| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plenumstorlek och spridarplacering?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6801 totalt) |
|
Fråga 1: Håller på och ska bygga ett nytt insug och nu kommer jag till frågan var man bäst ska placera spridarna. I originalutförande sitter spridarna på min motor så nära toppen man kan komma fast fortfarande hålla sig i insugsröret. Motorn är en 2,3 liters radfyra som kommer att överladdas med kompressor. På de roligaste hojmotorerna som jag jobbat med så sitter det dubbla spridare, en precis vid toppen och en i tratten som går ut i plenumet. Då pratar vi iofs om sugmotorer. Fråga 2: Hur stort bör man ha ett plenum? Har hört siffror som säger att plenumet ska vara lika stort som motorvolymen eller om det var dubbla... I mitt fall kommer det att röra sig om ett insug/plenum med en volym på ca 10-15 liter. Blir detta bara pannkaka eller ska man försöka minska ner det så mycket som möjligt? Måste finnas fördelar och nackdelar med stora plenum?! MVh Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
Finns en tråd på TPCforumet som kanske kan vara intressant.
http://forum.turboperformanceclub.co _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
#1: När det gäller spridare så tror jag att jag läst någonstans att det optimala är att montera dem så att de sprutar mot ventilens ovansida ...
#2: 1 till 1.5 ggr motorvolym, har jag "hört" ... har dessutom nått minne av att jag läst nått av nån som påstod att plenumens design har mindre betydelse på överladdade motorer. Kommer inte ihåg säkert dock ....
Jag tror att det enda säkra sättet är att bygga, bromsa, och se ... Göra om, bromsa och utvärdera ... Några "enkla" matematiska formler för plenumstorlek/design har jag inte sett till ...
|
||
|
Re: Plenumstorlek och spridarplacering?
Ju högre varvtal, ju längre från ventilen kan spridaren sitta. Vi förutsätter en kanal som inte svänger för tvärt. Jag har sett installationer där hela bränslerälsen ligger fritt med spridarna ovanför trattarna. Det påstås ge mer tid för att bilda bra blandning med luften. Men i vanliga gatbilar överväger fördelarna med placering närma toppen. Storleken på plenumet hänger samman en del med var spjällen sitter. Man måste se praktiskt på det också, mer än 15 liter blir svårt att placera. Tittar vi praktiskt på det så bör det finnas fria ytor åt sidorna från trattkanten sett. Och då hamnar man på kanske 10-15 cm diameter där tratten sitter. Sedan behövs en höjd också som kanske är nått liknande över tratten. Och så landar vi på dom där tio litrarna. Mitt är på 11 liter till 8,7 liter motor men det är för litet. Trots det så fungerar det utmärkt och gassvaret är suveränt. Spjällhuset sitter på plenumet. Spridarna sitter på halva insugningsrörslängden som är ca 300mm. Det är alltså inte literantalet i sig jag satt i främsta rummet utan den storlek som blir given av ovan nämnda omständigheter. Ett litet plenum närmar sig separata spjäll vad gäller luftvolymen mellan spjället och motorn. Om jag jämför mitt tio liters plenuminsug med min tidigare Weberuppsättning så kan jag inte säga att responsskillnaden märks. Antagligen märks det inte om jag ökar till 20 liter heller. Plenumkammarens avsämning som luftmängd har jag ingen praktisk erfarenhet av, så det kan jag inte uttala mig om, även om man kan läsa vissa teorier i frågan. Däremot så får man en mer "atmosfärlik" och lugn lufttillförsel till trattarna om plenumet är stort, och sitter spjällen i kanalerna så finns det ingen ev negativ effekt responsmässigt heller hur stort det än är. Däremot sitter det förstås ett hinder i kanalen i stället i form av ett spjäll. Gungorna och karusellen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Tack Göran mfl.
Eftersom min motor mer eler mindre för jämnan kommer att ha laddtryck så borde då inte spridarplaceringen ha så stor betydelse. De hamnar mao där vi tycker att det ser bra ut...
Jag ser det mer som ett måste i mitt fall att ha ett stort plenum om jag då ska kunna få plats med trattar, intercooler samt ett inlopp för kompressorn. Kommer att köra med ett spjäll som är placerat före kompressorn och därmed ta bort den fina originallösningen med separata spjäll. _________________ Jonas Edling |
||
|
Nu fortsätter vi i ämnet...
Spelar det någon roll om jag placerar spridarna i under eller över insugsrören? Kommer garanterat bli problem med utrymmet om jag sätter dem över så funderar på att sätta dem i underkant + att det ser bättre ut... _________________ Jonas Edling |
||
Såvida du inte tänker åka runt med öppet spjäll och ständig belastning på motorn så kommer det inte att vara laddtryck för jämnan, så lite bör du nog fundera över placeringen.
_________________ Johan H |
||
Det har du iofs rätt i... Säger som i Lorry: "Tänkte inte på det"
_________________ Jonas Edling |
||
|
En av anledningarna till att spridarna sitter som de gör på de flesta motorer (nära toppen och vinklade "innåt") är för att bensinen skall träffa baksidan av insugningsventilen. När soppa träffar den varma insugningsventilen så förångas den och blandningen blir därigenom lite "finare".
om du med under menar att du skulle placera spridarna på undersidan av insugningsröret så finns det nog en risk att du kommer få väldig dålig blandning av soppa och luft på låga varv. Resultatet skulle troligtvis bli lite pottig gång, hög nivå av oförbränd soppa och troligtvis lite högre bränsleförbrukning. Men sen finns det ju så mycket mer saker som påverkar (utformning av insug, spjäll m.m). _________________ Mikael Persson |
||
|
När det gäller spridarplacering så ger en spridare som sitter placerad längre ifrån toppen en bättre blandning, speciellt viktigt vid högre varvtal. Att placera spridarna lånt ifrån toppen kan dock ge vissa problem, ett exempel på ett sådant problem är misständningar då man snabbt går på gasen. Detta beror på att motorn i det ögonblicket kommer att få en för mager blandning. Det bästa vore mao att ha dubbla uppsättningar spridare, en uppsättning som sitter nära och sprutar på insugsventilernas tallrik och tar hand om delgas och snabba spjällrörelser och en som sitter i trattöppningarna och tar hand om fullgas. Genom att styra insprutningsventilerna sekventiellt så kan man också få spridaren att spruta in bränsle under delgas vid en sådan tidpunkt att man exemeplvis kan få ned utsläppen också.
Sedan kan man också förbättra förångningen från spridarna med hjälp av luft, man kan leda en kanal från före gasspjället till spridaren vilken då under delgas blåser en luftström kring spridarens bränsledimma. Rent generellt så kan man också säga att mindre spridare med högre tryck ger bättre förångning än stora spridare med låga tryck. Dock så gillar inte solenoiderna alltför höga tryck. |
||
|
Finns det några tumregler för hur mycket utrymme man skall unna sig runt trattarna? Jah har för mig att jag har hört nåt om ½ trattdiameter runt om i sidled och att höjden över tratten inte var lika känslig som man oftast tror utan att den mesta luften tas "från sidan", kan detta stämma?
Man ser ju att de flesta plenum har en minskande area mot den tratten som sitter längst från spjället på de flesta plenum, finns det nån tumregel där? 1/4 areaminskning per tratt käns inte helt rimligt tycker jag, flödet (in i tratten) är ju inte konstant rimligtvis. området mellan spjället och första tratten diskuteras sällan, skall man försöka göra ett snyggt inlopp typ diffusor eller vill man ha tokavlösning och kaotisk turbulens i plenumet (som i ett spjäll platt på ena gaveln och skarphörn in i plenumet)? Det känns ju som att luften vill ha en viss sträcka på sig att lugna ner sig innan första tratten och därför kanske man skulle snida till ett schysst inlopp med viss konicitet som funkar som diffusor, eller? Var sätter man slangar till MAP osv? "lugna" områden en bit från en tratt typ i bakkant längst ifrån spjäll? Många frågor, man kanske skulle kasta upp en liten CAD-skiss så man får nåt att diskutera runt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Det kort-korta svaret eller?
Med andra ord skall man försöka få luften att flöda så snällt och ostört in i plenumet som möjligt alltså, så små tryck/hastighetsvariationer som möjligt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Satt å fundera lite. Hur ska spridaren sitta om den ska sitta vid tratten? Avstånd? Hur känsligt är det med "konstiga" föremål i plenumet? Knasigt luftflöde eller spelar det ingen roll när det trycks in luft istället för att det sugs in.
Ska spridarna stängas av/på vid specifika varvtal eller men nån form av tryckvakt?
Synpunkter? _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
|
Spridarna aktiveras via ecu:n. Du måste alltså ha en ecu som kan hantera den dubbla uppsättningen spridare. Sedan programmerar du in vid vilket tillfälle just din motor kräver att den ska aktivera spridaruppsättning 2. Som på bilden ser det bra placerat ut. Det är inga bekymmer med att det sitter i plenumet, men som vanligt krävs bränsletrycksreglering mot laddtrycket.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
okej. Det låter ju bra det. Men räcker det med ett MS för sprutet eller måste det investeras i ett dyrare system? Har letat lite men hittar inte så mycket info om just MS och om det klarar av att just stänga och sätta på spridare som det behövs för att det ska funka med dubbel uppsättning.
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
|
En fördel med MS och andra 'öppna' system, är att om det är en funktionn man vill ha, och den inte finns, så kan man själv ordna den funktionen. Ofta så kan man med en relativt liten bunt sedlar leja någon programerare som fixar till den funktion man önskar sig, om man letar på rätt ställe. Om man inte har kompetensen själv.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6801 totalt) |