Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vauxhalls "Advertisement Features" i EVO
1, 2   >>
2486 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag vet att det är fler än jag här som läser evo då och då. I nummer 73 och 74 har Vauxhall uppenbarligen betalat en slant för att ha annonser för sina VXR-vagnar i form av reportage. Normalt sett tycker jag inte om den typen av annonsering som utger sig för att vara redaktionell text, men här är jag beredd att göra ett undantag.

Del 1 är döpt till High Flying och inleds med frasen "If you own a cracking car like the Vauxhall VXR220, you should do something in it. Like learning to hill climb". Resten av den 5-sidiga artikeln beskriver hur man snabbast attackerar "Prescott Speed Hill Climb" ackompanjerat av riktigt läckra bilder av en VXR220 på väg uppför backen. Sen finns en spalt om hur man beter sig för att börja med sporten.

Del 2 heter Lateral Thinking och inleds med "Drifting is the art of going sideways. And what better car in which to try it than the 382bhp, V8-engined, rear-wheel drive Vauxhall Monaro VXR". Även här är det flera läckra bilder med en Monaro på tvären med rykande hjul och en beskrivning av sporten. Jag kan inte låta bli att citera några rader.
evo skrev:
Then you can practise a number of techniques for starting off a drift. Because the VXR has so much torque, you can hold it in second gear and simply boot the tail out of line using the throttle.
Alternatively, build up the speed to the point where the car starts to understeer, then dip the clutch, pull on the handbrake to unsettle the back end, then dump in the clutch again. The third method is to accelerate briskly in first gear, dip the clutch as you snatch second and release the clutch very sharply.
When the tail swings out, let go of the steering wheel slightly as it whips round to the opposite lock; the skill is knowing when to grab it again so as to hold the slide, and also how to play with the throttle to keep the back end out there and the car moving along sideways.
There'll be lots of noise from that throaty V8 and plenty of shrieking and smoke from the back tyres, but the first time you manage to hold a drift for three complete circles you'll be elated

Del 3 kommer i evo 75 och heter Circuit Work.

Just nu vill jag ha en Vauxhall Monaro VXR. Det lönar sig att annonsera...

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Vauxhalls "Advertisement Features" i EVO

Trevlig läsning, jag kan se bilderna i tidningen framför mig.. Men bilen har jag aldrig hört talas om och än mindre sett. Jag sökte snabbt och fann det här.
Är det rätt bil?

Ronneby
Här sen Sep 2003

Är det Monaron som egentligen är en Holden?

Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Japp. Det är en Holdne från början tror jag som fått lite andra märken på sig osv. Testades med tillsammans med 2 andra bilar (Chrysler 300C Hemi och någon annan) på Top Gear för ett tag sen.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag fotade tidningen eftersom jag inte har en scanner:

Det är en Holden i grunden, men Vauxhall har justerat den för att passa europeiska vägar om jag förstått saken rätt. Den säljs väl som Pontiac GTo också för oss som kör på rätt sida av vägen, men då är fjädringen avstämd för USA.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
En inte så informativ websida finns på www.vauxhall.co.uk/vxr tyvärr utan driftingbilder.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Nästa EVo (74) bör väl komma till butikerna inom kort hoppas jag för oss som köper lösnummer

Jag läste 73:an och m.a.o. även Vauxhall reklaminslaget, tyckte det var underhållande läsning för att vara reklam eller vad man ska säga framförallt så är det väldigt bra tagna bilder som vanligt

Men kommer Monaro VXR:en dyka upp här i Sverige då?

Gjorde inte RenaultSport nån liknande reklampryl i samma tidning för ett tag sedan?

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Barbapappa skrev:
Gjorde inte RenaultSport nån liknande reklampryl i samma tidning för ett tag sedan?

Stämmer. Jag läste den "artikeln" och tyckte att den var lite väl pro Renault. Det tog en stund innan jag insåg att det var reklam.

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Har jag helt fel för mig om Monaron är en omega-platta som aussisarna lagt en Corvette-vinkel i? Sen har den "kommit tillbaka" som Vauxhall och Pontiac?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Barbapappa skrev:
Nästa EVo (74) bör väl komma till butikerna inom kort hoppas jag för oss som köper lösnummer
74:an borde finnas redan. Jag brukar få den i brevlådan i princip samtidigt som OK Globen har den i hyllen.
Fast det är inget intressant nummer. De kallar det för "The Italian Issue" så det är mest italienska bilar. F430 vs Gallardo, Pagani C12S och Roadster, Ferrari 250LM och 550LM och så nån historisk blick på Maserati Biturbo, Lancia Delta Integrale och Alfa GTA. Kan det verkligen finnas intresse för sånt?

Barbapappa skrev:

Men kommer Monaro VXR:en dyka upp här i Sverige då?
Tyvärr verkar det inte så. Man får åka högerstyrt eller Pontiac.

Pär,
Jag tror du har rätt om ursprunget.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag glömde påpeka att de åker Holden HSV Coupé 4 till och på Nürburgring också. Det är en 4x4-variant av bilen jag inledde tråden med.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Lennart Mäkinen skrev:
74:an borde finnas redan. Jag brukar få den i brevlådan i princip samtidigt som OK Globen har den i hyllen. Fast det är inget intressant nummer. De kallar det för "The Italian Issue" så det är mest italienska bilar. F430 vs Gallardo, Pagani C12S och Roadster, Ferrari 250LM och 550LM och så nån historisk blick på Maserati Biturbo, Lancia Delta Integrale och Alfa GTA. Kan det verkligen finnas intresse för sånt?

Nu verkar det tyvärr inte som att den gör det än (inte enligt www.interpress.se i.a.f. som butiken jag handlar av får sina tidningar från), men jag misstänker att nummret är ute nu i veckan. De rackarna ska ju öppna först på onsdag p.g.a. Ombyggnation, så det har varit en svår vecka nu utan nya grejer att läsa Jaha, mest sådana Italienska bilar i tidningen, får nog överväga ett köp av tidningen ändå tror jag

Men det är klart att du ska köpa en Pontiac

Limhamn
Här sen Aug 2004

Jag gillade Vauxhalls reklamslogan dom hade för Speedster Turbo......

"We beat all the cars you can't afford.........With a car you can afford"

och så var det en bild med Speedstern längst fram med en sammling div andra sportbilar bakom lol.

Nä det är kanske dags att bli rik då, så man kan köpa sig en sådan

Mv

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

De finns med extra väss och Öhlinsdämpare också: http://www.hsv.com.au

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

[OT]Det är väl den där Holden-cupén som lånat mugghållarna från Saab 9-5? [/OT]

Linköping
Här sen Okt 2003

Joakim Winkler skrev:
Är det Monaron som egentligen är en Holden?

Ja det är det, och den i är i grunden en Opel omega. Så alltihop har gått ett varv runt vid det här laget.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Köpte tidningen igår, men har inte hunnit läsa den än tänkte ge mig in på det strax. spanade genom reportaget lite i.a.f. Och det såg ju lovande ut, den verkar ju hur fin som helst Monaron, rykigaste reportaget på länge thumbs up

Åland
Här sen Sep 2003

Anton Lillsund skrev:
Trevlig läsning, jag kan se bilderna i tidningen framför mig.. Men bilen har jag aldrig hört talas om och än mindre sett. Jag sökte snabbt och fann det här.
Är det rätt bil?

Jag tycker Opel ska ta in dem i sverige och kalla dom för Opel Manta C.

Linköping
Här sen Okt 2003

William Ekström skrev:
Jag tycker Opel ska ta in dem i sverige och kalla dom för Opel Manta C.

Eller Calibra B.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Holden - de tyckte den var snabb och bra på Ringen.
och att SAAB borde kalla den 9-8 och snarast tillverka den
Se slutet av artikeln.

http://www.jabbasworld.net/viewtopic.php?t=19754&sid=d5e6cad00adfb . . . .

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Erik B skrev:
Holden - de tyckte den var snabb och bra på Ringen.
och att SAAB borde kalla den 9-8 och snarast tillverka den
Se slutet av artikeln.

http://www.jabbasworld.net/viewtopic.php?t=19754&sid=d5e6cad00adfb . . . .

Såå fjantig och med bakhjulsdrift???? Det kan aldrig bli en Saab, inte ens med amerikanska mått mätt...
En Saab men annat än fwd känns lika äkta som en BMW M3 med tvåtakts motor! Nej tack!!!!

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2486 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande