Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker info om Porsche 968 CS
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5356 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Hur bekväma är schalensitze? Kan man sträck köra 30mil utan att bryta ihop totalt?
Finns den "riktiga" CS:n med AC, eller finns det bara på normal 968:an?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Ingen som åkt i en 968 med scalensitze?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Inga problem att åka med schalensitze, har kört som mest 110 mil på en dag utan träsmak.

Finns en kudde som man tar ur när det är dax för banåka.

AC finns till alla, men svårigheten är att hitta en med bara AC och ingen annan lull-lull. Men jag förstår din tanke, dom är olidliga på sommaren utan AC.

Leif A.

_________________
Leif A
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1307

Namndispens
Namndispens

o sen gäller det att undvika bilar med taklucka.
Min lixom försvann efter en smärre sammanstötning med fast föremal.
Vi hittade den aldrig
Nä, basic 968 med AC och utan trams skall det vara.
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



AK skrev:
o sen gäller det att undvika bilar med taklucka.
Min lixom försvann efter en smärre sammanstötning med fast föremal.
Vi hittade den aldrig
Nä, basic 968 med AC och utan trams skall det vara.


Eller som det så populärt heter på Porschespråk "targa" thumbs down

Nu när vi klarat ut hur en 968:a skall se ut, måste jag ju bara visa specarna på min.

- CS-93
- 8300 mil
- Schalensitze
- M030
- Diffbroms
- Bilstein Club
- 996 GT3 bromsar
- Cup 1 fälgar orginal ( men ett set nya Speedline turbo S ligger och väntar )
- AC
- För övrigt, INGA elhissar, centrallås, targa "no nothing"

Mvh
Leif A

_________________
Leif A
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Leif A skrev:
AK skrev:
o sen gäller det att undvika bilar med taklucka.
Min lixom försvann efter en smärre sammanstötning med fast föremal.
Vi hittade den aldrig
Nä, basic 968 med AC och utan trams skall det vara.


Eller som det så populärt heter på Porschespråk "targa" thumbs down

Nu när vi klarat ut hur en 968:a skall se ut, måste jag ju bara visa specarna på min.

- CS-93
- 8300 mil
- Schalensitze
- M030
- Diffbroms
- Bilstein Club
- 996 GT3 bromsar
- Cup 1 fälgar orginal ( men ett set nya Speedline turbo S ligger och väntar )
- AC
- För övrigt, INGA elhissar, centrallås, targa "no nothing"

Mvh
Leif A




Vill ha!!!

Fast jag hade nog tagit ur ACn...

du vill inte byta jämt mot en M3 E30?




Nä, tänkte väl det.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Leif A skrev:

Nu när vi klarat ut hur en 968:a skall se ut, måste jag ju bara visa specarna på min.

- CS-93
- 8300 mil
- Schalensitze
- M030
- Diffbroms
- Bilstein Club
- 996 GT3 bromsar
- Cup 1 fälgar orginal ( men ett set nya Speedline turbo S ligger och väntar )
- AC
- För övrigt, INGA elhissar, centrallås, targa "no nothing"

Mvh
Leif A



Jepp, helt rätt! thumbs up Ehhh du ska inte sälja.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Bilstein Club....är det sådana som jag har ?? Trodde att dessa kalldes Turbo Cup eller nåt sånt?



_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Porsche-Daniel............Nej tyvärr, men M3E30 är difinitivt en av favoriterna

Tomas T.........Den är till salu, men den finns inte i någon tidning någon annanstans. Du kan ju skicka ett privat meddelande, vill inte bara "prata bil" utan det får vara seriöst menat.

FSN............Ser ut som mina, som jag sa tidigare i tråden dom har många namn. Turbo cup sättning är inget att stå efter, dom är för hårda för gatåka i alla fall (även bana) . Om det är samma som jag har (vilket jag tror) så kommer du att bli nöjd. thumbs up

Mvh
Leif A

_________________
Leif A
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Leif A skrev:
FSN............Ser ut som mina, som jag sa tidigare i tråden dom har många namn. Orginal turbo cup är Koni, men det finns ett bilstein alternativ såklart. Turbo cup sättning är inget att stå efter, dom är för hårda för gatåka i alla fall (även bana) . Om det är samma som jag har (vilket jag tror) så kommer du att bli nöjd. thumbs up

Mvh
Leif A


Fredriks bil (FSN) är en ren tävlingsbil, dock "ganska" lätt så dom blir ju skenbart lite hårdare än på en normaltung bil.

Jag bytte ut mina slitna Koni ställbara (från M030) på min 944 turbo -89 (tung, allt lulllull nästan) till Bilstein som kallades clubsport (av Sanden), det blev lite fastare men absolut inte okomfortabelt på gata. På bana (sydsvenska) upplevde jag dom så att det hade kunnat vara ett snäpp fastare, men det var kanske hela alltet med kränghämmare och fjärdrar som borde vara lite fastare.

Koni var lackade gula och hade ställbar fjädertallrik. Bilsteinen (som alltså påstods heta clubsport) var oxo lackade gula till skillnad från Fredrik foto där dom är gulkromaterade . Dessuom hade mina inte ställbar fjädertallrik . Men frambenet var lite kul, det var uppochnedvänt, så att cylinder var där uppe och kolven var fäst i navet.

