Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2135 totalt) |
Tjocklek på aluinsug?
Funderar på att bygga ett nytt insug till bilen. Tänkte göra det med en platta som bultas i toppen samt 4 rör som går upp till ett plenum där jag även tänkt att bygga in en vattenkyld intercooler. Hur tjock aluminiumplåt bör man använda för att allting ska hålla? Det kommer att bli rätt stora belastningar eftersom jag tänkt att montera kompressorn i på insuget. Självklart får man staga upp det så att det inte hänger i insugsrören enbart. MVH Jonas Ps, var kan man få tag på aluplåt i 08-området om man vill slippa köpa jättebitar för jättepengar? _________________ Jonas Edling |
||
Re: Tjocklek på aluinsug?
Det där är ingen lätt sak att svara på. Ska det vara in intercooler i den så blir den av nöden rätt stor. Det blir även svårt att staga hur som helst. Det hänger mycket på hur stora plana ytor du får. Kan du hålla svängda ytor så stadgar dom sig själv rätt bra. Den måste också bli delbar så du kan montera coolern. Då kan man ju använda förbandet som stabiliseringsprofil. Men det är ändå rätt beskedliga tryck det handlar om nått kilo/cm2 eller så, ingen gastub direkt. Som sagt, konstruktionen avgör materialtjocklek. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tavk för svaren. Inser nu att frågan är mer eller mindre omöjlig att svara på. Om vi struntar i att kompressorn sitter där. Hur tjockt material brukar man bygga i om man ska göra ett insug som är avsett för överladdning?
_________________ Jonas Edling |
||
Beror oxå till stor del av formen... gör man det helt runt så räcker säkert 3mm, men jag har gjort mitt i 6mm, det kanske är lite i överkant men det var det alu jag hittade på jobbet.. men 4-5mm räcker säkert...
Beror ju oxå lite på hur mycke man ska ladda.. ![]() |
||
Plåttjockleken som krävs för de laddtryck man kör med på bensinmotorer, hur mycket man än laddar, så rör det sig om tjocklekar i tiondelars mm. Problemet är snarare undertrycket, plenumet bör ju inte kollapsa som en ubåt som har gått ned för djupt. Ett annar problem är laster som inte orsakas av trycket eller dåliga svetsningar eller konstruktioner som inte är lämpliga.
|
||
Har sett varianter där materialet är så tunnt så plenumet står och "andas" pga undertrycket i motorn. Att det sedan klarar av trycket när man laddar på är en annan femma. Klarar inte en vanlig plastdunk av ca 10bars tryck btw?
![]() Många gjutna insug är cirkus 5 mm i tjocklek. Men 3mm och inte allför stora plana ytor brukar gå fint. _________________ David Lindblom |
||
Jag kommer att använda mig av en Autorotor skruvkompressor. Tyvärr kommer det att bli en del raka ytor men insuget kommer att vara ca 50x25x15cm så det blir inte sådär jättestort. Dessutom kommer intercoolern sitta mitt i och även hjälpa till att stadga upp det hela. Någon som har tips på var man kan köpa lämpliga trattar för vettiga pengar? Såhär nånting är tanken att det ska se ut. ![]() _________________ Jonas Edling |
||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Tack Anders.
Det där var helt klart intressant. Hade från början tänkt att använda mig av alurör som man sen svetsar på en tratt på men med dessa runners skulle man kunna använda hela rören och då bara svetsa fast dem i plenumet och i plattan mot toppen. Fast hmm, då känns det väl rätt så klent med 2mm gods i runnersena... ? Dessa verkade annars intressanta: http://www.g-e-t.biz/bilder/46-56.jp _________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2135 totalt) |