Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
978 besök totalt |
4-kolvs ok på M3?
Är det någon som monterat bmw 750 4-kolvs ok fram på m3 eller känner någon som gjort det och vad det blev för resultat? Funderar på om det är ett bra billighets alternativ till brembo och movit. ![]() /Johan _________________ Johan B |
Ett tips, oken från BMW 730 E38 är brembo fyrkolvs som passar direkt på M3:an skiva med lite modifiering av fästpunkterna. Till dom oken finns iallafall Ferodo Racing belägg.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Jag gjorde denna konvertering med 302mm skivor på min 540iA.
Bromsarna bet bra i de första 100 metrarna innan jag sålde bilen ![]() 750i/850i oken, det finns 2 varianter om jag minns rätt, 2 kolvs och 4 kolvs, fick ringa runt till skrotarna och höra sig för om det var 4 kolvs eller den tidigare varianten. Viktmässigt så vägde de bly, om jag minns rätt så vägde det lilla papperspaketet med bromsarna runt 15 kilo minst. Beläggen körde jag med org. BMW belägg. Nya bultar köpte jag till fästöronen 25:- /st Genuine BMW Parts ![]() Alltsammans funkade bolt on. _________________ Kör cheva numer. |
Skillnaden mellan 730 och 750 ok är väl till största del att 750 har större och tjockare skiva, 324*30mm då måste du byta till en större skiva på M3:an.
730'n har en likadan skiva som M3:an men CC måtten på fäst hålen skiljer lite så man måste fräsa upp dom samt sätta en 5mm spacer bakom bromsskivan för att få skivan centrerad i oket. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
978 besök totalt |