Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diesel i klass 3
1, 2   >>
9643 besök totalt
SEAT Bromma motorsport
SEAT Bromma motorsport
Här sen Feb 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Diesel i klass 3

Vad gäller för regler angående dieselmotor i klass 3? Motorvolym? samma som bensinmotor? Turbokoefficient? 1,5 för dieselmotorer enl. FIAs Gr.N regler? Vår erfarenhet av SEATs nya 1,9l Tdi som finns i vår Toledo exempelvis (och även VW, AUDI, SKODA) och som har 150hk orginal ger över 200hk och 400Nm vrid med enbart chipstrimmning till en betydligt lägre bränsleförbrukning än vår V5 bensinmotor med ca 175hk
som vi kör idag. Med andra ord så skulle det bli tämligen svårt att konkurera med en sådan bil/motor kombination för oss som tidigare kört
i klass 3 som varit en mycket jämn klass där alla bilar gått nästan exakt lika fort. Detta tror jag vore förödande för klassens framtid. Det finns säkert andra bilmärken med minst lika bra dieslar. Kom ihåg Volvos framfart med S60 på Anderstorp. :conf:
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Diesel i klass 3

SEAT Bromma motorsport skrev:
Vad gäller för regler angående dieselmotor i klass 3? Motorvolym? samma som bensinmotor? Turbokoefficient? 1,5 för dieselmotorer enl. FIAs Gr.N regler? Vår erfarenhet av SEATs nya 1,9l Tdi som finns i vår Toledo exempelvis (och även VW, AUDI, SKODA) och som har 150hk orginal ger över 200hk och 400Nm vrid med enbart chipstrimmning till en betydligt lägre bränsleförbrukning än vår V5 bensinmotor med ca 175hk
som vi kör idag. Med andra ord så skulle det bli tämligen svårt att konkurera med en sådan bil/motor kombination för oss som tidigare kört
i klass 3 som varit en mycket jämn klass där alla bilar gått nästan exakt lika fort. Detta tror jag vore förödande för klassens framtid. Det finns säkert andra bilmärken med minst lika bra dieslar. Kom ihåg Volvos framfart med S60 på Anderstorp.

om du kommer ihåg så kördes det 2 olika Seat Dieslar i Kl.3 förra året... Och det funkade bra då.... men det bygger på att bilarna följer Gr N reglerna och har en kona i insuget , bland annat.... har för mig i minnet att den var 28 mm för Seaten..... Och därigenom kan man styra effekten till en för klassen lämplig variant....

Sen Saaben som kommer åker just på en Dispens som har lämnats med förrutsättning att den kan dras in under pågående tävling alternativt förändras direkt för att säkerställa att den totala prestandan väl följer klassen övriga bilar.

Däremot med fri trimning så håller jag med dig att då skulle dom bilarna bli överlägsna.... med det är inte det är frågan om här.... utan om en sådan bil kom så skulle den flyttas upp i Kl.2 eller Kl.4 beroende på däck.

Karl

Gäst

Farmarglögg

Vad menas med "följer den totala prestandan på klassens övriga bilar?
Det blir ju bli ganska godtyckliga bedömmningar,varför istället inte ha en separat dieselklass så slipper man tjafs som annars garanterat kommer att bli.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Det är fördelen med att vara enväldig bestämmare

Tanken är att Dieselbilar ska inlemmas på ett bra sätt i klassen... eftersom det är billigare drivmedel, ekologiskt bättre speciellt om man kör på raps... Och en framtid överhuvudtaget tror jag.... Och många med mig.

Sen att det är såpass nytt att vi inte idag vet exakt hur man ska skriva ett reglemente som jämställer bensin sugmotorerna mot Dieselturbona när det gäller Kl.3 är anledningen till att dom åker på "prestandadispens".
Dvs jag i samarbete med berörda team och externa tekniker håller på och jobbar oss fram till ett bra underlag som kan fungera i framtiden.

och dom som ska åka Diesel vet att jag har väldigt enkelt att se deras "totalprestanda" (i och med att vi har tidtagning/Resultat) och om dom får för hög (för hög är när dom vinner på fart enbart, däremot ska dom likväl som alla andra kunna vinna på bra förarinsatser, taktik och tur) så klassar jag helt enkelt upp dom till en större klass retroaktivt...... (obs, om dom startar i kl.3 så räknas deras start som en tävlande för poängräkningens skull för den klassen oavsett om dom blir uppflyttade eller inte).

Men jag har ingen oro att dieselbilarna inte skulle passa in väl, speciellt med tanke på dom erfarenheter vi fick från förra årets två Diesel Seater som kom och åkte med oss. Snarast är det väl så att dom tillhörde bakre fältet i klassen när det gällde fart.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Vad säger Slc om vi vill åka på metanol.........det är faktiskt en seriös fråga......

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Har funnits metanolbilar förrut i svensk bilsport.... det för med sig lite bekymmer som måste lösas...... men omöjligt är det förståss inte.

Det som är då ett krav (från SBF) är att bilen är tydligt märkt att den har metanol istället för bensin i tanken och alla bränslebehållare ska vara tydligt märkta också.

Arrangören måste även utöka brandsäkerheten med vattensläckare istället för pulver eftersom vatten är det enda som hjälper mot metanolbränder och det är något vi inte har kapacitet för idag och om någon/några vill åka metanol så kommer dom kostnaderna läggas på den/dom tävlande. I övrigt så är det samma säkerhetsföreskrifter.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
är tydligt märkt att den har metanol istället för bensin .............kostnaderna läggas på den/dom tävlande.

Är det samma som att vi tillhandahåller lämpliga brandsläckare i depån..................eller måste det finnan på varje postering...???

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Vi behöver helt klart i Tankdepån och på räddningsbilarna (fast dom har skumkanoner redan vilket borde vara tillräckligt) .... angående flaggposteringarna måste jag kolla med SBF vilka krav dom ställer.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
angående flaggposteringarna måste jag kolla med SBF vilka krav dom ställer.

Gör det...........för man vet aldrig vad Johnny hittar på..........bestämmer han att det ska vara metanol.............så blir det det.

Bilen ska även fungera som provbänk/PR............

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Måste bara börja med att säga att det känns väldigt hedrande att ni har så stark tro på vårat dieselprojekt.

För att sprida lite klarhet över ev. (o)befogat oro.

Angående de effekter som nämns kommer vi inte att komma upp i de siffror ni/många har i sin bensinmotorer. Däremot kommer vi ha ett ganska vettigt vrid. Våran intention är dock den att ta detta som en läroperiod, då diesel är helt nytt för oss, och sortera ut ev. svaga länkar och utveckla tillförlitligheten i första hand. Maxprestanda (genom Grp.N-spec på motorn) kommer därför inte prioriteras, utan motorn kommer i stort enbart mappas om.

Under hela utvecklingsperioden av bilen har vi haft, och kommer fortsättningsvis även ha, en väldigt öppen dialog med SLC och andra team. Det sista vi vill är att urholka spänningen i klassen, utan utveckla ett koncept för att kunna åka med dieslar inom klassen eller för att lägga grunden för en ren dieselklass. Vi är inte främmande för att byta restriktor under året för att testa fram en rättvis lösning i samråd med övriga team i klassen. Beror dock snabbheten på SAAB:ens fenomenala väghållning tänker vi däremot inte pruta...

Då vi ändå diskutera dispenser blir jag lite undrande över eran SEAT. Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte V5:an större än 2 liter och med flerventilsteknik? (Är dåligt påläst över er motorspec.) om så är fallet kör ni väl oxå i klassen på dispens?

Hoppas det har spridit lite ljus över vårat projekt och våra intentioner.
Är det ngt annat ni undrar över är det bara att höra av sig.

MVH
Andreas Lidström
Swede Team Motor
9-3 TiD/R

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

AL skrev:
Då vi ändå diskutera dispenser blir jag lite undrande över eran SEAT. Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte V5:an större än 2 liter och med flerventilsteknik? (Är dåligt påläst över er motorspec.) om så är fallet kör ni väl oxå i klassen på dispens?

Näe inte enligt den informationen jag har, för den har inga dispenser alls eller sökt några.

VR

Gäst

Undersökte lite efter ha läst AL`s inlägg och blev och sen > .
Brommas bil har tydligen på 2,324liter och 4vent per cyl.
Gällande reglement säger:2,35lit för 2vent alt 2,0 lit 4 alt 5 vent.
Det vore bra om Fredrik kunde reda ut det här. thumbs up
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

VR skrev:
Undersökte lite efter ha läst AL`s inlägg och blev och sen > .
Brommas bil har tydligen på 2,324liter och 4vent per cyl.
Gällande reglement säger:2,35lit för 2vent alt 2,0 lit 4 alt 5 vent.
Det vore bra om Fredrik kunde reda ut det här. thumbs up

Enligt den informationen jag har fått så är bilens motor i överenstämmande med reglementet.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Men efter lite snabbkoll på Seat's sida så finns det följande motoralternativ att välja på bland bensinarna..

1.8 20V (ME9) 92kw / 125hp
1.8 20V (ME9) 92kw / 125hp Auto
1.8 20V (M51) 92kw / 125hp Auto
1.8 20VT 132kw / 180hp
2.3 V5 20V 125kw / 170hp

Varav 1.8 20 VT låter som den motorn GrN bilar kör på och den är enligt Kl.3 reglementet medans 2.3 V5 motorn inte överenstämmer med reglementet.

Dock vilken av motorerna Seaten körde på har jag ingen aning om och det kanske inte spelar så stor roll nu eftersom det är försent att göra något åt det oavsett hur det har varit enligt dom regler som finns från SBF.

Men att det finns en mycket passande motor till bilen är ju helt klart enligt ovanstående.

VR

Gäst

Nu är det så här att det sitter en V5 motor i bilen på 2,324lit.Dom får alltså behålla ev poäng från förra året?,ska det kosta dom här pengarna att vara med i SLC får det F*N vara lite seriöst. >
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

VR skrev:
Nu är det så här att det sitter en V5 motor i bilen på 2,324lit.Dom får alltså behålla ev poäng från förra året?,ska det kosta dom här pengarna att vara med i SLC får det F*N vara lite seriöst. >

I sådana fall finns det väldigt klart reglerat från SBF vad vi får göra och inte. Och det som gäller är att efter protesttidens utgång går ingenting att förändra oavsett hur mycket vi vill eller inte.

och seriöst är att följa dom regler som finns från SBF och Riksidrottsförbundet och inte att försöka hitta på egna för att man tycker att det borde vara så.

VR

Gäst

Vadå hitta på egna regler?,endera sitter en 1,8L turbo maskin eller en V5 2,324L maskin på Seaten thats it.Är det OK så öppnar det nya möjligheter att dominera KL3.
Citera
Dahrudeboy

Här sen Feb 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Med all respekt för Fredrik och Slc:s arrangörer skriver jag nu detta:

Det är tråkigt att höra att det uppenbarligen fuskas i serierna med förhoppning att ta hem segern. När långloppstävlandet startade så var tanken att alla skulle träffas, ha kul och tävla på samma villkor. Detta gjorde att många, som jag, utan feta plånböcker och spons fick en chans att prova på racing på riktigt.

Nu har verkligheten blivit en annan. Det kostar att vara med, det blir dyrare och konkurrensen är enorm från välbärgade racingteam med miljoner på fickan. När det då kommer fram från säkra källor att det fuskas både här och där och att vår käre Fredrik ser mellan fingrarna på detta gör att man går i taket av ilska

Team som försöker fuska skall drabbas av det, hårt. Vad jag önskar är bättre kontroll vid besiktningen och minsta fusk som avslöjas gör att teamet flyttas upp till en högre klass. Kl 3 är till för standardproduktion och ingenting annat. Kanske exempelvis en lasermätare för cylindrar skulle sitta på sin plats?

Fredrik, jag förstår att degen lockar och att dispanser delas ut med glädje för att göra slc till något stort och att bidra till nya 20-tummare till jeepen, men nu tycker jag faktiskt att du får kamma till dig.

Sur tredjeklassare
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

VR skrev:
Vadå hitta på egna regler?,endera sitter en 1,8L turbo maskin eller en V5 2,324L maskin på Seaten thats it.Är det OK så öppnar det nya möjligheter att dominera KL3.

om man tar regelmässigt helt hypotetiskt så är följande helt ok !!

Du skickar in en anmälan till arrangören med ifylld anmälan på den nya Kl.3 Dodge Viper junior.... Och meddelar att den har nu kommit i en ny variant som är standardbil med en 2,3 liters tvåventilad motor.

Skaffar en vagnbok , varpå ingen SBF besiktningsman betvivlar att det är rätt klasstillhörighet och anmäler dig till tävling och arrangör och besiktningsman betvivlar inte din klasstillhörighet....
Kör tävlingen och ingen av dina mottävlare betvivlar din klasstillhörighet.
Vinner och fortfarande ingen betvivlar din klasstillhörighet.....

DÅ ÄR DU VINNARE...... Oavsett om du meddelar 2 veckor efter avslutad tävling att din motor var på 800Hk och 8,2 liter..... eftersom det finns protesttid och efter den är utgången spelar ingenting någon roll.

Däremot om du hade fått en protest eller blivit intagen för kontroll av arrangören och besiktningsmannen då hade upptäckt felet så hade du riskerat avstängning eftersom det alltid är den tävlandes ansvar att anmäla sig till rätt klass och att ha en bil som följer reglementet.

Arrangör och övriga tävlande ska alltid kunna förutsätta att tävlande följer dom regler som finns men protestmöjligheten och arrangörens efterkontroll finns för att kontrollera det om misstankar finns.....

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Dahrudeboy skrev:
vår käre Fredrik ser mellan fingrarna på detta gör att man går i taket av ilska

Team som försöker fuska skall drabbas av det, hårt. Vad jag önskar är bättre kontroll vid besiktningen och minsta fusk som avslöjas gör att teamet flyttas upp till en högre klass. Kl 3 är till för standardproduktion och ingenting annat. Kanske exempelvis en lasermätare för cylindrar skulle sitta på sin plats?

Fredrik, jag förstår att degen lockar och att dispanser delas ut med glädje för att göra slc till något stort och att bidra till nya 20-tummare till jeepen, men nu tycker jag faktiskt att du får kamma till dig.

Sur tredjeklassare

Ser mellan fingrarna ?
Hade det protesterats eller upptäckts i samband med en tävling så hade det rapporterats vidare till SBF och bestraffningen utdelats av dom, vilket förmodligen hade blivit avstängning. MEN eftersom vi inte kan bevisa det nu och att protesttiden har gått ut sen länge så KAN vi inte göra någonting idag oavsett hur mycket vi vill eller inte.

Team som försöker fuska skall drabbas av det, hårt.
om vi upptäcker något som är fel så bestämmer DomarJuryn eventuell straffpåföljd och en rapport skickas in till SBF som bestämmer om det ska utgå något vidare straff förrutom det som bestämts vid tävlingen. Dvs det är inte tävlingsledaren som bestämmer det utan det finns ett mycket reglerat regelverk omkring detta.

Dispenser
Dispenser lämnas ut i dom flesta racingserier för att inlemma bilar som passar in i klasser eller förare i serier. t.ex Juniorer som får åka med seniorer, BTCC bilar som får åka med STCC bilar 2003 osv osv, dvs det är inget nytt eller ens speciellt ovanligt. Dispenser kan antingen lämnas ut generellt eller enskilt.
Dom dispenser SLC lämnar ut eller avslår finns att beskåda på websidan.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

För att avsluta denna infekterade debatt så kan jag till slut säga att, både jag och klassens alla tävlande förutsatte att bilen följde dom regler som finns för klassen eftersom vi som arrangör inte tog in den för efterkontroll och inga tävlande la några protester mot den bilen.

Därigenom är detta ett avklarat kapitel för 2002 års räkning. För 2003 däremot så finns det misstankar och det lär väl visa sig om dom anmäler sig till serien i Kl.3, risken finns ju då att det blir en efterkontroll eller får en protest mot sig och då avgörs det ju om bilen följer reglementet eller inte.

om dom däremot inte anmäler sig till serien så kommer ju förmodligen ni anonyma döma dom som fuskare men vi kan ändå inte göra någonting nu eftersom det är försent.

Allmänt banåkaforum
Diesel i klass 3
1, 2   >>
9643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande