Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
m12 fråga
2 besök senaste veckan (2673 totalt)
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
m12 fråga

idag var jag i garaget och mekade med min bakvagn och jag har köpt lite solid järnstång som jag ska borra och gänga. dessa (4 st) ska bli fästerna till bakvagnen som sedan ska svetsas fast i karossen!
nu till frågestälningen orginal (porsche 993) sitter bakvagnen med 4st m12 med 1.5 gängstigning som är 110 lång!
men jag funderar på att andvända vandliga grovgänga m12 med 1.75 gängstigning

är det nåt jag behöver oroa mig över eller kan jag köra med vandlig m12*1.75 grovgänga istället för m12*1.5 fingänga?

edit:eller är det att före dra fingänga? om så är fallet varför?

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: m12 fråga

Du har säkerligen en viss "hårdhets" grad på skallarna typ 12.8 eller liknade.
Fingängat = skall troligtvis dras med högre moment..

Tips: de har ju av någon anledning valt denna gänga...

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Man får högre dragkraft med fingängat än grovgängat vid samma åtdragningsmomnet.

Med andra ord man måste dra med mindre momnet för annars passeras sträckgränsen för matrialet.

En anleding till att man inte väljer std skruv/gängor är för att den stackar jä... konsumenten skall vara tvungen att köpa specialskruv från bilfabrikanten till ockerpris. Hmm nu kanske jag överdriver lite

Gamla Åpel motor är en hitt med massor med M7x1 och M9x1 skruv

Jag skulle inte vara ett dugg orolig att använda M12x1,75

Största fördelen att det går lätt att hitta resdelar om så behövs.

ps
det skall vara stort M i skruvbetäckingar så messersmitten

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
tackar för svaren!

ok men då kan jag lungt köra med M12 *1.75!
men det är bätre med M12*1.5 om jag förstod dig rätt fuling
kan tilläga att alla bultar osv i hella bakvagnen är M12*1.5

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

bätter och bättre vet jag inte, kommer inte på något som skulle vara bättre med fingängat spåntat i rent fastsättingssyfte. Skall man justera saker med lite finlir är ju fingängat bättre.

Man får samma förspänning/sträckkraft, eller vad man nu skall kallet det, vid 2st olika åtdragnings momnet. Fingängat =lägre momnet.

Jönköping
Här sen Apr 2003

fuling skrev:

Gamla Åpel motor är en hitt med massor med M7x1 och M9x1 skruv

Det är ju jättebra med Opels udda gängor! Då finns det ingen risk att man skruvar fast vattenpumpen över insugskanalerna och grenröret på frontkåpan!

Sorry, Opelnörden inom mig fick ett utbrott!

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag skulle föreslå att använda nylock muttrar speciellt vid högre stigning. Det finns skillnader som egenterligen inte har med stigningen i sig att göra som att grövre stigning ofta är skurna gängor i stället för rullade. Men annars är det bara antalet varv för samma sträckning som skiljer, vilket då gör att skaka loss problemet minskar med finare stigning. Men i det här fallet är det som Fuling säger, betydelselöst.
Göran Malmberg

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Jag skulle föreslå att använda nylock muttrar speciellt vid högre stigning. Det finns skillnader som egenterligen inte har med stigningen i sig att göra som att grövre stigning ofta är skurna gängor i stället för rullade. Men annars är det bara antalet varv för samma sträckning som skiljer, vilket då gör att skaka loss problemet minskar med finare stigning. Men i det här fallet är det som Fuling säger, betydelselöst.
Göran Malmberg

bra då kan jag köra med vandlig m12 utan dåligt samvete! sen finns det ju alltid gäng låsning(har en viss kärlek till den med ordet "starka" på flaskan så man vet att det sitter fast! )!
hm måste bara handla nägra 10.2 mm borrar så man kan gänga fästerna!

Värnamo
Här sen Jul 2004

jonnystrand skrev:
Citat:
Göran Malmberg

bra då kan jag köra med vandlig m12 utan dåligt samvete! sen finns det ju alltid gäng låsning(har en viss kärlek till den med ordet "starka" på flaskan så man vet att det sitter fast! )!
hm måste bara handla nägra 10.2 mm borrar så man kan gänga fästerna!

Jag brukar ta 10mm borr för dom har jag många av

m12 fråga
2 besök senaste veckan (2673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande