Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad hade ni valt för banbil/weekendbil?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6686 besök totalt

Banbil/weekendbil
Porsche GT3
39%
 39%  [ 62 ]
BMW CSL
12%
 12%  [ 19 ]
Porsche 996 turbo
6%
 6%  [ 10 ]
Porsche 993 turbo
2%
 2%  [ 4 ]
Noble M12 GTO-3
6%
 6%  [ 10 ]
Ferrari 355
10%
 10%  [ 16 ]
Maserati 4200
1%
 1%  [ 3 ]
Lotus Exige
20%
 20%  [ 32 ]
Wiesmann
0%
 0%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 157

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
johan sekéus skrev:
Men då gick jag på kriteriet Weekendbil vilket i mina ögon är en som man kan glida runt och posera i samtidigt som den går som f.n he he.

Mv.

När jag skrev weekendbil så tänkte jag mest på att kunna köra ner till Ringen då och då, utan trailer
Samtidigt som man kan ut och köra en söndags eftermiddag med strålande solsken.

Wiesmann coupe skulle självklart vara med i listan, men den har tyvärr inte börjat tillverkas än.

Philip Lundh
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004

Japp det var lite så jag tänkte....den skall funka för både lite långfärd och race

Citat:
Jet: Men den har ju manuel låda...Utan spak Kalas enligt mig. Växlar snabbare än någon förare

Hm..är den verkligen snabbare? jag har hört annat...men även om det skulle vara ngn millisekund snabbare så vill ja växla själv.....antingen med vanlig låda eller en riktig sekventionel låda thumbs up

Mv.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Wiesmann ? Tillverkas den av BMW som ett litet projekt ?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jet skrev:
Men den har ju manuel låda...Utan spak Kalas enligt mig. Växlar snabbare än någon förare.

SMG II är garanterat snabbare än jag. Men jag vill inte "åka", jag vill köra - även om det innebär att det faktiskt går långsammare(läs:roligare).

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

BTG skrev:
Jet skrev:
Men den har ju manuel låda...Utan spak Kalas enligt mig. Växlar snabbare än någon förare.

SMG II är garanterat snabbare än jag. Men jag vill inte "åka", jag vill köra - även om det innebär att det faktiskt går långsammare(läs:roligare).

Hur kan jag argumentera FÖR en BMW, Alfamänniska som jag är??? Personligen trycker jag
hellre på en knapp/pillrar på en paddel för att växla än att rycka i en spak. Det är ju i alla fall
jag som bestämmer.

Utveckling är av godo tycker jag. Annars skulle vi fortfarande sitta och justera tändningen
manuellt (som på A-Fordarna)..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jet skrev:
Utveckling är av godo tycker jag. Annars skulle vi fortfarande sitta och justera tändningen

Jovisst är det så, men det finns väl grader även i h-lvetetet? En robot som spelar golfrundan åt dig är säkert inte värd pengarna.
(Manuellt justerbar tändning är föv något som jag skulle behöva efter en nyligen lanserad teori om problem med 100oktanig bensin. )

Jet skrev:
Personligen trycker jag
hellre på en knapp/pillrar på en paddel för att växla än att rycka i en spak. Det är ju i alla fall
jag som bestämmer.

Men för att komma tillbaka till saken är det ju faktiskt inte du som bestämmer. Det gör datorn. Att det sedan går fortare och att man kanske tilltalas av det är en annan femma. (Vissa gillar att navva med GPS, andra med sjökort och kompass. )
När man tå&hälar så går det säkert långsammare, men det är iaf jag som gör det. Något som jag upplever som ovärderligt belönande.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

BTG skrev:
En robot som spelar golfrundan åt dig är säkert inte värd pengarna.

Just när det gäller golf är den det I alla fall för mig.

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
BTG skrev:
Jet skrev:

Jovisst är det så, men det finns väl grader även i h-lvetetet? En robot som spelar golfrundan åt dig är säkert inte värd pengarna.
(Manuellt justerbar tändning är föv något som jag skulle behöva efter en nyligen lanserad teori om problem med 100oktanig bensin. )

Jet skrev:
Personligen trycker jag
jag som bestämmer.

Men för att komma tillbaka till saken är det ju faktiskt inte du som bestämmer. Det gör datorn. Att det sedan går fortare och att man kanske tilltalas av det är en annan femma. (Vissa gillar att navva med GPS, andra med sjökort och kompass. )
När man tå&hälar så går det säkert långsammare, men det är iaf jag som gör det. Något som jag upplever som ovärderligt belönande.

Vad menar du med att datorn bestämmer och inte du (beträffande SMGII)?? Den växlar inte förrän du trycker på en utav paddlarna. Lådan i CSL:en är en omprogrammerad SMGII, där du bland annat har alternativet "M-track". Jag är själv lite tveksam när det gäller manuell vs sekventiell. Jag ser både fördelar och nackdelar. Körde dock en CSL för ett tag sedan, vilket ljud! Man lär sig snabbt att använda paddlarna korrekt.