Hursomhelst känns detta lite virrigt...

_________________
Pär Hylander
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Faan, Pär du har monterat dom uppochner

Nej, man ska inte förväxla Sandéns fjäderben med Bilsteins, dom är i och för sig bra. Och framförallt till ett mycket bra pris.
Dom han säljer är renoverade ben med nya innanmäten, vad det är för sättning vet jag inte.
Men hans kunder brukar vara nöjda. (och även jag)

För att återgå till Bilstein, gulkromaterade fick jag höra att dom utgick till förmån för silverkromaterade (som jag har). Väntade en evighet innan dom kom.

Ser ut som FSN har HR-fjädrar vilket jag också har. Vad jag har fått lärt mig så är Koni stummare från början medan Bilstein är mer progressiv, därav hjälpfjädern på bilden. Men det finns säkert lika många Koni- anhängare som tycker att motsatsen är lika bra.

Jag kan bara utgå frän egna erfarenheter, och jag anser att sättningen är perfekt för blandningen gat-banåka. Mjuka vid låg belastning, hårdare vid hård kurvtagning.

Mvh
Leif A

_________________
Leif A
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Glömde- mina ser ut som Fredriks, ställbar fjädertallrik.
Kommer inte ihåg värderna på fjädrarna, ska kolla det.
Det beror ju helt och hållet på vikten.

Leif A

_________________
Leif A
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Leif A skrev:


Nej, man ska inte förväxla Sandéns fjäderben med Bilsteins, dom är i och för sig bra. Och framförallt till ett mycket bra pris.


Jag köpte dom av sanden ja, dom kom i ny oöppnad kartong som det stod Bilstein, dom såg helt nya ut och det var inte prat om det skulle vara några renoverade. Och det var inte speiciellt bra bra pris 10 kkr för fram och bak. Det är några år sedan, antagligen 98 eller 99.

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hallå pöjkar!
Mina turbo cupben är nu hos stötdemparexperten för om packning. Det kommer att bli moddade til clubben.
De ser ut exakt som Fredriks fast att mina är silver.
Leif: Vore kul o höra vad du har för värden på dina fjädrar. O hur ska man tänka när man ska välja vad man ska ha för fjäder?

MVH
Fredde

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Leif A skrev:
medan Bilstein är mer progressiv, därav hjälpfjädern på bilden.


Jag trodde att hjälpfjädern bara satt där för att inte huvudfjädern skulle hoppa helt lös när hjulet fjädrar ut mycket. För att få en viss given höjd på bilen med en viss given fjäderkonstant och när det ej är möjligt/praktiskt att ha vilken diameter på fjädern och tråden som helst, blir det ju ibland att fri utfjädrad längd på fjädern är kortare än stötdämparens/hjulupphängningens maximala slaglängd

_________________
Pär Hylander
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Pär- Vad jag refererade till var den sats han säljer för 2600:- (bytespris).
Han säljer givetvis andra satser också, 10 kkr räcker inte till de som sitter fram på min tyvärr.

Som jag sa tidigare så är dom här framtagna för någon cup som kördes i USA. Men om det korrekta namnet är clubsport vet jag inte.

Men jag tror att de är samma som Bilsteins Turbo cup-version, fast med en "mjukare" sättning.

Fredrik- skall se om jag kan komma ned till garaget idag och kolla.

Mvh
Leif

_________________
Leif A
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Pär Hylander skrev:
Leif A skrev:
medan Bilstein är mer progressiv, därav hjälpfjädern på bilden.


Jag trodde att hjälpfjädern bara satt där för att inte huvudfjädern skulle hoppa helt lös när hjulet fjädrar ut mycket. För att få en viss given höjd på bilen med en viss given fjäderkonstant och när det ej är möjligt/praktiskt att ha vilken diameter på fjädern och tråden som helst, blir det ju ibland att fri utfjädrad längd på fjädern är kortare än stötdämparens/hjulupphängningens maximala slaglängd


Helt rätt Pär, en olycklig formulering av mig.

Hjälpfjädern har inget med progressivitet att göra.


Leif.

_________________
Leif A
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Är det en hjälpfjäder som sitter underst på Fredriks bild?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Leif A skrev:
Pär- Vad jag refererade till var den sats han säljer för 2600:- (bytespris).

Som jag sa tidigare så är dom här framtagna för någon cup som kördes i USA. Men om det korrekta namnet är clubsport vet jag inte.

Men jag tror att de är samma som Bilsteins Turbo cup-version, fast med en "mjukare" sättning.

Mvh
Leif


Aha , ja det känner igen!, dom hade tagit fram till någon tävlingserie där det inte var tillåtet med coilovers bak tror jag!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fredrik C skrev:
Är det en hjälpfjäder som sitter underst på Fredriks bild?


Ja, den är mycket mjukare än huvudfjädern och trycks ihop helt när bilen sänks ner på hjulen (tror jag iaf )

om du tittar nog så ser du att "tråden" inte är rund, snarare platt, vilket gör den vek.

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hur ser kylningen av bromsarna ut på 968:an? Har sett som rör som sticker ner vid fram hjulen. Nån som har en bild?
Kan man kombinera sån kylning med cup/clubfjäderben?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
Söker info om Porsche 968 CS
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande