Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5715 totalt) |
Eldriven AC för racing???
Har hört att det finns elektriska AC avsedda för bruk i racebilar. Skulle vara kul med en AC som relativt lätt kan plockas ur när den inte behövs och ändå kan kyla om det är riktigt varmt och man kör ett tolvtimmars tex. Någon som vet om och i så fall var det finns? och NEJ jag vill inte ha Julas hemmaAC i passagerarsätet ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
lite bredvid kanske... men jag var på en utställning av amerikanska bilar i hamnen i Simrishamn i somras, där visades en bil med en ac som var en burk man fyllde med is och som hängdes på rutan.... luften flödade genom isen och in i kupén... låter ju som det är precis vad som behövs
![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
haha satt på en 30-40 talsbil va? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Nja den sitter väl mer på en 50 tals nascar bil som är en replika och brukar förevisas i samband med STCC emellanåt. Lucka till hjulhuset och så för och kontrollera mönsterdjup i farten..
![]() |
||||||
Blir det någon vinst att köra med en eldriven AC? Energin kommer från motorn antingen som elektrisitet eller via en rem... är det effektivare att gå omvägen via en generator? Energi kan ju inte uppstå ur tomma intet..
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
just den var på en Desoto från -48... ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Är ju mer det att jag är ute efter något som är lättare att montera och tar så lite vikt som möjligt. Har men en "portabel" som drivs på el så är det ju enkelt att ta ut den när den inte behövs och ingen installation av kondensor mm. Skall man ha något mer permanent monterat så är det ju enklast/billigast/lättast att bygga som "vanligt" med kompressor som drivs av rem. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Filemon testade ett svensk system som var under utveckling..... Och under ett Endurance i varmt väder kunde dom inte ha det på maxeffekt för då frös dom ![]() Dvs det var perfekt funktion på det men lite för byngligt ändå att hålla på med då det är en massa slangar som ska kopplas osv...... |
||||||
Här finns en rätt cool lösning från Stand 21: http://www.fransurf.com/lareunion/st
![]() |
||||||
Jag tycker inte alls det behöver vara en kass ide. Robust och enkel och inte en massa grejor som kan gå fel. Antagligen lätt att ladda om under ett förarbyte t.ex. Var det inte ngn BMW på ngt långlopp i ringen som hade ett liknande koncept med torris för att kyla bakaxeln, där gick det ifs fel på så vis att olja blev för kall på uppvärmningsvarvet. _________________ Pär Hylander |
||||||
ska man köra den taktiken kan jag nämna en f.d lärare som under sin europaresa köppte en tvättsvamp han satte i luftintaget. denna sprutade han med vatten med jämna mellanrum
den energi som åtgick för att förånga vattnet togs bl.a från svampen.. han tycke det var perfekt luft som var runt 13-14grader... enda nackdelen var att luften var lite fuktig.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Pär: var det inte 2003 som BMW använde torris för att kyla bromssystemet och när det sedan gick sönder p.g.a. det? MVH/ Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
NICE!!! _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Går ju att bygga om ett kylskåp. Dom små tar en så mycket plats. Ända nackdelen är att dom inte är lika effektiva som en AC-kompressor. Det man behöver är att den kan ta varmluft någonstans ifrån som förångar något kylmedium, sen kör det genom något kappilär rör och sen låter det kondenseras, sen tillbaka in i en kompressor och låter det gå vidare. Har du en elektrisk kompressor(kylskåp) så är det "bara" att köra med den.
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||||
Jupp, stämmer bra med undantag av att det var v-lådan om jag inte minns helt fel. Lite besviken man blev när båda bilarna gick i depå efter uppvärmningsvarvet och inte dök upp på evigheter... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Skall snillra på något sådant. Att hitta varmluft är iaf garanterat inget problem... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
_________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5715 totalt) |