Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Säsong 5 av rejsa.nu's onlineliga - XLMS
1, 2   >>
2744 besök totalt
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Säsong 5 av rejsa.nu's onlineliga - XLMS

UPPDATERAT!!!

EDIT: Ny regel! Nu kör vi med två depåstopp på våra långrace.

Välkommna till denna Säsong 5 av vår online-rejs liga...

Anmäl er i forumet senast kl 12.00 racingdagen om ni vill vara med och köra på veckans race!!! Vi behöver veta hur många det blir!!! Vi startar upp en separat tråd varje vecka där ni kan anmäla er. Senast dagen innan behöver vi veta vem som ska hosta.

Vi kör på söndagar. Servern startar ca Kl 18.00. Fri träning och kval pågår ca 30min. Cirkus kl 18.30 startar en warmup-session som varar i 15 minuter.


KVALREGLER

Vi kör kval samtidigt med träningen en halvtimme innan loppet. Alla där kör samtidigt.

Efter kvalet blir det tio-femton minuters warm-up där man kan träna, snacka om kvalet, gå och hämta/avyttra dricka m.m. Man kan även köra nåt varv på banan om det är några sista-minuten inställningar man vill göra.

Ca Kl 18.45 startar racet. Samma sak gäller här: Chatta så lite som möjligt! Helst inte alls.


SERVER

Vi har ju allt ifrån modemanvändare till de som sitter på 10 Mbit-linor. Låt oss se hur många som är intresserade av detta och sen se hur vem som får/ska hosta. Blir vi inte så många kan vi bjuda in folk från andra ligor. Den som hostar måste skriva sitt IP i tråden. Detta så att det ska bli lättare att komma in på servern.


INSTÄLLNINGAR

Racelängd: lopp 1 - ca 10 varv inget depåstopp, lopp 2 - ca 20 varv, omvänd startordning, depåstopp
Kval: under träningen
Fuel/tire wear: 1X (normal)

Tillåtna Hjälpmedel:

Skador av
Clutch assist på

Allt detta ställs in av den som hostar racet, så det är viktigt att han/hon kollar detta.


DEPÅSTOPP

obligatoriskt med ett depåstopp under sprintloppen och två under långloppen. Ingen åtgärd under stoppet är nödvändig, men man måste in på sin plats och stanna.

Stoppet kan ske när som helst under racet, fast ej på sista varvet. Man får alltså inte gå i mål inne i depån, då räknas inte stoppet. Detta är extra viktigt om du har blivit varvad! På din display kanske det står att du är på varv 19 av 21, men ledaren kanske är på väg att gå i mål. Då missar du stoppet!

Ett missat depåbesök ger 60 sekunders straff!

om man tjänar på att tanka/byta däck under depåbesöket vet jag inte, byta däck har jag svårt att tro är någon mening med om man inte tankar. Att starta loppet med soppa för halva racet, och fylla på havlvägs kan vara en bra taktik. Fast kanske det är bättre att ha soppa för hela racet, och göra ett blixt-stopp? Jag vet inte...


PÅ BANAN

Lite regler om hur man får/bör bete sig på banan måste vi ha.

* Två däck på banan hela tiden, kerbsen räknas INTE som bana.
* Ta det lugnt i starten. Kör bara om i första kurvan om det verkligen finns plats! Här blir det oftast kaos med massor av avåkningar. Om du kört av, se dig för när du ger dig ut på banan igen. Håll dig ur racelinjen tills du fått upp farten.

Några saker att tänka på. Vi kommer att köra olika snabbt och vara olika duktiga. Var beredd på att den framför kan bromsa mycket tidigare än du själv brukar göra. Det är nästan alltid den bakomvarandes fel om det smäller i denna situation!

Jag tycker inte att vi kör med "bestraffningar" i efterhand! Det här ska vi klara av iallafall, eller hur?

om du kommer för fort till en kurva, eller av vilken anledning som helst, finner att du måste gena och åker rakt fram och tjänar massor av tid så slå av på gasen så pass mycket att du inte har tjänat någon tid på detta. (Mao, slå av REJÄLT!).

Nu känner ju spelet iofs av om man genar vilt, då får man en "stop & go". Den måste man följa annars blir man automatiskt diskad i spelet!

OBS: Ett "stop & go" stopp räknas INTE som ett vanligt depåstopp!


PoÄNGBERÄKNING

Vi kör med samma poängberäkning som de gör i 2004 års F1 tycker jag. D.V.S:

10 Poäng
8 Poäng
6 Poäng
5 Poäng
4 Poäng
3 Poäng
2 Poäng
1 Poäng

2 extra poäng för poleposition!

Av de 16 racen kan man dra bort 3 resultat. Detta så att man kan vara med och rejsa om poängen trots att man kanske inte kan vara med några gånger eller ha några urusla omgångar. Vilka tre resultat som ska tas bort kan man höra av sig till tävlingsledningen om.


OMSTART AV LOPPET

1. En masskrasch i starten: Eftersom vi kör med Damage: OFF så inga omstarter vid startkrascher!

2. Servern går ner: om server brakar innan 50% av loppet är kört så startar vi om. Om mer än 50% har gått, så räknas det som slutställning.

3. Om mer än hälften av startfältet inte kommer iväg som de ska i starten så startas loppet om. Om några få inte kommer iväg i starten så startas loppet inte om!


ÖVRIGT

Information om hur och var man ska "joina" spelet kommer här på rejsa.nu-forumet.

Målsättningarna med denna lilla rejsliga är tre:

Ha kul
Ha kul
Ha kul

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
EDIT2: Vi avslutar ligan lite i förväg då intresset för GTR börjar bli större och större.


EDIT: Det har blivit ytterligare lite ändringar i körschemat! Jag tog bort ett lopp, Monza. Detta för att serien inte ska vara för utdragen...

Körschema:

Det är alltså Söndagar kl 19.00 som gäller!

21 nov Estoril GT 2001 Klar!
5 dec Midohio GT 2002 Klar!
12 dec Jarama GTS 2001 Klar!
19 dec Laguna GTS 2002 Klar!
26 dec Sonoma GTS 2003 Klar!
2 jan Mosport 675 2001 Klar!
9 jan Sebring 675 2002 Klar!
16 jan Road Atlanta 675 2002 Klar!
23 jan Silverstone 675 2003 Klar!
30 jan Portland 900 2001 Klar!

** Grand Finale **
13 feb LeMans Night 900 2003


2 lopp med GT-bilarna och 3 lopp med GTS-bilarna alltså och 4 lopp med 675 och 5 med 900-bilarna.

Jag återkommer med hur länge loppen ska hålla på osv, men min tanke var att ta varannat lopp som långlopp och varannat som sprintlopp. Sprintloppen har ett depåstopp och långloppen minst två. Detta för att öka på spänningen lite.

För att provtesta banorna lite behöver ni göra följande:

1) Gå in på Konis sida eller på Xzi's ftp och ladda hem de tre ban-filerna.
2) Gå in i varje banas gdb-fil och skriv så här:

2001_Portland
{
Filter Properties = 1 A1 B1 C1 D1
RacePitKPH = 60
NormalPitKPH = 50


1 A1 B1 C1 D1 om jag har skrivit 2001
2 A2 B2 C2 D2 om det är 2002
3 A3 B3 C3 D3 om det är 2003

Lycka till!!!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



låter bra

lång lopp = minst 2st depåstop långt? (olika bilar kommer ju iofs olika långt på 100liter..)
(tex splash and dash taktiker gör det ju intresant.. )


ps. gillar att du avslutar säsongen med ett dunder race... 900bilarna på spa kan bli intressant

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Minst ett depåstopp per race. Man kan göra flera om man vill...

Sprintloppen blir ca 30 min långa och långloppen ca 1 timme.

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



låter bra

du har ju lyckats med 4 säsonger innan så jag litar på att du vet vad du gör..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Uppdaterat med regler osv...

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



när gör du tråden om anmälan till loppet (man kanske inte är hemma så tidigt på söndagen, men vet att man är hemma till 6.30...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Låter skitbra Niklas,ska bli riktigt kul detta.För mig är det första gången jag kör en serie online så det blir skoj thumbs up

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Rogge
STENUNGSUND
Här sen Jan 2004
Inlägg: 243



Reglerna är ok, men vi kunde korta av kvaltiden lite.

Varför inte använda Träningen som kval?
Har för mig att den som har varit snabbast under träningen, får pool i racet.
Ifall man bara använder sig av "Practice" och "Race"

Detta är bara ett förslag från min sida.

_________________
Roger Thellbro "JRT"

Team Nordic Racing
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Varför inte...Det var ett bra förslag...

Jag ändrar det....

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Björn Klang
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 318



Jag vill inte verka petnoga. Men nu när kvalet är en del av träningen så bör du nog ta bort raden under inställningar som säger Kval: 1 varv

_________________
MVH Björn Klang
Alfa Romeo GTV - 85
Citera
Caspar
Karlstadt
Här sen Maj 2004
Inlägg: 66



Ja har ett GPL race kl 21.00, hinner ja vara med och köra i detta då?

_________________
/Caspar Kähäri

vMaxSR.com
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Björn Klang skrev:
Jag vill inte verka petnoga. Men nu när kvalet är en del av träningen så bör du nog ta bort raden under inställningar som säger Kval: 1 varv


Jaja, det var till och vara petig idag...

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Caspar skrev:
Ja har ett GPL race kl 21.00, hinner ja vara med och köra i detta då?


Japp!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
EDIT 1: Uppdaterar med det nya körschemat!

EDIT 2: Ändrar reglerna lite. Detta med 4 p för pole var när det var en-varvskval. Nu när vi har kval i 30 minuter så tycker jag att det är lite mycket poäng. Därför ändras det nu till 2 p för pole.

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Ulf Carlsson
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 2127



Efter vad som hände förra veckan med att rejsa.nu inte var tillgänglig för dom flesta,så vore det bra om alla som kör i serien får reda på några banor i förväg så alla vet vad som gäller,banorna vet väl alla men varv o övriga inställningar som behövs vore bra att ha klara,Så det slipper bli som i Söndags att det blir inställt,+ att det borde kanske finas ett alternativ till rejsa.nu som alla vet att man kan få info om racena på,

_________________
Ulf "Kavic" Carlsson
Stockholm(Skogås)
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



alternativt få ett email med veckans bana som man svarar på?

magnus borde kunna hjälpa dig med det Niklas (så du kan skicka mail ifrån rejsa.nu kanske?)

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4777



Har någon lust att länka till de filer man behöver ladda ner samt tala om vilket program som behövs i grunden för att köra. Så kan jag ladda ner här på jobbet och förbereda mig till jag får hem mina prylar till lägenheten.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Mycket bra skrivet Kavic thumbs up och ThomasT:det finns länkar i XLMS tråden här i forumet.

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Lite ändringar i körschemat! Sista loppet blir ett långlopp på LeMans på natten!

Då hoppas vi på många startande!!!!!!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



vart får man tag på lemans night?

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Racingsimulatorer
Säsong 5 av rejsa.nu's onlineliga - XLMS
1, 2   >>
2744 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande