| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Kylning av däck?
|
1074 besök totalt |
|
Kylning av däck?
Läste lite i race car engineering om det här med värme i däcken. Vad jag förstod så var det så att bredden på däcken inte spelade så stor roll om man kunde hålla temperaturen nere. Så till min fråga. Är det någon som provat att dra in luftslangar i hjulhusen för att kunna blåsa kylluft på däcket? Skulle det göra någon nytta? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
citat:
Läste lite i race car engineering om det här med värme i däcken. Vad jag förstod så var det så att bredden på däcken inte spelade så stor roll om man kunde hålla temperaturen nere. Däck grepp är lastberoende, med andra ord grepet/my sjunker vid ökad veritikallast. Dessutom måste ett smalare hjul vara stabilare i stomen för att klara sidobelastingran än ett bredare. Däcket har också en optimal driftstemperatur för att få fult grepp. Allså det finns ett vist spann man skall ligga inom för att få bästgrepp. Hmm kyla däck?? Spåntat överhettar man däcken så har man antingen fel däck, eller så kör man fel. Hmm men jag kan vara ute och cykla nu
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Ett bredare däck har större kylarea.. Tänk på vad Göran skrivit i sin bok om anläggningsyta. 30% bredare däck ger 9% mer yta mot vägen. Om jag inte minns fel förståss..
Måste ju spela in en hel del. Kan scanna in artikeln när jag kommer hem så får du se hela resonemanget.
Jag funderade i banorna att ett smalare däck ger mindre luftmotstånd och är lättare.. Men dom överhättar väl lättare? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
citat:
Kan scanna in artikeln när jag kommer hem så får du se hela resonemanget. Ingen ide för den är på engelska och då jag fattar inget i alla fall, men tack för omtanken. Sen vet jag inte om det är så lämpligt att scanna arikalar och lägga upp här pga upphovsrätt mm. Hmm kan ha fel. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Dum tanke (slå mig om ni vill
) men däcken sticker ju i princip alltid ut lite från karossen?
Alltså, borde inte däcken kylas aningens när de roterar i hjulhuset (som förhoppningsvis har lite ventilation för bromsarna) och straxt innan / efter kontakt med marken? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Precis men om man matar in betydligt mer kylluft i hjulhusen så borde det ju kyla mer? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
citat:
Näe, Greppet ökar vid ökad vertikallast, men inte linjärt utan mer roten-ur. När jag säger grepp menar jag my/friktionen. Definitionen av my är Fy/Fz Fz=verikalkraft Fy=sidokraft Allså förhållandet Fy/Fz (=my) sjunker med ökad Fz _________________ Johan Sjölinder |
||
okidoki, greppet (Fy) ökar men my (Fy/Fz) minskar... _________________ Per Lundmark |
||
|
Åter till bredden och temp.
På den nivå vi rör oss på tror jag vi kan glömma det mästa av resunumanget i tidingen, hmm ska jag säga som inte ENS har läst artiken
Jag har en känsla av om vi åker på bana med typ R-däck och har en någusulunda bra sätting/bredd på däcken kommer de tempen stiga till en viss nivå och stannan där. Nu gäller det att den uppnådda tempen är den som däcket funkar bra i. Ock att har en just temp över hela slitytan. Mer grepp fixar vi med andra däck eller går upp i bredd. Japp, vi kanske skulle kunna åka med lite smalare däck om vi kunde kyla däckat, hålla det på den optimala tempen, men frågan är det nödvändigt. Eller vad skulle vi vinna?? Hmm skulle då vara om man har en maxbredd på ostarna enligt någon klass kanske. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Däck för banåka
Kylning av däck?
|
1074 besök totalt |