Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Flytta sumpen i oljetråget???
2220 besök totalt
Willspeed
Lidköping
Här sen Nov 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hejsan!

Går det att bygga om ett olje tråg så att man flyttar sumpen?
Har nämligen en motor där oljesumpen sitter ifram på motorn
men på grund av att jag vill flytta bak motorn så kommer olje tråget
att ta i framvagnsbalken! Därför undrar jag om man kan bygga om det
så sumpen hamnar i bakkant på motorn istället?

Att bygga om framvagnsbalken är lite lurigt eftersom styrningen och allt sitter
i framkant!.. Och det är också i vägen

Tänkte mest på hur det kommer funka med upp-sugnings förmågan om man skarvar
röret till pickuppen så att den suger i bakkant istället! Blir ju ca:20-30 cm längre rör att suga ifrån

Sen får det givetvis bli nån form av skvalp skydd när man ändå pysslar!
Tacksam för alla svar!

Ha en bra dag

Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad menar du? I min värld är sump och tråg samma sak dvs uppsamlingskärl för motorolja.

BMW 330i -05
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Re: Flytta sumpen i oljetråget???

Willspeed skrev:

Tänkte mest på hur det kommer funka med upp-sugnings förmågan om man skarvar
röret till pickuppen så att den suger i bakkant istället! Blir ju ca:20-30 cm längre rör att suga ifrån

Ha en bra dag

Sugförmågan kan inte jag säga något om men däremot att den längre snabeln behöver extra upphängning.
Jag själv har rasat en motor en gång efter att jag bytt tråg o oljepump till en med just längre pick up.

Den modellen skulle även sitta med rörklämma mot ett ramlageröverfall vilket jag såklart glömde
Istället fick den skvalpande oljan den att vicka ur sitt ipressade läge i pumpen = 0 oljetryck

Sitter den inte som i mitt fall ipressad utan tex gängad så kan den säkert utmattas av svängningarna o gå av om inte annat.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Willspeed skrev:
Hejsan!

Går det att bygga om ett olje tråg så att man flyttar sumpen?

Ja, absolut.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

MaZ skrev:
Vad menar du? I min värld är sump och tråg samma sak dvs uppsamlingskärl för motorolja.

som jag tolkar det menar han att tråget är hela plåtdelen, och sumpen den del som hänger ner och samlar upp oljan.

Tråget täcker ju *oftast* hela motorn under, men uppsamlingsdelen är oftast bara en del av trågets totala längd.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det är inga teoretiska bekymmer med att lägga "sumpen" där man vill ha den. Den går å flytta sidledes också. Och kan man så gör man den så djup det någonsin går för att få bort oljenivåytan från den snurrande veven. Samt även få mer utrymme för oljeavskiljnings detaljer. Det är även ide att bygga ut tråget åt högersidan så oljan kastas ut (bort) bättre. Det är mycket svårare att få ett grunt tråg att fungera bra oljeavskiljnings mässigt.
Problemen sitter i att få bra baffling och pickupp placering. Man kan även montera fast pickupp och sedan slang mellan motor å tråg. Det hela är en fråga om mängden arbete och fysiska hinder.

Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
MaZ skrev:

som jag tolkar det menar han att tråget är hela plåtdelen, och sumpen den del som hänger ner och samlar upp oljan.

Tråget täcker ju *oftast* hela motorn under, men uppsamlingsdelen är oftast bara en del av trågets totala längd.

Plåtdel??

Förmodligen jag som är insnöad då, på mina motorer är hela klabbet en gjuten aluminiumdel med kylflänsar, en enda del alltså som sitter på blocket.

BMW 330i -05
Citera
Willspeed
Lidköping
Här sen Nov 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
okej låter som att det där med en slang mellan oljepumpen och
pickuppen låter som en bra ide!

Hur nära ska man sätta pickuppen mot botten om man ska fastmontera
den i tråget och sen ha slang imellan?
Har läst att nån stans att den inte får sitta för nära och inte för långt ifrån botten på tråget!

Har även en till fråga?
om man bygger ut ett olje tråg, och som i mitt fall även måste flytta på olje stickan
hur får man då på bästa sätt reda på hur mycket olja man har i motorn sen?
Alltså vilken oljenivå man har!

Tack för alla bra svar!

Ha en bra dag

Lidköping
Här sen Nov 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Magnus L skrev:
MaZ skrev:

Precis så jag mena! Sorry om jag har varigt otydlig

NL
Här sen Maj 2004

Hej!
Pickupen ska vara c:a 5 mm ovanför botten på tråget, men du kan ju även mäta på ditt tråg hur det ser ut.

En bild på mitt skvalpskydd:

Ganska enkel konstruktion. En plåt monterad c:a 40 mm över botten för att hindra oljan från att klättra på väggarna vid kurvtagning. Plåten är skruvad på några fästöron som svetsats fast i trågets sidor. Kan vara praktiskt att kunna ta bort plåten för t.ex. rengöring. Framför pickupen finns en krökt vägg, vid pop-nitarna, för att "hålla i" oljan något vid inbromsning. Det lilla hålet i plåten är för oljestickan.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

MaZ skrev:
Magnus L skrev:
MaZ skrev:

Plåtdel??

Förmodligen jag som är insnöad då, på mina motorer är hela klabbet en gjuten aluminiumdel med kylflänsar, en enda del alltså som sitter på blocket.

oavsett om tråget är av gjuten aluminium, pressad stålplåt, pressad aluminum, plast, eller laminerade pingisbollsdelar. så brukar tråget täcka hela underdelen på motorn, altså vara lika långt som motorn (brett utifall motorn är tvärmonterad och vi skall vara petimeternoga) men själva oljeupsamlingsdelen, altså den djupare delen som för mig brukar daska i backen med jämna mellanrum brukar vara en kortare del av motorn. på många bilar delvis beroende på att det sitter en balk på tvären under motorn som gör att sumpen går ner framför eller bakom nämda balk.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
2220 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande