| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbensstag
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7064 totalt) |
|
Fjäderbensstag
Jag tänkte snickra ihop ett eget stag till min bil. Tänkte fråga om hur diverse upphöjningar och böjar påverkar hur staget fungerar. Jag kan nämligen inte dra ett stag helt rakt över, motorn är lite i vägen, har provat. Finns det några Do's and Don't för fjäderbensstag? Varför göra eget istället för att köpa? För att jag tror att jag kan
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
|
Inte ett svar dirrekt men lite läsing, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Effekten av ett fjäderbensstag har jag länge funderat över, jag har hört båda effekter, att det inte påverkar och att det verkligen gör det. Men nu har jag beslutat mig för att skaffa mig ett. Dom stag som finns till min bil är utformade så att dom är upphöjda, ett bockat rör som är svetsat i fjädertornsplattan. Det jag funderar över är om det verkligen är en bra lösning. Eller som en annan jag sett:
http://img.photobucket.com/albums/v521/Jimmykb200/ec0a0c3f.jpg Här är staget inte rakt över öht och blir det då verkligen någon effekt på det hela? [ot]Ang trådens flyttning: jag tycker att " Avancerade formler och komplicerade resonemang om aerodynamik, chassiedynamik osv" stämde bättre in på det jag frågade efter....[/ot] _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
|
Rak stång är alltid stabilare , men på dagens trångbodda motorum , finns det inga andra alternativ , man får försöka få till ett så pass rakt rör som möjligt .
Effekten är att tornen rör sig mindre , hur mycke mindre ? beronde på hur styft staget blir . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Formulerade mitt tidigare inlägg lite dåligt, jag menade på bilens uppförande. Att tornen rör sig mindre förstår jag. Så rakt som möjligt då... Är det några vinklar som står sig bättre än andra? _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
Ja, det har jag. Men läste det som att det inte hade med vad jag frågade om att göra, alltså om det var några vinklar eller böjar som man skulle undvika, eller någon viss design som var bättre än annat. Fast nu tänker jag att du menar att om man vet vilka krafter som drabbar tornen så borde man veta vinklar som tar spänningarna bäst. Så du menade eller? Janne>> Det är en fabrikstillverkad Peugeot... Kan ju inte skada att testa iaf.
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
|
När vi var på Lunda i somras var det en kille med en 206 RC som monterade ett fjäderbensstag mellan körningarna. Går det inte att titta hur det ser ut och göra ett likadant? Han stod förstås och filade i bilen ett tag.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Det är lustigt att du nämner det, för att jag köpte det staget fem minuter innan han köpte det av mig. Det är rakt och jag hade inte plats att montera, för en del av mitt insug tog i redan när motorn var avstängd. Det gick inte att få dit på min bil. Sen dess har jag kikat på andra stag, men jag vet inte om deras lösningar är rena bling-stag eller om dom gör något oxå... _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
|
Finns inga specifika vinklar böja man skall unvika utan man SKALL unvika alla vinklar och böjar.
Steg 1: Ta reda på om du behöver ett stag i huvudtaget, med andra ord hur mycket flexar tornen utan stag??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Nämnde 206ägare ovan som skruvade på sin RC påstod sig känna skillnad. Andra jag pratat med säger oxå att det blir skillnad. Men jag har inget vetenskapligt som säger att det ÄR så. om böjar och vinklar ska unvikas så är det kört, det går inte då, motor i vägen som sagt. Men kan man göra det lite annorlunda med minimal förlust i styvhet så är det mitt hopp. EDIT: Tänkte att man kunde göra något i stil med detta: http://img.photobucket.com/albums/v40/Fnatte/stag.jpg Svarta cirklarna är tornen. Bilden är sedd framifrån bilen. Vinklar går bakåt alltså. Måste bara kolla att jag har tillräckligt med plats i bakkant. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
|
citat:
Nämnde 206ägare ovan som skruvade på sin RC påstod sig känna skillnad. Andra jag pratat med säger oxå att det blir skillnad. Men jag har inget vetenskapligt som säger att det ÄR så. Ta då reda på hur mycket det flexar. tex hitta på något du kan montera mellan tornen som är stjutbart. Typ 2st rör som går i varndra med en typ en gummibricka på som kan stjutas om tornen flexar. Hmm bara lite vilt spånade utan riktig eftertanke. En annan reflextion är att de som köpt stag för dyra pengar och inte märker ett ski... är nog ovilligt vill erkänna att de blivit lurade. Kanske lite elakt
Jag är sketiska till att man känner någon skilnad om det inte flexar kopiöst. Dessutom så med gummibussningar i div bärarmsinfästingar, topplagrinar mm så har man även mycket flex där. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Har funderat en del på det där och läst trådar här också. Jag är förstås inte säker på att jag har rätt, men....
Det är dragstyvhet man vill ha och det bästa är ju att ha ett rakt stag, men om inte det går ska de delar som får böjbelastning vara så styva som är praktiskt möjligt, endera genom förstyvningar i vinklarna eller att de åtminstone är så flacka som möjligt. En vanlig lösning är att bygga upp fästena vid tornen med styva konsoler och ha ett rakt rör emellan. Jag tror förspänning (i drag) generellt ökar effekten ordentligt. om du ändå gör ett eget, kanske du kan hitta någon infästning i torpeden också? om du tar två raka rör till mitten av torpeden (förutsatt att det finns en styv fästpunkt där) borde intuitivt bli styvare än om du böjer ett rör för att undvika motor o dyl? Nu kan fjäderbensstaget ha inverkan i två avseenden: -Statiskt, dvs hålla ordning på hjulvinklarna under kurvtagning och då är det väl cambertillväxten som motas litegrann. Antagligen måste man utgå ifrån en mkt mjuk bil för märkbar effekt. Sen gäller det att fundera vad som ger mest, har man eftergivilighet i tex bussningar som ger 1 mm och man motar 0.1 mm med staget, kanske? -Dynamiskt, dvs att minska mängden "odämpad fjädring" genom att styva upp kaross mm. I detta fall är jag rätt övertygad om att staget inte ger någonting innan man monterat dämparkolvstången styvt med tex kulled. Den "bälg" som den normalt är fäst vid rör sig så mycket att ev effekt av staget maskeras. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
om man märker nån skillnad beror ju oxå på hur bra bilen är konstruerad.
Sätt ett stag på en 70-tals bil å ett på en från 2000-talet, så lär det göra mycket större skillnad på 70-talaren. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
citat:
Sätt ett stag på en 70-tals bil å ett på en från 2000-talet, så lär det göra mycket större skillnad på 70-talaren. Vafö det då??? Det MÅSTE även vara här att det skiljer från bil till bil. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Dessutom slapp många 70-talsbilar MackPärsson, som Johans 95:a t.ex.
Jag satte dit ett OMP-stag (spikrakt) på polarens 206 RC och allvarligt talat: vet man inte att det finns där, skulle man inte märka nå't. Mera bling än påtaglig skillnad i mitt tycke. Däremot skulle jag vilja utforska stag som sätts under bilen, mellan länkarmarnas infästningar. Men de syns ju inte förstås.
Min polare var man nog att erkänna bling-grejen. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Som jag skrev, det beror på hur bilen är konstruerad. Men generellt så borde väl ha hänt en del på några årtionden. Sen om du jämför en tysk "stridsvagn" från -70 med en fiat 600 från samma år så lär det naturligtvis skilja en del. Byggde ett tre punkts stag (torn-torn-torpedvägg-torn) på min 280ZX Turbo, å där märktes en tydlig skillnad, om inte annat så kände man att den förmedlade gupp å gropar mycket bättre. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
citat:
Byggde ett tre punkts stag (torn-torn-torpedvägg-torn) på min 280ZX Turbo, å där märktes en tydlig skillnad, om inte annat så kände man att den förmedlade gupp å gropar mycket bättre. Inte för jag säger att det inte stämmer men jag är tveksam pga att alla jä... bussninger i bärarmar mm flexar nog betydligt mer än vad fjädertornan gör. En fråga, du gjorde inga andra ändringar sammtidigt som du stoppade dit staget??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Är monterat stummare bussningar, uniballs till krängningshämmare, ombyggda hjulupphängningar (omflyttat för att kunna sänka bilen mer + få hjulvinklar justerbara). Men allt detta var redan gjort + att jag provat med stag, utan stag, med stag osv. ett antal gånger. Skillnaden märks! Har desutom satt ett stag mellan bromscylinder å torn eftersom torpedväggen flexar ca 3-4mm vid hård bromsning. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Jag hörde från en kompis som oxå monterade stag på sin RC, han nämndes ovan av Lennart Mäkinen. Hans uppfattning var att det understyrde lite mer, men bilen blev lugnare i fronten, och mer direkt. Under stag, visst, men jag är inte helt med på hur det skulle sitta, det är väl motorbalken där..? Jag tänker förmodligen helt fel, men jag ser inte framför mig hur du menar. Visst det syns inte, men vad gör det? Jag är itne ute efter bling, annat än det faktum att jag gjort staget själv
Pärs version kan bli knepig att genomföra. Och som JanneZ3 sa så sitter tornen nära torpeden. Det tar emot att svetsa i bilen... Iaf för tillfället.
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbensstag
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7064 totalt) |