| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
BMW 1800ti (flyttad från allmäna forumet)
|
4618 besök totalt |
|
bmw 1800ti (flyttad från allmäna forumet)
Bilen som BMW startade med i standardvagnsracing. Lite info och bilder. Titta och njut. http://www.bmw1800ti.writernetwork.c _________________ /Anders C |
||||
|
Fina bilar...
Mor och far hade faktiskt en 1800Ti någon gång på 60 talet. En bekant till de hade den mycket ovanliga 1800TiSA som i princip var en ren racebil. Undrar om någon av bilarna finns kvar idag.
|
||||
KG Almström tävlade med en väldigt fin 1800TiSA för några år sedan. Vet inte om den finns kvar i Sverige eller inte. _________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||||
|
|
||||
Kanske var det han jag och farsan pratade med på Mantorp i samband med STCC finalen för några år sedan. Då körde de historic racing samma dag och det var ett team som hade en äkta 1800TiSA och en 1800Ti som var ombyggd att likna en TiSA. Har förresten själv haft en 2002Tii, himla kul bil.
|
||||
|
Har en bekant som har en (av två i sverige enl. honom) 2002 Tii -69 (inte helt säker på årsmod..)
Rätt cool bil
|
||||
2002 tii introducerades 1971 2000 tii kan det möjligen vara, 4-dörrars, mekanisk insprutning 130 hk. har du bilder får du gärna lägga ut. Det är en fin bil. _________________ /Anders C |
||||
Med största sannolikhet
Lyckades dock inte hitta någon bild på den. Har en bild någonstans på KG's bil i garaget på Knutstorp, kan dock inte hitta den nu
_________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||||
|
Skulle gissa på att det är XXX (glömt hans namn...) som även är delägare i banan(orna).
Hans Ti var typ en "Ti/SA"-replika. |
||||
|
Har funnits 2 st 1800 i svensk historic racing under 90-talet.
Den ena var en 1800 Ti från början stålgrå, sedan vit. Den kördes av BMW-samlaren KG Almström. Tror den idag ägs av Åkesson eller Bernshed (bägge involverade i Mantorp) Den andra var en äkta 1800 TiSA som kördes av Mats Anstrin. Den var från början blågrå med röd stripe, blev i samband med HTCC även den vit (gick i samma team som Almströms) Den bilen tror jag idag finns utrikes. BMW 2000 Ti fanns endast som 4 dörrars (tror den ibland kallades Tilux?) Hjälpte en kompis att originalrenovera en sådan någon gång runt 1980. Han var nog rätt tidigt ute att förstå att det var en blivande klassiker. Själv hade jag då en kort stund en 1600 Ti i rally Grp 1 utförande. 1600 Ti var f.ö. en tidig prestandavariant på 02:an _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Nope. Ola vet jag vem det är...och han äger inga banor vad jag vet iaf. Köpt 02 av honom har jag dock gjort.
EDIT: Läser man hela tråden ser man att Bosse har koll på namnen. |
||||
om jag är rätt informerad så var/blev Mats bil den mest utvecklade av de 2. Motorerna till den (och även KG's för den delen) byggdes av LIBA-Motor i Degeberga, och jag har hört talas om 210 hk ur 1,8 liter sugmotor. Med webrar och original grenrör..
Gissa om jag hittat min "hustrimmare"?!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Kul att någon har koll. :-) Vita var de båda 1800 bilarna som jag nämnde i tråden ovan så det är med största sannolikhet dessa båda bilar som du beskriver. |
||||
|
Ja dessa två BMW vagnar satte verkligen färg på vår klass i historic racing.
Fort gick de också. De motorprestanda som AL nämner är mycket imponerande för en 4 cyl motor i gr2 i 1965 reglemente. Lotus Cortinan ger ca 175 hk som bäst (visserligen 200 ccm indre men ändå.... Dock så måste jag imponeras av killarna som körde dem, för egentligen är ju 1800 en itne helt smidig vägbil på svenska mickey-mouse banor. Vet att Hubert Hahne som körde fabriks 1800 TiSA i EM på den tiden det begav sig menade att man egnetligen var chanslös med den tunga och lite klumpiga 1800 mot Alf GTA och Lotus Cortina. tydligen glömde dom tala om det för bilarna, för nog var 1800 en vinnarbil rätt ofta! Först under 10 min på gamla nordslingan med stnadarbil är ju helt o.k. Fast egnetligen så var det en svensk bil och förare som tog det rekordet 2 år tidigare. Tyvärr under fria träningen, så det räknas inte. Men Carl-Magnus Skogh och Jochen Neerpach (sedemera Ford teamleader) åkte under 10 min med en Grupp 3 Amazon redan 1963! Själv har jag några trevliga minnen från historiska standardvagns-EM tidigt och mitten 90-tal. Blev ett år bjuden på lunch av genomsympatiske Rauno Aaltonen, som då körde för BMW fabriksteam i hsitoriska EM. I lunchen som tog drygt 2 timmar ingick en grundlig genomgång av den 1800 TiSA som han delade med någon annan kändis från den tiden (tyvärr minns jag inte på rak arm vem) BMW och Alfa fabrikerna laddade rent otroligt i historiska EM som då var en riktig prestigesak. Rauno menade att BMW:s insatser nog låg runt 10 mkr /säsong!!!! På tidsträning inför EM-loppet på Anderstorp 95 eller 96 , där det vimlade av fabriks och privata 1800. Kommer jag ihåg när K-G Almström ut på gamla start/målrakan paserade den "något" långsammare röda två-takts Saaben, för att 50 meter senare gunga till och diagonala ut i gräset. Varpå jag passerade precis mitt emellan BMW:n och det vilt flygande bakhjulet med en vidhängande drivaxelstump.... Hoppas tiden räcker till för ägaren av ex Almströms 1800, så vi får se den lite oftare i RHK i frmatiden. Edit: slarviga tangentnedslag _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
2000 tii heter den ja! Med 4 dörrar och täckta strålkastare..
|
||||
|
Det var väl Dieter Quester som delade bil med Rauno -95 -96 sådär. När det regnade bytte finnen ut banracingspåret mot sann rallyåka genom karusellen för att mer eller mindre låta bilen pendla över på returen så han kunde ha ett fint fyrhjulsdrift genom depåböjjen.
om jag blir sugen på RHK? Nääää, inte det minnsta.
Men snart får man väl åka Grp.A så en -87:a kan vara aktuell. Då blir det historiskt...hoppas jag!
|
||||
Ville bara anknyta till den kommentaren med en bild och en bildtext jag hittade, kolla in alla Amazoner och PV:ar i bakgrunden
Start 6h-Saloon-Car-Race 1963. In tfront in the middle: Boehringer (300SE) vs. Peter Lindner (Jaguar MkII), The 2-litre-class was dominated by a bunch of Volvos. _________________ /Anders C |
||||
![]() |
Bilder o videos
BMW 1800ti (flyttad från allmäna forumet)
|
4618 besök totalt |