Lite förvånad över alla röster på Exigen, men den ju helt klart snabb på bana och rolig att köra GT3:an i listan ska självklart vara Clubsport utrustad.

Philip Lundh
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

jag röstade på exige

mest för att den är så GRYMT häftig, det var en stor dag när det stod en sån på ett släp utanför skolan! alltid varit kär i de små plast å alubadkaren och exigen är i min mening den häftigaste versionen av dem, 340R är lite för o-bruksig, en exige hade man ju kunnat åka å handla i även om det regnar

å ända sen jag läste en rescension av den i CAR när den precis kommit har jag varit kär i den, downforce, tänk vad fint det verkar!

Stockholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Vad menar du med att datorn bestämmer och inte du (beträffande SMGII)?? Den växlar inte förrän du trycker på en utav paddlarna.

Ja, just det. Den växlar när du drar i en av paddlarna - och då växlar den banne mig.
Med manuellt kan du bestämma övergången själv i alla avseenden. Du kan t.ex. ångra dig halvvägs eller vid 37.62534% drag/slir.

Egentligen är jag ingen motståndare till SMG. Det är en riktigt imponerande lösning. Säkert skulle jag själv vara snabbare i en SMG än med manuell. Men det är liksom med hallonsaft, hemlagat är godare.

Ronneby
Här sen Sep 2003

Dessutom varvtalsmatchar väl SMG II snyggt och hela det köret. Så då försvinner den "belöningen" också.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Joakim Winkler skrev:
Dessutom varvtalsmatchar väl SMG II snyggt och hela det köret. Så då försvinner den "belöningen" också.

Exakt! (Förmodligen varvtalsmatchar den bättre än jag någonsin skulle kunna drömma om att kunna göra själv men det här liksom inte hit. )

Här sen Apr 2003

355. Den fungerar bra för båda ändamålen "out of the box". Sen kan man ju alltid modifiera den eller köpa en 355 Callenge som faktiskt är gatlegal.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
GT3 tycks vara mest populär, än så länge.

Philip Lundh
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

Röstade på CSL...... enligt mig måste det vara den bil som är roligast, utanför såväl som på bana..

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Tycker att jag provat lite av dom här bilarna (inte alla givetvis) men hade svårt att bestämma mig
Kan förstå din huvudvärk...

om vi nu fokuserar på Dig och hur du skall välja, så tror jag det hänger på hur mycket bana vs weekendkörning du tänkt. Blir det mera av att glida runt än att stå i kön i pitlane så kanske 996T är det bästa valet. En jävla massa krut och samtidigt tyst o fin. Är det banåka som är prioriterat med medfoljande transporter till o från, kan flera av bilarna vara roliga o rätt. Det kanske hänger på plånbokens storlek.

Lycka till!

Karlstad
Här sen Apr 2003

Eftersom man skall kunna använda den som weekendbil var valet enkelt. En rööööd 355 F1. Den har ett motorljud som får det att gå i brallorna, klart snyggast och går bevisligen att använda på banan. thumbs up
Man får ju en fin beggad maskin idag för samma pris som en ny m3 bumse. Andrahandsvärdet är det ju inget fel på iaf

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Kunta skrev:
Eftersom man skall kunna använda den som weekendbil var valet enkelt. En rööööd 355 F1. Den har ett motorljud som får det att gå i brallorna, klart snyggast och går bevisligen att använda på banan. thumbs up
Man får ju en fin beggad maskin idag för samma pris som en ny m3 bumse. Andrahandsvärdet är det ju inget fel på iaf

Precis, Av de jag själv har testkört skulle jag ranka i den här ordningen om man vill ha en Ban/WE-bil

Ferrari 355 Här får du racekänsla, kommunikation och karaktär på redan i garaget, för att inte tala om på Tungelstavägen. Den enda riktiga sportbilen, de övriga tre har för mycket GT-karaktär i sig.
Maserati 4200 GT-bil med karaktär. Dagens Ferrari Dino. Italienarna vågar trotsa tyska direktörer med svaga njurar.
Porsche 996 turbo För tyska direktörer med svaga njurar.
BMW CSL

Hittar någon en 355 Challenge som inte har gått för mycket på bana så är det bara att PMa.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Frågan är bara om 355:an håller att köra bana med, utan att diverse fel dyker upp.....360 är nog bättre ut den synpunkten. Frågan är om inte en GT3:a är det ultimata, med en motor som ursprungligen baseras på GT1:an.
höfläkt: Tack! Visst kan man få huvudvärk men jag får skylla mig själv. Fick ditt pm! thumbs up

Philip Lundh
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004

En Evo VI-VIII är ju ett bra alternativ som inte kostar skjortan men ändå går gött på bana samt som "weekendbil" .

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Svaret är helt avhängigt av vem som betalar driftskostnaden

Men en värsting-Noble är nog skoj på bana

Vad hade ni valt för banbil/weekendbil?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande