Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker info om Porsche 968 CS
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (5356 totalt)
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Nu har jag kollat upp fjädervärderna.

Huvudfjäder 80N/mm
Hjälpfjäder 30N/mm

Men som sagt hjälpfjädern är ju individuell beroende på bilmodell.
Men till 944 borde det ju vara samma, min väger 1320kg.

Kan då jämföras med orginal som ligger på ca 25-30N/mm.
Mycket hårdare tror jag inte på, med tanke på hur våra vägar och banor ser ut. Grabbarna som kör med slicks ligger på ca 100-140, men jag vet inte om det är rätta vägen.
Hänger ju på chauffören också, hur duktig man är.
I mitt fall räcker det mer än väl

Helt rätt Pär den är helt ihoptryckt, det är därför man måste köpa en som är anpassad för just din bilmodell.

Mvh
Leif A

_________________
Leif A
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Fredrik C skrev:
Hur ser kylningen av bromsarna ut på 968:an? Har sett som rör som sticker ner vid fram hjulen. Nån som har en bild?
Kan man kombinera sån kylning med cup/clubfjäderben?


Rören som du ser under bilen är två st. "flärpar" som skopar upp luft till bromsarna.
Trodde det var samma på 944, då de är fastskruvade i tvärlänkarna (om jag minns rätt)

Mvh
Leif A

_________________
Leif A
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



[quote="Leif A"]Nu har jag kollat upp fjädervärderna.

Huvudfjäder 80nm
Hjälpfjäder 30nm

Men som sagt hjälpfjädern är ju individuell beroende på bilmodell.
Men till 944 borde det ju vara samma, min väger 1320kg.

Hur kan hjälpfjädern vara individuellt anpassad? Det är inga problem att trycka ihop den med händerna, känns ungefär som fjädern i en kulspetspenna. Kan aldrig tro att dom har nånting med köregenskaperna att göra, tror faktiskt att dom skulle kunna ersättas med dropstops så att inte huvudfjädern skramlar runt.

Jag har 100 fjädrar.....men är det verkligen Nm??. har fått för mig att det skall vara kg/cm på H&R. Har även 100 bak men tror tyvärr att det är för tufft. Bilen väger ca 1000kg utan förare.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ingen som vet vilken bromskylning jag pratar om?
Som det är nu så sitter det en sköld på varje ben som trycker imn luft mot bromsarna.
Men vid bytet så försvinner ju dessa !Verkar smart lösning på 968.

Fredda
PS Åker bort nu o kommer inte läsa/svara förens på Måndag

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Sorry, FSN har fixat det N/mm skall det vara.

Leif A

_________________
Leif A
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Leif A skrev:
Sorry, FSN har fixat det N/mm skall det vara.

Leif A


Jag har likadana fjädrar fram och bak 100N/mm och länd:150mm, tror du att det är för stumt bak?

Hjäpfjädrar fram : 80-60-30
och bak 40-60-25..... vet inte vad det betyder??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Viktor_L

Här sen Feb 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Man får tacka för alla bra svar i denna tråden.

Nu blev ju inte köpsuget mindre direkt

Tror ni att det fortfarande är möjligt att hitta en bil som inte
har gått mer än ca 2500-3000 mil??

Mvh

Viktor
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Viktor_L skrev:
Man får tacka för alla bra svar i denna tråden.

Nu blev ju inte köpsuget mindre direkt

Tror ni att det fortfarande är möjligt att hitta en bil som inte
har gått mer än ca 2500-3000 mil??

Mvh

Viktor


Det finns säkert sådana bilar, men dom är nog inte många och ännu färre är till salu, och dom som är till salu har säkert prislapp därefter....

OM du får tag i en sådan så får du inte ge dig på att trimma och bygga om , några fina orginalbilar måste det finnas kvar om 20 år !

_________________
Pär Hylander
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Pär Hylander skrev:

OM du får tag i en sådan så får du inte ge dig på att trimma och bygga om , några fina orginalbilar måste det finnas kvar om 20 år !



Det sägs ju att 968 är så under motoriserad, om man skulle få för sig att öka effekten i bilen vilka trimm finns det att tillgå??
Har porsche själva något "kitt" till denna motor??

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ThomasT skrev:
Pär Hylander skrev:

OM du får tag i en sådan så får du inte ge dig på att trimma och bygga om , några fina orginalbilar måste det finnas kvar om 20 år !



Det sägs ju att 968 är så under motoriserad, om man skulle få för sig att öka effekten i bilen vilka trimm finns det att tillgå??
Har porsche själva något "kitt" till denna motor??


Jag får krypa till korset och säga att jag inte har kört någon 968, men däremot 944 S2 som har samma motorvolym men 29 hk mindre, och den känns inte undermotoriserad tycker jag.

Har inte hört talas om något "porsche-kit" till den, antar att det är gammal hederlig trimning med kammar, portning och sånt som gäller, kryddat med annan programvara.

En 944 turbo är det som gäller anser jag om man tycker 968 är för slö, under skalet (som ju ser äldre ut på 944:an...) så är dom mycket lika.

_________________
Pär Hylander
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Jag har likadana fjädrar fram och bak 100N/mm och länd:150mm, tror du att det är för stumt bak?

Hjäpfjädrar fram : 80-60-30
och bak 40-60-25..... vet inte vad det betyder??[/quote]

100 fjädrar bak säger du. Jag antar att du tagit bort torsionsstaven då??

om inte, så måste det bli alldeles för hårt. Hur det fungerar med borttagen stav vet jag inte, men efter som bärarmarna inte är konstruerade för enbart coilover så är jag tveksam
Har i och för sig sett det i USA.

Belastningarna måste ju bli mycket större, eftersom dom måste ta upp lasten längre in. Men det finns säkert dom på forumet som kan det här bättre än jag

40-60-25 tror det är Längd-Diameter-Hårdhet.

Mvh
Leif

_________________
Leif A
Citera
Allmänt banåkaforum
Söker info om Porsche 968 CS
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (5356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande