problemet (det kan man ju leka med själv), det stora är att få tag på nån som gjort nåt liknande förr och kan säga bu eller bä. Det är ju inte skoj om spindeln viker sig "under bron" thumbs down .
Det jobbiga med uppmätningen är ju att 1mm fel på spindelledsfästena kan ge 0.2 grader camberändring (om det är 300mm mellan spindelledernas ledpunkter).

Första steget är att övertyga bildelsbasskrotarna att det är värdelösa grejer som bara är hyllvärmare (svårt när det finns två skrotade 99+ i sverige).

Edit: Nåt förslag på lämplig mjukvara att peta in modeller i som kan exportera ut nåt som verkstäder förstår?

Att svetsa befintliga spindlar är nog bara glömma direkt om du har den minsta självbevarelsedrift.

Solidworks är ett fungerande program.

Det var just det med uppmätning och småfel, mäter upp sådana saker med indikatorklocka så har man hyfsade möjligheter att få siffrorna rätt men då tar det en stund att mäta...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Att svetsa befintliga spindlar är nog bara glömma direkt om du har den minsta självbevarelsedrift.

Solidworks är ett fungerande program.

Det var just det med uppmätning och småfel, mäter upp sådana saker med indikatorklocka så har man hyfsade möjligheter att få siffrorna rätt men då tar det en stund att mäta...
Misstänker att Svetsa inte är att tänka på, dels pga hållfastheten, dels pga risken att missa nån mm oavsiktligt. Möjligen om det skulle vara till avgjutning (men då behövs i stort sett gratis gjutning).

Solidworks är det jag gissade på.

Indikatorklocka behöver väl en stabil rigg för att fungera och vissa mått kan vara lite knepiga (c-c måttet mellan spindelledsaxlarna tex). Kombinationsmätningar åt alla håll tills måtten "stämmer" borde kunna fungera. Om jag kan märka (riktiga) skillnader mellan höger och vänster (förutsatt att spindlarna är spegelbilder av varandra) borde mätningarna vara bra nog?

Tid att mäta ska inte vara nåt problem, detta får bli ett projekt att fila på under vintern och nästa säsong, det ska ju köras lite med ett förstadium först (vanlig uppstyvning/sänkning).

Skruva banåkabil
Hembyggda "förbättrade" spindlar och nav, realistiskt/dumt?
2626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande