Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Basic kamaxel-kunnande önskas
<<   1, 2, 3   >>
18 besök senaste veckan (6705 totalt)
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Kamaxeln lär väl knappast vara lagrad direkt i toppen, den har förmodligen ett par fina lagerhalvor som kommer loss när man lyfter av överfallen. Som på en vevaxel. Byter du kam kan du ju passa på att byta dessa lager också för de är knappast speciellt dyra.

Hur vet du att kamaxeln verkligen är slut? På motorer som rullat en bit brukar det vara lite missfärgningar och sådant på toppen på loberna.

Du kan ju mäta fram om loberna är lägre än dom ska vara.


Att svetsa på och slipa en orginalkam - kan det verkligen bli billigare det än att köpa en färdig trimkam?

_________________
William Ekström
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



William Ekström skrev:
Kamaxeln lär väl knappast vara lagrad direkt i toppen, den har förmodligen ett par fina lagerhalvor som kommer loss när man lyfter av överfallen. Som på en vevaxel. Byter du kam kan du ju passa på att byta dessa lager också för de är knappast speciellt dyra.

Hur vet du att kamaxeln verkligen är slut? På motorer som rullat en bit brukar det vara lite missfärgningar och sådant på toppen på loberna.

Du kan ju mäta fram om loberna är lägre än dom ska vara.


Att svetsa på och slipa en orginalkam - kan det verkligen bli billigare det än att köpa en färdig trimkam?


Så är det på M42'an iallafall (318is motor) även om lagringen inte är direkt i toppen. Volvo B21-23 har väl likadant har jag för mig dvs inga lösa lager som man byter.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
William Ekström skrev:
Hur vet du att kamaxeln verkligen är slut? På motorer som rullat en bit brukar det vara lite missfärgningar och sådant på toppen på loberna.

Det är "sår" i metallytan på spetsarna...

William Ekström skrev:
Kamaxeln lär väl knappast vara lagrad direkt i toppen, den har förmodligen ett par fina lagerhalvor som kommer loss när man lyfter av överfallen.

"En liten fågel vid mitt öra" noterade att reservdelskatalogen inte innehåller några utbytbara lagerdelar till kamaxeln...

William Ekström skrev:
Att svetsa på och slipa en orginalkam - kan det verkligen bli billigare det än att köpa en färdig trimkam?

Kan vara så, men då är mitt enda realistiska alternativ att köpa en bättre beg kam...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Köp en pipercam, de kostar lite över 3000kr...
http://www.pipercams.co.uk/NewPiperWeb/redesign/PiperCamFrames.html

_________________
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Vilket skräp!

EDIT: Överfallshistorierna alltså.

_________________
William Ekström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
William Ekström skrev:
Vilket skräp!
EDIT: Överfallshistorierna alltså.

Japp, verkar som Porsche har snikat lite väl mycket på den punkten!

Tyvärr, 3300 spänn är i överkant för min budget under vintern...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Magnus Karlsson skrev:
Det är "sår" i metallytan på spetsarna...

/Mangan


Nya tryckare också är nog en bra idé då

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



William Ekström skrev:
Vilket skräp!

EDIT: Överfallshistorierna alltså.


Funkar mååånga mil...

Mangan: Här har du en VW 8V crossflow topp.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



William Ekström skrev:
Vilket skräp!

EDIT: Överfallshistorierna alltså.


Vad jag vet är det samma "överfallshistoria" på alla golfar fram till 1998 och jag tror det är samma konstruktion på de nya FSI motorerna också. Dvs inga lösa lager.
Jag vet en motor som gått 34000mil och den är orörd än så länge

Rocco-82, Borde inte en JJ kam funka bra ? (JJ = Golf gti mk1 1800 83-84)

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



William Ekström skrev:
Vilket skräp!

EDIT: Överfallshistorierna alltså.


Har aldrig sett att en kam har ngn form av lösa lager...men just det...har aldrig sysslat med gammla skitmotorer av gjutjärn... *obs: internpikning*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Karlsson skrev:
Värden på orginalkam känner jag tyvärr inte men på

/Mangan


http://www.utzon.se/gamla/artiklar/Porsche%20924%20technical%20Specif. . . . .

Valve play Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm
Timing with engine warm (1 mm stroke, zero play)
Intake opens 6 degr. Before TDC
Intake closes 42 degr. After BDC
Exhaust opens 47 degr. Before BDC
Exhaust closes 2 degr. After TDC


Det där med kam från Golf låter ju mkt spännande , men vore det sant så tror jag att det hade varit allmänt känt i 924-kretsar

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Pär skrev:
Det där med kam från Golf låter ju mkt spännande , men vore det sant så tror jag att det hade varit allmänt känt i 924-kretsar


Kanske läge för ett experiment?
Har nog ingen kamaxel för mek. tryckare från 1.8:an över, men så tror jag kanske rentav 1.6:ans kamaxel kan passa (den ska enl. rykten vara vassare än 1.8:ans) och en sån finns nog i garaget.

Många om och men... Vem vill prova?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rocco-82 skrev:
Pär skrev:
Det där med kam från Golf låter ju mkt spännande , men vore det sant så tror jag att det hade varit allmänt känt i 924-kretsar


Kanske läge för ett experiment?
Har nog ingen kamaxel för mek. tryckare från 1.8:an över, men så tror jag kanske rentav 1.6:ans kamaxel kan passa (den ska enl. rykten vara vassare än 1.8:ans) och en sån finns nog i garaget.

Många om och men... Vem vill prova?


Vi kan väl börja med att ta lite mått, diamter&bredd samt läge av lagerytorna. Magnus som har sin ventikåpa av kanske kan ta mått och du om du har en lös kamaxel?

_________________
Pär Hylander
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



kammarna är lagrade i toppen.. punkt..

det man kan göra om lagren till kammen är dålig, är att lämna in de för honing.
då fräser de av lite på överfallen så att hålet blir ovalliknande, sedan slipar man det runt..


basradien brukar vara mindre på omslipade kammar, jag har då aldrig sett en omslipad kam man oringalbasradie.
med hydraultryckare tilååts endas små ändringar av basradien.



på den tiden jag mekade vw, var det snack om nån diselkam som skulle funka bra med sugmotor.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Kollade runt lite, verkar tydligen som om dom flesta alu-toppar saknar lösa lager. Där ser man

Jag är väl för insnöad på kvalitetsmotorer gjorda av riktig metall dvs gjutjärn..


(Opel OHC-topparna har ett kamaxelhus som sitter bultat i toppen. Så om lagren är slut så byter man ut detta hus som förhoppningsvis är billigare än en hel topp.)

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



William Ekström skrev:
Kollade runt lite, verkar tydligen som om dom flesta alu-toppar saknar lösa lager. Där ser man

Jag är väl för insnöad på kvalitetsmotorer gjorda av riktig metall dvs gjutjärn..


(Opel OHC-topparna har ett kamaxelhus som sitter bultat i toppen. Så om lagren är slut så byter man ut detta hus som förhoppningsvis är billigare än en hel topp.)


Jo, men sitter det verkligen lösa lager i detdär huset...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Andreas Lidström skrev:

Jo, men sitter det verkligen lösa lager i detdär huset...


Nej det är lagrat direkt i huset där. (OHC-topparna är i aluminium)

_________________
William Ekström
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



William Ekström skrev:

(Opel OHC-topparna har ett kamaxelhus som sitter bultat i toppen. Så om lagren är slut så byter man ut detta hus som förhoppningsvis är billigare än en hel topp.)


Så är det på M42 oxå.

Edit: Bara så att ni vet asså

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



Magnus: Jag har en beg standardkam som du kan få köpa om du vill
Emen i STH har trimkammar till 924:an

Det sitter kilar i ventillyftaren (heter det så) som finns i olika storlekar när du stället ventilspelet
så kan du bara snurra hela varv på justerskruven

förmodligen kommer inte någon VW kam att passa

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Holmquist skrev:

Det sitter kilar i ventillyftaren (heter det så) som finns i olika storlekar när du stället ventilspelet
så kan du bara snurra hela varv på justerskruven



Aha, det visste varken jag eller min topplocksrenoverare att dom fanns i olika tjocklekar. Var handlar man dom ngnstans?

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



På den goda tiden när våra bilar var "nya" så hadde Porsche dem skall finnas med olika
färg kodning har du hayens manualen så står storlekarna i kapitlet om toppen har jag för mig
Jag skall kolla i kväll

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Skruva banåkabil
Basic kamaxel-kunnande önskas
<<   1, 2, 3   >>
18 besök senaste veckan (6705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande