Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (5029 totalt) |
Cylindertryck, kompression, överladdning?
Nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Har börjat sätta mig in i skruvkompressorvarianterna mer och har nu konstaterat att den kompressorn jag har egentligen inte är byggd för att ladda så mycket som jag hade planerat från början. (ca1,5bar) Då är frågan vad man ska göra om jag inte får vettiga pengar och lyckas sälja den kompressorn som jag har. Från början var tanken att bygga en "ny" motor med ca 8,5:1 i komp och ladda på rätt bra. Sugmotoreffekten på en sån maskin borde väl hamna på ungefär 195-200hk som i originalmaskinen. Kompsänkningen borde väl kompenseras upp av en bra mappning tillsammans med lite grövre grenrör och avsaknad av kat samt bortrationaliserad luftmängdmätare. Eller är jag för optimistisk då? Ett alternativ är att skruva dit kompressorn på min nuvarande sugmotor som i detta skicket är på ca 260hk och då inte ladda speciellt mycket, kanske rör sig om 0,5-0,9bar. Då borde man klara sig utan intercooler men frågan är då hur det kommer att funka eftersom jag har ett kompressionsförhållande på ca 12:1? En nackdel med kompressorn är då att den att den är lite väl stor för min motor eftersom jag kommer att köra den väldigt lågt drevad isf, det rör sig om underdrivning av kompressorn. Vad tror ni, kommer man att kunna ladda nånting med så högt komp och samtidigt kunna köra på macksoppa? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
om du tankar E85 på macken (borde räknas som macsoppa) så har du högre oktantal och borde därmed kunna ladda mer, så får du på köpet vara miljövänn
![]() Du behöver mer flöde i soppamunstyckena då. |
||||
|
||||
Här är i allfall okq8:s lista: http://www.okq8.se/okq8/main/index2. Sen måste jag hålla med om att det är höga kompressioner det talas om i samband med överladdningen här. 0.9 bars laddtryck med 12:1 i komp låter hårigt, även på e85 tycker jag. _________________ Martin Öling |
||||
Ledsen om jag gör dig besviken men sannolikheten att du kommer att kunna ladda 0.9 bar på en motor med 12:1 i grundkomp är noll, ens med E85 och intercooler. Dynamiska kompressionen på en motor med 12:1 i grundkomp och 0.9 bar i laddtryck skulle hamna skrattretande högt...och utan intercooler så skulle hela fanskapet spika sönder på nolltid.
När det gäller luftmängdsmätare så är det inget man "bortrationaliserar" utan att ersätta helöa styrsystemet med ett speed-density system, dvs. något som kör på MAP-sensor istället. Då får du mappa styrsystemet efter konstens alla regler också. Hade jag varit du så skulle jag kört med 8.5:1 i grundkomp, använt befintliga kompressorn och laddat t.ex. 1.0 bar. Och ja, intercooler är bra att ha i alla lägen. Det är lite trist att folk stirrar sig blint på laddtryck som att det är någon sorts mått på hur bra motorn är. Tänk på att din nuvarande motor ger 250hk med 0 bar i laddtryck! Avsaknad av katalysator ger faktiskt inte så mycket effekttillskott sopm folk tror och är dessutom olagligt. Det finns bra sportkatalysatorer som inte stör flödet. Så jag rekomenderar att du sänker kompet till 8.5, tar den kompressor du har, drevar den till ca. 1.0 bar, köper en sportkatalysator och åker runt i en trevlig och driftsäker bil istället för att spenderas massa pengar extra bara för att "ladda 1.5 bar". Min gamla Porsche 911 Turbo laddade 0.7 bar orginal och gick som oljad blixt. Höjde man laddtrycket mycket mer än 0.9 så pumpade den bara varmluft. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
http://etanol.nu/ Klicka på tankställen. |
||||
Nu har du nog missuppfattat litegrann. Grejjen är att jag redan i nuläget har ett eftermarknadssprut och kör utan luftmängdmätare. Katalysatorkrav är beroende på vilken årsmodell det är på bilen, på en 87:a är det inget krav mer än att det ska sitta kvar om det satt på från början. Nu såldes M3:an detta år både med och utan kat. Finns inga uppgifter på vilka som hade det eller ej. Bmw har olika specar på bilar med, resp utan kat. 5hk extra är det i bilarna utan. Sen är det så att jag inte känner för att plocka isär den maskinen jag har utan ska det kompsänkas blir det en ny maskin och till den har jag tyvärr bara originaltopp och kammar. På den nuvarande sugmotorn sitter det elakare kammar i samt en bra portad topp. Vore på något vis skönt att bara ställa undan en komplett motor i ett hörn som man vet är juste. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
Nu är det inte så att jag är ute efter ett högt laddtryck på en mätare utan grundmålet var att plocka ut ca 450-500hk och då räknar jag med att man behöver ladda upp mot 1,5bar. (jälvklart kommer motorn gå bra med "bara" 350-400hk som man kanske kan plocka ut med 0,9 bars laddtryck men det känns tråkigt att behöva sänka målet redan innan man börjat bygga på allvar...
![]() Det bör inte vara något bekymmer om man bygger rätt med ic och insug. Angående att man ibland bara bygger värme med ökat laddtryck så beror väl det til stor del på antingen ineffektiv topp/toppar alternativt at turboaggregatet går i botten eller kanske rättare sagt går utanför sitt effektiva arbetsområde. _________________ Jonas Edling |
||||
Du lär nog få byta kammar i den iaf, dom du har nu har troligtvis ganska mkt overlap och det gillar inte överladdade maskiner nå vidare.
om jag skulle bygga en överladdad maskin så skulle iaf jag sänka kompressionen till under 10:1. Man förlorar inte så himla mkt effekt på det. Det du förlorar vinner du i ökat laddtryck ![]() Bara mina 2 cent... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag har hört dessa siffror men vet inte om jag tror på dem. Om man tar en jämförelse så har de 14hk mer än en standard M3 3,0 maskin. Då har M50 motorn sämre topp, lägre komp och 0,5 liter mindre cylindervolym... Då är inte M3 motorn någon skitmotor som är byggd med låg litereffekt för att kunna köras som taxi i 5 år heller... Jag säger inte att det är omöjligt men jag har svårt att köpa det. _________________ Jonas Edling |
||||
Vill du inte skruva isär den motor du har så gissar jag att det beror på att du är rädd om den.
och är du rädd om den så ska du definitivt inte ladda på det kompet. om jag tar mig själv som exempel så spikade min motor (lindrigt) vid 0,5bars laddtryck vid 3000 varv, vilket berodde på att jag hade fått fel kolvar som gav mig 11,2:1. Betänk situationen vid 12:1 Bygg en ny motor och vid den tiden bottendelen är färdig känner du dig säkert varm nog i kläderna för att flytta över din fina topp till den kompsänkta motorn... Annars går det väl porta den nya oxå.. Är juh inga jättepengar i förhållande till vad ett sådant projekt går runt på totalt. |
||||
Grejjen är snarare så att det vore skönt att ha en relativt rolig maskin som man kan kasta i om man kör sönder kompressormaskinen. Det är inte så att jag är rädd för att skruva med motorn för det har jag gjort alltför många gånger... Nu har den funkat utmärkt ett tag och vi har äntligen hittat effekten i den. Vet inte vad andra tycker är mycket pengar men den toppen som sitter på sugmotorn nu gick på 23400:- + moms att göra i ordning... Då ingick iofs omslipning av kammar. Det lutar fortfarande åt att bygga en ny motor från grunden men det var mest en tanke som slog mig att det vore roligare att trycksätta en maskin som från början ger 260hk istället för 200 ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Kammarna ska funka rätt bra redan i originalutförande. Polaren bromsade sin maskin i bänk och då bottnade turboaggregatet vid 550hk med en helt standard topp och originalkammar så det verkar funka fint. _________________ Jonas Edling |
||||
Jo originalkammarna funkar nog rätt ok vid överladd men du har väl inte dom i din fina sugis nu? 23400:- ![]() ![]() Edit: 23400+moms ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Nej i sugmotorn sitter det 284 resp 276 graderskammar. Jadu vad gjordes mer, 16 ventiler a 500-600:-, insugsgummin 1100:-, portning av insug samt insugsgummin, planing av topp, justering av ventiler, 8 lashcaps, 16 justerbrickor, byte av ventilstyrningar mm. Det kostar att ligga på topp... ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
dom stämmer nog rätt bra, portad topp, mirafräst, värre kammar, insug, avgas, spridare styrsystem å mappning gör nog sitt, han hade ju 750hk på 1.6bar så det går ihop ganska bra _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
JAG HAR ETT HÖRN ÖVER !!! (Under huven i min bil ![]() Jag lovar att köra snällt .... .... .... ![]() MVH Jonas ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
otippat... ![]() Man kanske skulle leta rätt på en 318is och hänga i maskinen i annars och ha som bruksbil och reservbil när M3:an pajjar annars. Skulle kunna bli en lagom diskret smygdräpare. _________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (5029 totalt) |