Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1718 totalt) |
Info: http://www.autopower.se/modellguiden _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag har för mig att forumägaren brukar benämna sitt fordon "limousine". Är det en officiell BMW-benämning?
Har även en svag känsla av att gamla folkvagnar kallades limousine fast de bara var tvådörrars. (I övrigt inga likheter) Begreppsförvirring, eller är det jag som svamlar? |
||||||
|
||||||
M3:an måste väl ändå vara den sista E30:n som skulle kunna kallas för tre-dörrars? Bensintanken sätter ju ganska effektivt stopp för passage mellan bagage och kupé. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
om det är öppet mellan coupe och bagage är det 3 dörrars enligt mig. Som på en golf. Man kan även säga att dörrar har en ruta. Då sätter man stopp på det mesta men det finns väl alltid undantag. Precis samma skillnad som på en 4 och 5 dörrars bil. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Edit: Tillägg
Audi kallar sina sedaner för Limousin så det är nog nån tysk idé. _________________ Daniel Steiner |
||||||
"observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring C = Coupé X = Fyrhjulsdrift d = Diesel cpt = Compact" här är bmw:s egna uppgifter. jag vägrar kalla min 2d för sedan. _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||||
Stämmer bra det,stod Limousine i registreringsbevisen på bubblorna ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
ossie,
Du får självfallet kalla din bil vad du vill, men BMW kallade den för sedan (limousine). Menar du att de gjorde en compact på E30 också bara för att listan ser ut så på Autopower. Jag tror hela missförståndet att E30 2d kallas för coupé kommer ifrån att BMW gjorde coupé på E36. Studerar man E36 är det rejäl skillnad mellan sedan och coupé vad gäller lutning på stolpar, takhöjd osv. På E30 är ju bakrutan samma på 2d och 4d. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
||||||
För min del får den här tråden gärna skrotas. Jag tyckte bara synd om han som annonserade efter en bil som inte finns. Att Magnus sen splittade det så det ser ut som om jag tycker det är en livsavgörande fråga
är inte mycket jag kan göra åt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Coupe kommer från coup (?) = skära, och det avser att man har skurit i taklinjen ner över/mot bakluckan på den befintliga sedanmodellen. Det bör alltså finnas en sedanmodell som man utgår från för att kunna skapa en coupé, annars är det nog nåt annat. Det är den förklaringen jag har fått.
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
mitt inlägg var verkligen inte personligt menat mot dig... tänkte bara högt i största allmänhet... ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1718 totalt) |