Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6686 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När jag skrev weekendbil så tänkte jag mest på att kunna köra ner till Ringen då och då, utan trailer ![]() Samtidigt som man kan ut och köra en söndags eftermiddag med strålande solsken. Wiesmann coupe skulle självklart vara med i listan, men den har tyvärr inte börjat tillverkas än. _________________ mvh Philip Lundh |
Japp det var lite så jag tänkte....den skall funka för både lite långfärd och race
![]()
Hm..är den verkligen snabbare? jag har hört annat...men även om det skulle vara ngn millisekund snabbare så vill ja växla själv.....antingen med vanlig låda eller en riktig sekventionel låda ![]() Mv. _________________ Ascona_A |
SMG II är garanterat snabbare än jag. Men jag vill inte "åka", jag vill köra - även om det innebär att det faktiskt går långsammare(läs:roligare). ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Hur kan jag argumentera FÖR en BMW, Alfamänniska som jag är??? ![]() hellre på en knapp/pillrar på en paddel för att växla än att rycka i en spak. Det är ju i alla fall jag som bestämmer. Utveckling är av godo tycker jag. Annars skulle vi fortfarande sitta och justera tändningen manuellt (som på A-Fordarna).. ![]() ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
Jovisst är det så, men det finns väl grader även i h-lvetetet? En robot som spelar golfrundan åt dig är säkert inte värd pengarna. ![]() ![]() (Manuellt justerbar tändning är föv något som jag skulle behöva efter en nyligen lanserad teori om problem med 100oktanig bensin. ![]()
Men för att komma tillbaka till saken är det ju faktiskt inte du som bestämmer. Det gör datorn. Att det sedan går fortare och att man kanske tilltalas av det är en annan femma. (Vissa gillar att navva med GPS, andra med sjökort och kompass. ![]() När man tå&hälar så går det säkert långsammare, men det är iaf jag som gör det. Något som jag upplever som ovärderligt belönande. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Vad menar du med att datorn bestämmer och inte du (beträffande SMGII)?? Den växlar inte förrän du trycker på en utav paddlarna. Lådan i CSL:en är en omprogrammerad SMGII, där du bland annat har alternativet "M-track". Jag är själv lite tveksam när det gäller manuell vs sekventiell. Jag ser både fördelar och nackdelar. Körde dock en CSL för ett tag sedan, vilket ljud! Man lär sig snabbt att använda paddlarna korrekt. Lite förvånad över alla röster på Exigen, men den ju helt klart snabb på bana och rolig att köra ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
jag röstade på exige
mest för att den är så GRYMT häftig, det var en stor dag när det stod en sån på ett släp utanför skolan! alltid varit kär i de små plast å alubadkaren och exigen är i min mening den häftigaste versionen av dem, 340R är lite för o-bruksig, en exige hade man ju kunnat åka å handla i även om det regnar ![]() å ända sen jag läste en rescension av den i CAR när den precis kommit har jag varit kär i den, downforce, tänk vad fint det verkar! ![]() _________________ Pontus Fyhr |
Ja, just det. Den växlar när du drar i en av paddlarna - och då växlar den banne mig. Med manuellt kan du bestämma övergången själv i alla avseenden. Du kan t.ex. ångra dig halvvägs eller vid 37.62534% drag/slir. Egentligen är jag ingen motståndare till SMG. Det är en riktigt imponerande lösning. Säkert skulle jag själv vara snabbare i en SMG än med manuell. Men det är liksom med hallonsaft, hemlagat är godare. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Exakt! (Förmodligen varvtalsmatchar den bättre än jag någonsin skulle kunna drömma om att kunna göra själv men det här liksom inte hit. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Tycker att jag provat lite av dom här bilarna (inte alla givetvis) men hade svårt att bestämma mig
![]() Kan förstå din huvudvärk... om vi nu fokuserar på Dig och hur du skall välja, så tror jag det hänger på hur mycket bana vs weekendkörning du tänkt. Blir det mera av att glida runt än att stå i kön i pitlane så kanske 996T är det bästa valet. En jävla massa krut och samtidigt tyst o fin. Är det banåka som är prioriterat med medfoljande transporter till o från, kan flera av bilarna vara roliga o rätt. Det kanske hänger på plånbokens storlek. Lycka till! _________________ Stefan Larsson |
Eftersom man skall kunna använda den som weekendbil var valet enkelt. En rööööd 355 F1. Den har ett motorljud som får det att gå i brallorna, klart snyggast och går bevisligen att använda på banan.
![]() Man får ju en fin beggad maskin idag för samma pris som en ny m3 bumse. Andrahandsvärdet är det ju inget fel på iaf ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
Precis, Av de jag själv har testkört skulle jag ranka i den här ordningen om man vill ha en Ban/WE-bil Ferrari 355 Här får du racekänsla, kommunikation och karaktär på redan i garaget, för att inte tala om på Tungelstavägen. Den enda riktiga sportbilen, de övriga tre har för mycket GT-karaktär i sig. Maserati 4200 GT-bil med karaktär. Dagens Ferrari Dino. Italienarna vågar trotsa tyska direktörer med svaga njurar. Porsche 996 turbo För tyska direktörer med svaga njurar. BMW CSL Hittar någon en 355 Challenge som inte har gått för mycket på bana så är det bara att PMa. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
Frågan är bara om 355:an håller att köra bana med, utan att diverse fel dyker upp.....360 är nog bättre ut den synpunkten. Frågan är om inte en GT3:a är det ultimata, med en motor som ursprungligen baseras på GT1:an.
höfläkt: Tack! Visst kan man få huvudvärk ![]() ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
En Evo VI-VIII är ju ett bra alternativ som inte kostar skjortan men ändå går gött på bana samt som "weekendbil" .
|
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6686 besök totalt |