Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (13222 totalt) |
Hur göra adapterplatta mellan motor och låda?
Hur gör man en adapter mellan motor och låda själv? Det svåraste borde vara att få centrumen i linje med varandra. Finns det några mer eller mindre enkla sätt att få dem centrarade? Hur blir det med kopplingen? Den hamnar ju ett anal milimeter längre ifrån än vad den brukar göra, spelar detta någon större roll? Tack på förhand. _________________ Mikael Stråhle Lotus Exige S |
||||
Mattias har försökt att mäta och centrera själv för vår adapterplatta men det är rätt hopplöst. Till slut hittade jag CAD-ritningar för bultmönster på både lådan och motorn, gjorde en ritning som lämnades över till en CNC-snubbe och simsalabim så satt allt perfekt.
Kopplingsproblematiken kan ofta lösas genom att man gör svänghjulet lite tjockare. Det behöver inte vara så att den står längre bort. Det beror helt och hållet på hur flänsarna förhåller sig genemot varandra. I vårt fall fick vi t.o.m. svarva ner svänghjulet för att få kopplingen till rätt position. Det viktigaste är egenetligen att startmotorns kuggkrans sitter på rätt ställe, urtrampningslager går att justera till en viss del. Samma gäller pilotlager... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag bultade dit plattan på motorn med lite frikostigt hål för vevaxeln. Sedan satte jag dit en magnetpassare på veven å drogrunt motorn, så vart det en fin cirkel på plattan.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag har kommit så pass nära att det blev ett urtag i den försänkta skallen på bulten. Men är det närmare så gängar man helt frankt ett nytt hål i blocket eller i svänhjulskåpan. Beroende på var bulten sitter så kan den få olika krafter. Jag har även kört med mindre antal bultar och styrpinnar i stället. Bukar använda försänkta bult som ligger en tiondels mm utanför planet på adapterplatan. När plattan dras mot motorn så blir det rätt stumma pinnbultar att skjuta på växellådan på. Det syns i vart fall en av dessa bultar på min hemsida. Klicka engine spec och skrolla tillbaka liten bit. http://hem.passagen.se/hemipanter/ Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Tack för svaren!
Görans förslag med att använda magnetpassaren verkar vara det smidigaste för mig. Vad för material och vilken tjocklek bör man använda i adaptern för en motor som inte är speciellt stark (100-200hk)? _________________ Mikael Stråhle Lotus Exige S |
||||
vi använde 8mm stålplåt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Min platta är 6mm tjock. Jag brukar använda något hårdare än ren mjukaluminium, mycket för att den går lättare att såga i då den smetar mindre. Jag sågar med en bandsåg med 6mm metallblad. Det går som i smör. Vridmoments mässigt är det inga problem, det är mest att man vill ha så det går att försänka skallarna samt böjstabilitet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag kanske är ovanligt korkad men du får en cirkel på ena sidan, sen då?
![]() Man vill ju få så att växellådan centrerar exakt i den cirkeln och det känns ju som ett mission impossible. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag var med på den frågeställningen. Visste inte hur jag skulle formulera mig bara. Jag satte upp adaptern i svarven och körde rent efter linjen. När den snurrar ser man för blotta ögat om det centrerar. Sedan lade jag den mot svänghjulskåpan växellådan monterad. Och indikerade det runda hålet mot styrpipen som splinesaxeln kommer ut igenom. Sen borrade jag in två styrpinnar tvärs igenom plattan in i svänghjulskåpan. Sedan markerade jag mot bultmönstret svänghjulskåpan-plattan. Nu siter "pipen" en bit in så man får ha en vikelhake eller nått. Det går ju inte att indikera så bra mot axeltappen eftersom den normalt sitter lite löst. Vi kan säga att vi har 0,5 mm på oss i felmarginal. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Glöm inte att det inte är bultar som fincentrerar lådan utan pilotlager. Så länge adapterplattan är korrekt och det finns lite vingelutrymme så drar man på låda på motorn och vinglar tills axeltappen åker in i pilotlagret. Sen drar man åt skruvar.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hur menar du nu? Alla motorer eller växellådor har ju antingen styrstift eller styrhylsor som centrerar motorn mot växellådan. Att hänga på växellådan och centrera den efter ingående axeln tror jag inte är nån bra idé, ofta så glappar ju axeln en bit radiellt vilket inte är så bra för centreringen... Såg en rolig sak i nån jänke-katalog, offset-styrtappar för att justera växellådan rak i förhållande till motorn... det är då man undrar vad dom har för precision på grejorna ![]() Ibland kan det även vara enklare att göra adapterplattan mellan sprängkåpa och växellåda. Där har man oftast nått runt i centrum som man kan centrera mot och svarva styrning. När man åker ford-låda på gammal Opel-motor så kör man den sistnämda varianten iaf! |
||||
Det var detsamma jag menade med att indikera mot styrningen för axeln. Här har jag gjort en variant på detta. Jag kapade av svänghjulskåpan från en automatlåda köpt på skroten som passade till motorblocket. Sedan så svetsade jag dit en 8 mm gavelplatta som ZF lådans RUNDA frontgavel kunde centreras mot. Här satte jag helt enkelt magnetpassaren direkt på svänhjulet och drog runt motorn, häpp så var en perfekt centrering klart. ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jo, så här menar jag: Det här är en motor med en adapterplatta och långa bultar (klicka för större bilder): I mitten av svänghjulet (som syns under tryckplattan) sitter det en hjullager. Den svarvade tappen på växellådans igående axel åker in i mitten av hjullagret, och centrerar därmed lådan i förhållande till svänghjulet: (bortse från personen på bilen) Det är i alla fall hur Porschelådor är gjorda. Själva hålen som håller i lådan mot motorn är lite "oversize" och bultar kan glappa en milimeter eller så. Man trär växellådans kopplingskåpa över kopplingen och för in tappen i pilotlagret (under vingling) och sedan drar man åt dom fyra bultar (egentligen pinnbultar) som håller hela paketet på plats. Det viktigaste är som sagt att kopplingspaketet/kuggkransen kommer på rätt ställe i förhållande till växellåda/startmotorn. Det får man testa sig till och antigen modifiera befintligt svänghjul eller svarva ett nytt. Kuggkransens position kan kollas med lite modeleringslera (i vårt fall är startmotor en sådan där kugghjulet "sticker ut" från startmotorn och inte så att hela startmotorn vinklas mot kuggkransen, därav dåliga avtrycket): Så här såg orginalsvänghjul ut, innan bearbetning. Kuggkransen fick skäras bort och hela svänghjulet svarvas ner ordentligt: ...tills den såg så här ut: _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
ok, då är jag med! Så dom kör den varianten på att centrera växellådan orginal!? ![]() Skulle tro att när det gäller dom flesta vanliga bilarna så är det nog ingen bra idé att hänga dit lådan med jättestora bulthål och låta den centrera sig genom att hänga på ingående axeln. Men är ingående axeln på lådan lagrad på så vis att den inte glappar nått så funkar det ju! Göran: såg väldigt smidigt ut det där! |
||||
har man två växellådor är det zip zip att göra en adapter?
eller är jag ute och cyklar nu.. gör ett hål mitt i din aluskiva. hålet skall motsvara axeltappen på den vxllåda som har minste axel.. ställ lådan på platten med axeln i hålet. märk ut hålen.. med en svarv kan man göra adapter för en körnare, alt göra köranre i svarven som passar i bulthålen på lådan.. ställ dit låda nummer två, om behövs gör ett större hål i plattan. märk upp på samma sätt nu.. har jag missat nått vitalt, eller kan man göra så? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (13222 totalt) |