| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Säsong 5 av rejsa.nu's onlineliga - XLMS
|
2744 besök totalt |
|
UPPDATERAT!!! EDIT: Ny regel! Nu kör vi med två depåstopp på våra långrace. Välkommna till denna Säsong 5 av vår online-rejs liga... Anmäl er i forumet senast kl 12.00 racingdagen om ni vill vara med och köra på veckans race!!! Vi behöver veta hur många det blir!!! Vi startar upp en separat tråd varje vecka där ni kan anmäla er. Senast dagen innan behöver vi veta vem som ska hosta. Vi kör på söndagar. Servern startar ca Kl 18.00. Fri träning och kval pågår ca 30min. Cirkus kl 18.30 startar en warmup-session som varar i 15 minuter. KVALREGLER Vi kör kval samtidigt med träningen en halvtimme innan loppet. Alla där kör samtidigt. Efter kvalet blir det tio-femton minuters warm-up där man kan träna, snacka om kvalet, gå och hämta/avyttra dricka m.m. Man kan även köra nåt varv på banan om det är några sista-minuten inställningar man vill göra. Ca Kl 18.45 startar racet. Samma sak gäller här: Chatta så lite som möjligt! Helst inte alls. SERVER Vi har ju allt ifrån modemanvändare till de som sitter på 10 Mbit-linor. Låt oss se hur många som är intresserade av detta och sen se hur vem som får/ska hosta. Blir vi inte så många kan vi bjuda in folk från andra ligor. Den som hostar måste skriva sitt IP i tråden. Detta så att det ska bli lättare att komma in på servern. INSTÄLLNINGAR Racelängd: lopp 1 - ca 10 varv inget depåstopp, lopp 2 - ca 20 varv, omvänd startordning, depåstopp Kval: under träningen Fuel/tire wear: 1X (normal) Tillåtna Hjälpmedel: Skador av Clutch assist på Allt detta ställs in av den som hostar racet, så det är viktigt att han/hon kollar detta. DEPÅSTOPP obligatoriskt med ett depåstopp under sprintloppen och två under långloppen. Ingen åtgärd under stoppet är nödvändig, men man måste in på sin plats och stanna. Stoppet kan ske när som helst under racet, fast ej på sista varvet. Man får alltså inte gå i mål inne i depån, då räknas inte stoppet. Detta är extra viktigt om du har blivit varvad! På din display kanske det står att du är på varv 19 av 21, men ledaren kanske är på väg att gå i mål. Då missar du stoppet! Ett missat depåbesök ger 60 sekunders straff! om man tjänar på att tanka/byta däck under depåbesöket vet jag inte, byta däck har jag svårt att tro är någon mening med om man inte tankar. Att starta loppet med soppa för halva racet, och fylla på havlvägs kan vara en bra taktik. Fast kanske det är bättre att ha soppa för hela racet, och göra ett blixt-stopp? Jag vet inte... PÅ BANAN Lite regler om hur man får/bör bete sig på banan måste vi ha. * Två däck på banan hela tiden, kerbsen räknas INTE som bana. * Ta det lugnt i starten. Kör bara om i första kurvan om det verkligen finns plats! Här blir det oftast kaos med massor av avåkningar. Om du kört av, se dig för när du ger dig ut på banan igen. Håll dig ur racelinjen tills du fått upp farten. Några saker att tänka på. Vi kommer att köra olika snabbt och vara olika duktiga. Var beredd på att den framför kan bromsa mycket tidigare än du själv brukar göra. Det är nästan alltid den bakomvarandes fel om det smäller i denna situation! Jag tycker inte att vi kör med "bestraffningar" i efterhand! Det här ska vi klara av iallafall, eller hur? om du kommer för fort till en kurva, eller av vilken anledning som helst, finner att du måste gena och åker rakt fram och tjänar massor av tid så slå av på gasen så pass mycket att du inte har tjänat någon tid på detta. (Mao, slå av REJÄLT!). Nu känner ju spelet iofs av om man genar vilt, då får man en "stop & go". Den måste man följa annars blir man automatiskt diskad i spelet! OBS: Ett "stop & go" stopp räknas INTE som ett vanligt depåstopp! PoÄNGBERÄKNING Vi kör med samma poängberäkning som de gör i 2004 års F1 tycker jag. D.V.S: 10 Poäng 8 Poäng 6 Poäng 5 Poäng 4 Poäng 3 Poäng 2 Poäng 1 Poäng 2 extra poäng för poleposition! Av de 16 racen kan man dra bort 3 resultat. Detta så att man kan vara med och rejsa om poängen trots att man kanske inte kan vara med några gånger eller ha några urusla omgångar. Vilka tre resultat som ska tas bort kan man höra av sig till tävlingsledningen om. OMSTART AV LOPPET 1. En masskrasch i starten: Eftersom vi kör med Damage: OFF så inga omstarter vid startkrascher! 2. Servern går ner: om server brakar innan 50% av loppet är kört så startar vi om. Om mer än 50% har gått, så räknas det som slutställning. 3. Om mer än hälften av startfältet inte kommer iväg som de ska i starten så startas loppet om. Om några få inte kommer iväg i starten så startas loppet inte om! ÖVRIGT Information om hur och var man ska "joina" spelet kommer här på rejsa.nu-forumet. Målsättningarna med denna lilla rejsliga är tre: Ha kul Ha kul Ha kul _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
|
EDIT2: Vi avslutar ligan lite i förväg då intresset för GTR börjar bli större och större.
EDIT: Det har blivit ytterligare lite ändringar i körschemat! Jag tog bort ett lopp, Monza. Detta för att serien inte ska vara för utdragen... Körschema: Det är alltså Söndagar kl 19.00 som gäller! 21 nov Estoril GT 2001 Klar! 5 dec Midohio GT 2002 Klar! 12 dec Jarama GTS 2001 Klar! 19 dec Laguna GTS 2002 Klar! 26 dec Sonoma GTS 2003 Klar! 2 jan Mosport 675 2001 Klar! 9 jan Sebring 675 2002 Klar! 16 jan Road Atlanta 675 2002 Klar! 23 jan Silverstone 675 2003 Klar! 30 jan Portland 900 2001 Klar! ** Grand Finale ** 13 feb LeMans Night 900 2003 2 lopp med GT-bilarna och 3 lopp med GTS-bilarna alltså och 4 lopp med 675 och 5 med 900-bilarna. Jag återkommer med hur länge loppen ska hålla på osv, men min tanke var att ta varannat lopp som långlopp och varannat som sprintlopp. Sprintloppen har ett depåstopp och långloppen minst två. Detta för att öka på spänningen lite. För att provtesta banorna lite behöver ni göra följande: 1) Gå in på Konis sida eller på Xzi's ftp och ladda hem de tre ban-filerna. 2) Gå in i varje banas gdb-fil och skriv så här: 2001_Portland { Filter Properties = 1 A1 B1 C1 D1 RacePitKPH = 60 NormalPitKPH = 50 1 A1 B1 C1 D1 om jag har skrivit 2001 2 A2 B2 C2 D2 om det är 2002 3 A3 B3 C3 D3 om det är 2003 Lycka till!!! _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
|
låter bra
lång lopp = minst 2st depåstop långt? (olika bilar kommer ju iofs olika långt på 100liter..) (tex splash and dash taktiker gör det ju intresant.. )
ps. gillar att du avslutar säsongen med ett dunder race... 900bilarna på spa kan bli intressant ![]() ![]()
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
|
Låter skitbra Niklas,ska bli riktigt kul detta.För mig är det första gången jag kör en serie online så det blir skoj
|
||
|
Reglerna är ok, men vi kunde korta av kvaltiden lite.
Varför inte använda Träningen som kval? Har för mig att den som har varit snabbast under träningen, får pool i racet. Ifall man bara använder sig av "Practice" och "Race" Detta är bara ett förslag från min sida. _________________ Roger Thellbro "JRT" Team Nordic Racing |
||
|
|
||
Jaja, det var till och vara petig idag...
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
|
EDIT 1: Uppdaterar med det nya körschemat!
EDIT 2: Ändrar reglerna lite. Detta med 4 p för pole var när det var en-varvskval. Nu när vi har kval i 30 minuter så tycker jag att det är lite mycket poäng. Därför ändras det nu till 2 p för pole. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
|
Efter vad som hände förra veckan med att rejsa.nu inte var tillgänglig för dom flesta,så vore det bra om alla som kör i serien får reda på några banor i förväg så alla vet vad som gäller,banorna vet väl alla men varv o övriga inställningar som behövs vore bra att ha klara,Så det slipper bli som i Söndags att det blir inställt,+ att det borde kanske finas ett alternativ till rejsa.nu som alla vet att man kan få info om racena på,
_________________ Ulf "Kavic" Carlsson Stockholm(Skogås) |
||
|
Har någon lust att länka till de filer man behöver ladda ner samt tala om vilket program som behövs i grunden för att köra. Så kan jag ladda ner här på jobbet och förbereda mig till jag får hem mina prylar till lägenheten.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Mycket bra skrivet Kavic
|
||
![]() |
Racingsimulatorer
|
2744 besök totalt |