Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1091 besök totalt |
Fjäderbenstag (övre, nedre och bakre)
Att förbättre väghållningen går att göra på många sätt... ![]() Själva är jag i tankarna på att skaffa fjäderbenstag nu, men vilka gör mest nytta? ![]() Funderar på både övre och nedre fram, men hur är det med bakre? Hur stor skillnad gör det? För helst skippar jag det så jag kan fortsätta fälla baksätet och lasta grejer med bilen. Vanligast man ser är ett övre fram, men borde man inte komplettera det med ett undre när man ändå är i farten? Bilen i fråga är en Opel Vectra -93B. Erfarenheter eller tankar någon? Tacksam för all hjälp! ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Beror på bilmodell... Sitter mellan länkarmsinfästningarna och ser till att de inte åker åt olika håll. Har du någon subframe eller liknande på din bil? Då kan du för stunden skippa undre. Och bara för att du har ett bakre är det inga problem att fälla sätena, lasta under och över... Om det inte är kylskåp du ska köra, montera ur det på 3 minuter om du ska köra en kyl. _________________ Roland Johansson |
||||
här är lite teori som kan vara av intresse
![]() http://www.e30m3performance.com/myth mvh |
||||
Tack!
![]() Den var intressant... måste sätta mig och räkna lite på det där själv baserat på min egna bil. ok, då är övre fjäderbenstaget fram avklarat. Undre fram? Vectran sägs ha subframe, är det nödvändigt med fjäderbenstag under då? Fjäderben bak, behövs det och i så fall vad för krafter frestar på där? Bilen i fråga har individuellt avfjädrad bakaxel. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det där har jag också funderat lite på. Normalt sett är väl en bil styvare i bak än i fram. Det känns iaf så (eller är det bara vad jag har fått för mig?). Min E30 har stag i bak, men det tror jag sitter där pga den ökade spårvidden (krav från TÜV?). Ska nog ta och utföra ett "vetenskapligt" test i sommar och se om jag märker någon skillnad. _________________ Anders Dauner |
||||
Gör gärna det, vore väldigt intressant.. För det känns som om dels så har jag väldigt låg tyngd över bakhjulen, drivning fram samt en bakaxel (ingen delad, utan hel).. Så det känns lika nödvändigt som ett undre fram om man har subframe, dvs inte så nödvändigt. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
För att ett stag ska fungera på en BMWs bakvagn , så borde det göras som ett X med stöttor i golvet , ett som bara fäster i stötdämparna, gör lite nytta , har ett på min compakt , och den har vek kaross där bak , men inte märks det nån skilnad med staget monterat
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1091 besök totalt |