Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5633 besök totalt |
steg 1 i motortrim till VW Golf GTi?
hallå, är det någon som har lite erfarenhet, tips och råd för motortrim till Golf? efter en säsong med att lättat vikt på bilen, uppgraderat bromsar och alla säkerhetsdetaljer på plats (bur, stol och bälte), vill jag nu göra ett första steg i motorn. bilen är en VW Golf GTi 1800 -83 112hk (motorkod: JJ?) med 2" Simons system. vad är att rekommendera att börja med? vassare kam? ny topp? mvh Richard _________________ ![]() Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||
Hej Richard!
Ett litet forumregelutdrag: "om du inte redan tidigare berättat lite om bilen så KRÄVS det att du berättar lite om den och vad du har den till samtdigt som du ställer en fråga här." Sedan är det en ganska märkesspecifik fråga och sådana passar bäst på märkesforumen ELLER i forumet "Våra rejs och banåkarbilar" i din lilla bilpresentation, som du kommer att göra strax efter att du läst detta. ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Nisse , du kan verkligen konsten att få en nykomling att känna sig välkommen. _________________ ![]() |
||
Re: steg 1 i motortrim till VW Golf GTi?
http://www.rallyboutique.com/ har färdiga kit man kan köpa. Men en portad topp + kamaxel och lättat svänghjul är väl en lagom början. Det sitter k-jetronik på den va? _________________ Daniel Steiner |
||
Jag antar att du är ironisk... ![]() Hur skulle jag skriva istället tycker du? Låta frågan ligga kvar som den var och därmed bli ett steg i att "utarma" forumavdelningarna/rejsa? En wink-smiley samt en glatt vinkande smiley talade ju om att jag inte var sur, vilket jag däremot har blivit nu. Sedan undrar jag bara hur jag på ett snällt sätt ska tala om för dig att du inte följer namnreglerna. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Re: steg 1 i motortrim till VW Golf GTi?
Ett tips är att börja bygga på ett tvålitersblock istället för 1.8. Att bara byta till två liter gör ju ingen jätteskillnad i effekt men det är ju inte fel med lite mer vrid om man sedan skall sätta i lite vassare kammar mm. Jag har själv köpt mig ett tvålitersblock att börja bygga på. Jag hade tur och hittade ett 3A block från en Audi på returbilen. Motorn hade suttit på en -90:a automatare som hade gått ca 14000 mil och det verkade hur fräscht som hällst.(Betalade det överkomliga priset 500 kr ![]() När det gäller 2.0 konvertering finns det två block att välja på som din 1.8 topp passar rakt av på. Den ena är 2E motorn (finns bla på Passat 88-93 tror jag) det andra blocket du kan använda är 3A blocket från Audi(tror det rör sig om samma årsmodeller som 2E). Den största skillnaden är att 2E blocket är 16mm högre än 3A blocket (3A har samma höjd som 1.8:an). Båda skall ha smidd vev och "kolvsprut" dvs oljekylning av kolvarna underifrån. Förståsigpåarna säger att 2E blocket är bättre ur trimmsynpunkt eftersom det högre blocket tillsammans med andra stakar skall slita mindre på vevlagrerna. Givetvis är det ju 2E blocket som är jobbigast att byta till också ![]() Effektmässigt har ju 2E motorn 115 hp och 3A har 113 original. Tror att senare 3A motorer även har 115 hp(92--->), dock är jag osäker på om de fortfarande har kolvsprut. Båda motorerna har en väldigt snäll kam original och bara med gti kammen borde några hästar till dyka upp. Teoretiskt sätt borde man kunna plocka ut 120->130 hästar med bara gti toppen. Detta förutsätter ju dock att toppen flödar tillräckligt bra för denna effekten. Huruvida en oportad gti topp gör det vågar jag inte svara på. Villket block bör man då välja!? Det är väl lite en smaksak, själv så valde jag 3A blocket av två anledningar. Det är lättare att konvertera samt att jag hittade ett bra ex till bra pris ![]() 2E konvertering: Detta har jag inte gjort själv men finns bra beskrivit på GTI klubbens sida under Teknik/FAQ. I stort sätt handlar det om, enligt författaren, att förlänga/bocka om främre avgasrör/extractor samt modifiera tändfördelaren. Huruvida detta räcker vågar jag inte gå i god för. 3A konvertering: Detta har jag precis börjat med och så vitt jag vet är det endast tråget samt den främre delen av oljepumpen (själva pickupen där silen sitter på) som behöver flyttas över från din gamla motor eller bytas om du har någon liggande. Du kan hitta mer information om detta i GTI klubbens forum eller fråga mig så skall jag svara så gott jag kan. Hoppas att detta var till någon nytta. Min plan är iaf att köra med ett 2,0 block med en "sport kam" (typ 276 graders), extractorgrenrör och lättat svänghjul. Först skall dock bilen bli klar ![]() Skall bli kul att se din golf till våren! _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5633 besök totalt |