Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Race-stol, tips om vad som är bra önskas.
3048 besök totalt
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Tjena,

Ska till att sätta operation lättning till verket av min M3 E36. Tänkte i första hand plocka ur onödig inredning och eventuellt byta ut de tunga orginalstolarna.

Har tittat och provsuttit Sparcostolar idag och är intresserad av lite info från er.

Mina köpkriterier är att stolen skall vara bekväm nog att åka långt i (till ringen) och att den skall vara hyggligt lätt och inte kosta för mycket.

Tacksam för input.

Vincent

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det beror ju mycket på hur din kroppsbyggnad ser ut.
Jag som är lång (193cm) och smal har lite problem med att dom flesta stolarna är aldeles för korta i ryggen.

Den stolen som har passat mig bäst hittils är Sparco Corsa. Har även provsuttit Sabelt Monaco och den stolen var klart bekvämare men tyvärr lite för kort i ryggen för mig. Ska testa omp Ars som jag tror kan funka också, är dock lite svårt att prova andra stolar än Sparco i Stockholmstrakten.

Dom flesta glasfiberstolar väger ungefär lika mycket. Anser inte att det är värt skillnaden i pris för attt få en i kolfiber.
Märken som kan vara värda att prova är Sparco, omp, Sabelt, Cobra.

Se även denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1156

CI

Här sen Dec 2002

Andreas Millbro skrev:
Jag som är lång (193cm) och smal har lite problem med att dom flesta stolarna är aldeles för korta i ryggen.

Den stolen som har passat mig bäst hittils är Sparco Corsa.

Jag sitter och funderar på att köpa just en Sparco Corsa. Har tyvärr inte möjlighet att provsitta innan.
Jag är bara 180 lång och ganska smal. Det borde väl inte vara ngn risk att jag är för kort, eller? (Har läst att just corsan ska vara bra om man inte är så bred...)

Ber så mycket om ursäkt för trådstölden. Du får tillbaks den om 5 min! Jag lovar!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

zeddie skrev:

Jag sitter och funderar på att köpa just en Sparco Corsa. Har tyvärr inte möjlighet att provsitta innan.
Jag är bara 180 lång och ganska smal. Det borde väl inte vara ngn risk att jag är för kort, eller? (Har läst att just corsan ska vara bra om man inte är så bred...)

Ber så mycket om ursäkt för trådstölden. Du får tillbaks den om 5 min! Jag lovar!

Borde inte vara någon större risk för att du är för kort. Min polare är runt 1.80 och han hade inga större problem med längden. Den var dock aldeles för smal för honom. Det är ju värre att vara för lång för kort. Men är du 180 så kan du nog välja mellan betydligt flera stolar än den. Men Corsan är som sagt smalast av Sparco stolarna. Det som också är viktigt är ju att axelstöden sitter på lagom höjd. När jag provade Sparco Pro 2000 så fungerade axelstöden som armhålestöd!
En nackdel med Corsan är att den har lite höga sidostöd för benen så att besiktiga med den stolen kan innebära problem.

Du kan ju kolla lite på måtten här: http://www.sparco-usa.com/sizechart_seat.htm det kan ju vara bra att kolla på ett ungefär iaf.

Annars om stolen inte passar så kan du ju sälja den billigt till mig...

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Sökte lite på forumet:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=323
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1156

Dom trådarna behandlar ju mest stolar för långa och tunga personer iofs. Jag är ju redan lättad ifrån fabrik

Är lite jobbigt att man inte kan provsitta så många stolar i Stockholmstrakten. Jag hoppas på att dom har lite stolar på mässorna i påsk.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vincent som startade tråden är lång som jag ungefär... Och jag är 196cm...

Kävlinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tackar så mycket alla. Skulle naturligtvis ha sökt lite först, men det verkar inte som att ni vill hänga mig för misstaget.......

Ja som sagt, man måste nog testa lite stolar. Magnus kanske har lust att ta en liten runda? Vi behöver ju som sagt rikta lite fälgar också.

Jag tror nog att det intressanta för mig är att hitta en hyggligt bekväm stol. För hur mycket kan stödet skilja egentligen. Jag menar för glada amatörer....

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ska vi ta oss till Trendab o sen till Skullman? Låter perfekt!!

Kävlinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Visst, om du visar vägen. Tror du att de har många modeller för provsittning?

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

vince skrev:

Jag tror nog att det intressanta för mig är att hitta en hyggligt bekväm stol. För hur mycket kan stödet skilja egentligen. Jag menar för glada amatörer....

Min lilla erfarenhet från långlopp är att man skall hitta en stol som passar en på bredden. Inte kul att sitta och glida i stolen när man skall tävla.

Att sedan hitta en stol som inte klämmer vid långkörning och samtdigt håller en ordentligt fast på banträffarna kan kanske bli svårt. Ni får ta och kompromissa...

///Martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Jag är 193 cm och väger ca 93 kg och den enda som är hög nog i ryggen är OMP Ars! Hade gärna haft en sån som kontorsstol på jobbet eller framför TV-soffan, den är oerhört skön att sitta i!! thumbs up

Dalhems har mycket hemma att provsitta (Sparco, OMP, Cobra, Sabelt) om du har vägarna förbi där nångång.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

vince skrev:
Visst, om du visar vägen. Tror du att de har många modeller för provsittning?
Njaee... 4-5 stolar har det vart när jag varit där. Om du ringer o kollar med dom först så tar vi en sväng dit sen!

3048 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande