Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 535i -87 | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 2 besök senaste veckan (76152 totalt) |
Har hängt här ett tag så nu är det högt tid att lägga upp bilen.
En alpinvit 535:a som tyvär har varit i garaget i tre år. orsaken var att jag fick ett haveri, en vipparm som klättrade upp på vipparmen bredvid inte kul. Då var det tänkt att bilen skulle bli lite vassare motormässigt än vad den för tillf. var, men så har det hela spårat ur fullständigt. Bygger en helt ny motor: Blocket är toppdeckat och henat. Vev och svänghjul balanserat. Vevstakarna är lättade och invägda. Toppen har fått uppflyttade och omgjorda kanaler, adapterplatta för 3par spjällhus som ska toppas med 6st alutrattar. Kolvarna blir med ventiluttag för att gå fritt. Kamaxel fick jag tag i en från en 635 Gr. A (sprillans ny) reservkam som blivit liggandes, verkar dock som att detta kommer bli orsaken till att jag inte kommer få ut så mycket effekt. (Lite för snäll). Kompförhållande 11.0-1. (org. 10.0-1) Sachs koppling med tryckplatta 500Nm+. Blåa spridare ifrån Volvo S60R. Autronic smc kommer sköta motorstyrningen. (Direkt fire med tre dubbelspolar som är byggda i ett paket). Extraktorgrenrör och för tillfället 2*2.5" avgas, men när bilen kommer ut sitter det 3" på plats. Har precis haft bilen iväg för lite ändringar: Nedre delen på framskärmarna har bytts ut och nya domkraftsfästen har gjorts, trösklarna slipades rena även bakänden, sen blev det ny lack från trösklarna upp till list + bakändan. Håller för tillf. på med att slipa ner och göra om spoilern bak. Har plockat tillbaka all inredning. ingen lättning har istället isolerat ännu mer! OMP ratt och stolar för övrigt org. invändigt. Bilstein sprint dämpare och fjädrar, men har fått AL att räkna på nya fjädrar åt mig, ska bygga om fjäderbenen fram och bak. Ska också fixa adaptrar att sätta under fjäderbenet för att få bättre vinklar för länkarmarna. 25mm kränghämmare fram 18mm bak med Verrera bussningar. M5 3.6 bromsar fram och org. bak. Bilen ska gå på gata så hoppas SBP släpper igenom mig nästa år. Nya lycktor fram, plus dimljus och vita blinkers runt om. Har nog glömt en hel del men vi får börja så här. Kommer lägga ut lite bilder senare. _________________ Henrik Andersson |
Här är en bild på nya domkraftsfästen fram, trösklarna är renslipade och tennspacklade. Tröskeln bak Nederkant på framskärm Framskärmen igen fast utan rostig plåt. Kommer fler bilder på det färdiga resultatet har inte tagit några än men det kommer. _________________ Henrik Andersson |
Härligt!
Hur mycket effekt räknar du med att få ur spisen? Jag funderade också på att trimma min befintliga motor, men jag sprang på en M5 3,6 istället.. |
Hur mycket effekt det blir i spisen är svårt att säga men det blir betydligt mer än i en M5 3.6l blir nog iofs. mer än vad 3.8l orkar med också .
Kammen är inte exakt uppmätt än så det är där begränsningen ligger på motorn. Förhoppningsvis så är toppen just nu färdigställd och flödestestad så imorgon vet jag svaren på vad den klarar av att leverera . Räknar ialf. med 100hk per liter till att börja med sen får vi se var det slutar. Vi kommer tampas i samma liga nästa år då...... _________________ Henrik Andersson |
Vad kör du för vev? orginal?
Vilket max varv kommer den att hamna på? Vad väger bilen? |
org. vev ska jag köra med.
Max varv vet jag inte än, får se vad kammen klarar av, men jag skulle nog tippa på runt 7500rpm, sen flackar nog effektkurvan av så då finns det ingen anledning att varva mer. Bilens vikt ligger för tillf. på runt 1400kg. _________________ Henrik Andersson |
Kammen är uppmätt och jag blev förvånad!
Vid 0.3mm ventilspel så var insug på 324gr och ventillyft 12.1mm, avgas 308gr och ventillyft på 11.9mm, men har för mig att Dr. Schrick kammarna ska köras med mindre ventilspel, 0.25mm körde jag på min gamla 284gr kam någon som kanske kan svara på detta? Kommer mer bilder snart på bilen och motorbygget. _________________ Henrik Andersson |
Det skall ställas på 0,25 in och 0,30 ut. Ställs alltid med kall motor! Detta gäller BMW:s M20 och M30 motorer med 12v toppar.
Det gäller oavsett kamaxel. |
Jupp, det är bmw:s rekommendationer, -och det skall (rent logiskt ) även gälla dr. schrick kammarna eftersom materialen utvidgar sig lika mycket, tror inte att dr. schrick kammarna är gjorda i ett annat material än bmw:s orginal kammar och därför skulle ha en annan värmeutvidgningskoeficcient..
|
Våra race- och banåkarbilar BMW 535i -87 | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 2 besök senaste veckan (76152 totalt) |