Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
6677 besök totalt |
Azzarri GT - årsmodell 2014 (en dröm)
"fuck ferrari, this is an azzarri" Under senaste 2 åren har min drömbil formats mer och mer i min hjärna. Häromdagen började jag skissa lite på den. Kriterier som jag hitils kommit fram till. * coupé - ej cab * sugmotor * 4-växlad * topfart över 300 * bakhjulsdriven Enligt nuvarande projektplan så är den klar om 10 år. http://mer.nu/dream4.jpg http://mer.nu/dream7.jpg Den är 180 bred och ca 400 lång. Hjulen på nu är 245/50-17 runt om. Skisserna är gjorda i Cinema 4d. Så snart jag hittat nytt garage så börjar byggandet. Jag har spons på rör (gratis) samt en rörbockningsmaskin. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
verkar vara ett ballt projekt, hur seriös är du med det?
Bild 1 ser ut som en porsche 924 ![]() en sak till, 4 växlar och 300 i toppfart, eller e de mer att den ska ha möjligheten att klara 300 med anna drevning? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag är väldigt seriös - detta ska bli av. Just därför är tidsplanen "realistiskt" satt. jo, 4 växlar och 300 i topfart. 100 på ettan 160 på tåvan 230 på trean 310 på fyran - sen hur realistiskt det är återstår att se. det går ju åt lite pulver för detta. Det vore kul om några fler hoppade på tåget och bygga likadana chassin + karosser. Jag kan nog inte få gratis rör till fler bilar, men starkt rabbaterade är inga problem. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
rent spontant, ta en titt på andra rör-ramsprojekt för att lyckas göra bättre triangulering av ramen, se till att använda ett ordentligt cadprogram så du kan simulera hur bra din ram är. SteQve's tråd är
![]() Borde spara en del tid och ge ett bra avstamp med projektet så du inte behöver bygga aldeles för många prov-ramar innan. Vikt/effekt förhållandet för amatörbyggt (och gatreggat) fordon kan bli svårt om bilen ska upp i 300+, det går väl säkert att vikta upp den för gatbruk eller något men ändå väl värt att ta med i beräkning. Aerodynamiken är oerhört viktig när det går så fort, sök upp alla trådar andersY och porschedriver skrivit i och ta till dig ![]() Kul projekt, hoppas det går i hamn. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Hämtade rörbockningsmaskinen i helgen, ngn digital fin grej. Dock så har jag bara verktyg för 22mm samt 28mm än så länge. Ska även fixa en snabbare dator hem, 3d-programmet rullar inge vidare på min laptop. Eftersom jag fastnat i bmw-träsket med 2 bmw's i garagen så funderar jag på att använda en E30 som donator för styrsnäcka, bromsar osv. så länge. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
projektplan:
2004 - färdig på ritbordet 2005 - rören bockas och svetsas 2006 - på hjul 2007 - bromsar och rätt dämpare osv på plats 2008 - motor och drivlina på plats 2009 - körbar 2010-2012 - alla detaljer (inredning) och mätare klara och på plats 2013 - gjuta kaross 2014 - kaross klar kommer säkert att prioriteras om så det slutar med att man sladdar runt i en sandloppa nästa år... utan bromsar. ![]() _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Jag förstår inte varför du vill ha så konstig utväxling, den kommer ju att vara helt okörbar och slira sönder en koppling så fort man vill in i en stad..? ![]() Du behöver inte bara massor med pulver (vrid framför allt) utan även en högvarvig motor. 928:an jag hade var växlad till 79 km/h vid 6800 rpm i ettans växel och 295 km/h vid samma varvtal i femman och jag saknade både en växel neråt och en uppåt för att det skulle vara helt optimalt. _________________ Anders Hansson |
||||
Har kört en 4-petad 911 turbo från tidigt 80-tal. älskade utväxlingen i den lådan. hur det var med tvåan och trean kommer jag inte ihåg, men nära 100 på ettan och 280 på fyran (ej på varvstoppet) ligger till grund för önskemålen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Problemet är ju bara att en turbomotor och en sugmotor har ganska olik karaktär, en turbomotor har ju vridet väldigt långt ner i registret jämfört med en sugmotor i samma effektklass. Om du nu inte satsar på en chevråålet på 7-8 liter ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
kanske inte 7-8, men väl 5-6 - och kanske inte just cheva, men väl en V8. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
pontiac? ![]() ![]() |
||||
nej, chrysler. jag har en smallblock "över" som mycket väl kan tänkas få agera mall, och kanske tom testmotor i prototypen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Hur går det med den realistiska projektplanen? Håller den än? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
En maskin jag skulle tycka vara intresant till ett mittmotorbygge är BMW-V12 skall tydligen inte vara allt för dyrt att köpa en 750 i lite dåligt skick med defekt insprutning.
|
||||
Helrätt koncept! Man bygger en bil som man själv vill ha och som skänker just den upplevelse man är ute efter, och strunta i vad expertisen anser är effektivt. Kul!
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
6677 besök totalt |