| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Saabv4 rally RAC 1970
|
2 besök senaste veckan (4739 totalt) |
Ungefär där och då blev jag livslångt obotligt Saab-freak. En riktigt Saab är röd, av modell 96 och är en tävlingsbil! Det exemplaret i originalskick, skulle få mig att byta bort min F40 eller 996 (om jag hade någon.. )
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Duger det inte med original orange? (T-karosserna hade väl den färgen?) _________________
|
||||||||
orange är helt ok. En av mina rallybilar slutet 70-tal hade den kulören, med mattsvart huv. Men jag känner en kille som vunnit RAC 3 ggr och Monte Carlo 2 ggr. Han säger: "En riktig Saab är RÖD!" Eftersom han heter Carlsson, så tror jag på honom... T-karosserna fanns att få i flera kulörer. (de flesta tror jag) Det speciella med dem var att man tog en kaross från bandet innan underredsmassa och annat onödgit sprutades på. Istället svetsades alla förstärkningar som tävlingsavdelning utvecklats dit (T-satsen). En o annan plåt var lite krafitgare också, tex motorrumsgolvet. Fast det är klart de som köpte en ny T-kaross ville nog gärna att deras bil såg ut som fabriksbilarna, så de officiella "works-färgerna" var nog rätt vanliga på T-karosserna, så merparten var nog röda eller orange berodne på år. De sista årens produktions V4:or behövde f.ö. inte förstärkas, då de redan i svenssonutförande hade alla förstärkningar som fabriken utvecklat till rally. De ni som åker Subaru, Motsubisho och andra WRC-wannabees...
Jag har roat mig att med en original T-förstärkningssats från "Saab sport & Rally", En avdelning där vi låtsas-Blomqvist fick köpa våra delar till fabriksreplikorna, tillverka en komplett T-sats för framtida behov på lämplig kaross. 50-tal och fram till runt 63-64 var fabriksbilarna i olika färger, men ofta röda. vita, blå, grå, ljusgula etc. var inte alls ovanligt. Senare halvan av 60-talet och fram till 1973 blev i princip alla fabriksbilar Torreador-röda, eftersom verkmsätaren på tävlingsavdelningen, Paul Broman gillade röda bilar. från 1974 gällde den orange kulören 76 blev 96:an ljusgrön istället (99:an silver o ljusgrön) I vissa tävlingar som Safari och Baja 1000 körde fabriken med vita bilar (blev svalare på savannen och i öken.) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Wow! Va köster den???
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Den kommer nog aldrig att säljas!
Bilen har gått ca 75 tävligar, min far sålde bilen efter ett tag och köpte senare tillbaka den. Bilder http://www.razer.mine.nu/andersw/Saa _________________
|
||||||||
Mallarna borde jag ha kvar någonstans. (tänkte låta tillverka ett parti T-satser, men det blev bara två...) Ska kolla igenom gömmorna och se vart jag kan ha dem. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Förstår om han inte vill sälja den Bilen ser för jäkla läcker ut. Faktum är att jag tror jag minns bilen från sluttet 70-tal början 80-tal då jag också åkte en del V4 Std-B, i dina trakter (minns att jag tyckte det var ett riktig snyggt bygge, fick för mig att ägaren då bodde i Tallboda i Linköping, kanske blandar jag ihop bil eller ägare? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Det är helt rätt bil, Wiggo kallas han som bor i tallboda, det var han som köpte bilen av min far. _________________
|
||||||||
|
Jäkligt frän bil din far har Johan!
Gillar speciellt dekal på bakre sidofönstret...
http://www.razer.mine.nu/andersw/Saa |
||||||||
|
Den dekalen finns faktiskt nyproducerad!
Köpte den på en Saab-festival för några år sedan, pruder nu sin plats på 2-rykaren på motsvarande plats. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Vad förstärkte man med dessa bitar? Har aldrig hört talas om dom
_________________ S tefan Ir lander |
||||||||
De flesta bitarna har till funktion att förstärka främre hjulhus och fjädertorn. Sedan finns det några bitar som förstärker infästningarna för de bakre länkarmarna. Har en skiss i pappersform, men ingen scanner. Du kan PM din postadress om du vill ha en kopia med snigelposten. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Vänta här nu, STOP!
75 rallytävlingar...och det skicket!!! oki, den kan ju vara renoverad som "alla" rallybilar sisådär 8 ggr...men ändå. Vilken bil!
Sen dendär åkern dom åkte på i bilden...ser rätt nyplöjd ut.
|
||||||||
Jag tror nog bara den är tvättad och vaxad sedan sista tävlingen. 75 tävlingar sätter knappast några märkbara spår i en Saab 96. Det är ju en svensk bil med flygkvalitet! Hade det varit ett Messerschmidt-derivat från sauerkratland hade det möjligen varit annorlunda.
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Saabv4 rally RAC 1970
|
2 besök senaste veckan (4739 totalt) |