Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Eldriven AC för racing???
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5715 totalt)
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Har hört att det finns elektriska AC avsedda för bruk i racebilar. Skulle vara kul med en AC som relativt lätt kan plockas ur när den inte behövs och ändå kan kyla om det är riktigt varmt och man kör ett tolvtimmars tex. Någon som vet om och i så fall var det finns?

och NEJ jag vill inte ha Julas hemmaAC i passagerarsätet

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har inget tips men se till att kondensorn för AC:n inte täcker kylaren.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

lite bredvid kanske... men jag var på en utställning av amerikanska bilar i hamnen i Simrishamn i somras, där visades en bil med en ac som var en burk man fyllde med is och som hängdes på rutan.... luften flödade genom isen och in i kupén... låter ju som det är precis vad som behövs

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tord skrev:
lite bredvid kanske... men jag var på en utställning av amerikanska bilar i hamnen i Simrishamn i somras, där visades en bil med en ac som var en burk man fyllde med is och som hängdes på rutan.... luften flödade genom isen och in i kupén... låter ju som det är precis vad som behövs

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Tord skrev:

haha satt på en 30-40 talsbil va?

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Nja den sitter väl mer på en 50 tals nascar bil som är en replika och brukar förevisas i samband med STCC emellanåt. Lucka till hjulhuset och så för och kontrollera mönsterdjup i farten..

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Blir det någon vinst att köra med en eldriven AC? Energin kommer från motorn antingen som elektrisitet eller via en rem... är det effektivare att gå omvägen via en generator? Energi kan ju inte uppstå ur tomma intet..

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Daniel Ekström skrev:
Tord skrev:

haha satt på en 30-40 talsbil va?

just den var på en Desoto från -48...

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Blir det någon vinst att köra med en eldriven AC? Energin kommer från motorn antingen som elektrisitet eller via en rem... är det effektivare att gå omvägen via en generator? Energi kan ju inte uppstå ur tomma intet..

Är ju mer det att jag är ute efter något som är lättare att montera och tar så lite vikt som möjligt. Har men en "portabel" som drivs på el så är det ju enkelt att ta ut den när den inte behövs och ingen installation av kondensor mm. Skall man ha något mer permanent monterat så är det ju enklast/billigast/lättast att bygga som "vanligt" med kompressor som drivs av rem.

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
PS har i USA hittat små eldrivna ac som kopplas till hjälmen alternativt dräkten men jag skulle vilja ha något som kyler lite mer.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Kenson skrev:
PS har i USA hittat små eldrivna ac som kopplas till hjälmen alternativt dräkten men jag skulle vilja ha något som kyler lite mer.

Filemon testade ett svensk system som var under utveckling..... Och under ett Endurance i varmt väder kunde dom inte ha det på maxeffekt för då frös dom

Dvs det var perfekt funktion på det men lite för byngligt ändå att hålla på med då det är en massa slangar som ska kopplas osv......

Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Killarna i Moto GP har ju inbyggda "kylare" under sina ställ Iallafall har Sete Gibrnau det, ser ut som ett manligt BH

Stockholm
Här sen Nov 2002

Här finns en rätt cool lösning från Stand 21: http://www.fransurf.com/lareunion/stand21/cooling-system/cooling%20sys . . . . thumbs up
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Kenson skrev:
Tord skrev:

Jag tycker inte alls det behöver vara en kass ide. Robust och enkel och inte en massa grejor som kan gå fel. Antagligen lätt att ladda om under ett förarbyte t.ex.

Var det inte ngn BMW på ngt långlopp i ringen som hade ett liknande koncept med torris för att kyla bakaxeln, där gick det ifs fel på så vis att olja blev för kall på uppvärmningsvarvet.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

ska man köra den taktiken kan jag nämna en f.d lärare som under sin europaresa köppte en tvättsvamp han satte i luftintaget. denna sprutade han med vatten med jämna mellanrum

den energi som åtgick för att förånga vattnet togs bl.a från svampen..

han tycke det var perfekt luft som var runt 13-14grader... enda nackdelen var att luften var lite fuktig..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Pär skrev:
Kenson skrev:
Tord skrev:

Jag tycker inte alls det behöver vara en kass ide. Robust och enkel och inte en massa grejor som kan gå fel. Antagligen lätt att ladda om under ett förarbyte t.ex.

Var det inte ngn BMW på ngt långlopp i ringen som hade ett liknande koncept med torris för att kyla bakaxeln, där gick det ifs fel på så vis att olja blev för kall på uppvärmningsvarvet.

Pär: var det inte 2003 som BMW använde torris för att kyla bromssystemet och när det sedan gick sönder p.g.a. det?

MVH/ Alexander Eklöw

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
johann skrev:
Här finns en rätt cool lösning från Stand 21: http://www.fransurf.com/lareunion/stand21/cooling-system/cooling%20sys . . . . thumbs up

NICE!!!

Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Går ju att bygga om ett kylskåp. Dom små tar en så mycket plats. Ända nackdelen är att dom inte är lika effektiva som en AC-kompressor. Det man behöver är att den kan ta varmluft någonstans ifrån som förångar något kylmedium, sen kör det genom något kappilär rör och sen låter det kondenseras, sen tillbaka in i en kompressor och låter det gå vidare. Har du en elektrisk kompressor(kylskåp) så är det "bara" att köra med den.

Laholm
Här sen Nov 2002

Pär skrev:

Jupp, stämmer bra med undantag av att det var v-lådan om jag inte minns helt fel. Lite besviken man blev när båda bilarna gick i depå efter uppvärmningsvarvet och inte dök upp på evigheter...

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Fnatte skrev:
Går ju att bygga om ett kylskåp. Dom små tar en så mycket plats. Ända nackdelen är att dom inte är lika effektiva som en AC-kompressor. Det man behöver är att den kan ta varmluft någonstans ifrån som förångar något kylmedium, sen kör det genom något kappilär rör och sen låter det kondenseras, sen tillbaka in i en kompressor och låter det gå vidare. Har du en elektrisk kompressor(kylskåp) så är det "bara" att köra med den.

Skall snillra på något sådant. Att hitta varmluft är iaf garanterat inget problem...

P_e_R quattro
Kil
Här sen Apr 2003

AC

Dom här killarna kan AC. (Har även billiga kylfläktar)

http://www.aircondcenter.se/

Perra

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande