Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 18 besök senaste veckan (6705 totalt) |
Kamaxeln lär väl knappast vara lagrad direkt i toppen, den har förmodligen ett par fina lagerhalvor som kommer loss när man lyfter av överfallen. Som på en vevaxel. Byter du kam kan du ju passa på att byta dessa lager också för de är knappast speciellt dyra.
Hur vet du att kamaxeln verkligen är slut? På motorer som rullat en bit brukar det vara lite missfärgningar och sådant på toppen på loberna. Du kan ju mäta fram om loberna är lägre än dom ska vara. Att svetsa på och slipa en orginalkam - kan det verkligen bli billigare det än att köpa en färdig trimkam? _________________ William Ekström |
||||||
Så är det på M42'an iallafall (318is motor) ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Det är "sår" i metallytan på spetsarna... ![]()
"En liten fågel vid mitt öra" noterade att reservdelskatalogen inte innehåller några utbytbara lagerdelar till kamaxeln... ![]()
Kan vara så, men då är mitt enda realistiska alternativ att köpa en bättre beg kam... /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Köp en pipercam, de kostar lite över 3000kr...
![]() http://www.pipercams.co.uk/NewPiperW _________________ ![]() |
||||||
Japp, verkar som Porsche har snikat lite väl mycket på den punkten! ![]() Tyvärr, 3300 spänn är i överkant för min budget under vintern... ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Vad jag vet är det samma "överfallshistoria" på alla golfar fram till 1998 och jag tror det är samma konstruktion på de nya FSI motorerna också. Dvs inga lösa lager. Jag vet en motor som gått 34000mil och den är orörd än så länge ![]() Rocco-82, Borde inte en JJ kam funka bra ? (JJ = Golf gti mk1 1800 83-84) _________________ ![]() |
||||||
Har aldrig sett att en kam har ngn form av lösa lager...men just det...har aldrig sysslat med gammla skitmotorer av gjutjärn... ![]() ![]() |
||||||
http://www.utzon.se/gamla/artiklar/P Valve play Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm Timing with engine warm (1 mm stroke, zero play) Intake opens 6 degr. Before TDC Intake closes 42 degr. After BDC Exhaust opens 47 degr. Before BDC Exhaust closes 2 degr. After TDC Det där med kam från Golf låter ju mkt spännande ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Kanske läge för ett experiment? Har nog ingen kamaxel för mek. tryckare från 1.8:an över, men så tror jag kanske rentav 1.6:ans kamaxel kan passa (den ska enl. rykten ![]() Många om och men... Vem vill prova? ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
Vi kan väl börja med att ta lite mått, diamter&bredd samt läge av lagerytorna. Magnus som har sin ventikåpa av kanske kan ta mått och du om du har en lös kamaxel? _________________ Pär Hylander |
||||||
kammarna är lagrade i toppen.. punkt..
det man kan göra om lagren till kammen är dålig, är att lämna in de för honing. då fräser de av lite på överfallen så att hålet blir ovalliknande, sedan slipar man det runt.. basradien brukar vara mindre på omslipade kammar, jag har då aldrig sett en omslipad kam man oringalbasradie. med hydraultryckare tilååts endas små ändringar av basradien. på den tiden jag mekade vw, var det snack om nån diselkam som skulle funka bra med sugmotor. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Kollade runt lite, verkar tydligen som om dom flesta alu-toppar saknar lösa lager. Där ser man
![]() Jag är väl för insnöad på kvalitetsmotorer gjorda av riktig metall dvs gjutjärn.. ![]() (Opel OHC-topparna har ett kamaxelhus som sitter bultat i toppen. Så om lagren är slut så byter man ut detta hus som förhoppningsvis är billigare än en hel topp.) _________________ William Ekström |
||||||
Jo, men sitter det verkligen lösa lager i detdär huset... ![]() ![]() |
||||||
Så är det på M42 oxå. Edit: Bara så att ni vet asså ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Magnus: Jag har en beg standardkam som du kan få köpa om du vill
Emen i STH har trimkammar till 924:an Det sitter kilar i ventillyftaren (heter det så) som finns i olika storlekar när du stället ventilspelet så kan du bara snurra hela varv på justerskruven förmodligen kommer inte någon VW kam att passa _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||||||
Aha, det visste varken jag eller min topplocksrenoverare att dom fanns i olika tjocklekar. Var handlar man dom ngnstans? _________________ Pär Hylander |
||||||
På den goda tiden när våra bilar var "nya" så hadde Porsche dem skall finnas med olika
färg kodning har du hayens manualen så står storlekarna i kapitlet om toppen har jag för mig Jag skall kolla i kväll _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 18 besök senaste veckan (6705 totalt) |