Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diesel i klass 3
<<   1, 2
9643 besök totalt
Dahrudeboy

Här sen Feb 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hur skall man kunna veta om någon fuskar litegrann? 10 hk dit, ett par ccm dit, lite större bromsar, kolfiberskärmar som kanske ingen märker osv? Det visar sig bara lite i våran klass ändå, men det är ändå regelrätt fel och kan vara avgörande i en tävling.

Eftersom det verkar som att vi själva måste agera poliser för att team och arrangörer inte verkar bry sig så gör vi så här inför nästa säsong:

Jag lägger in en protest mot ALLA kl 3 team, inklusive vårt eget. Varpå jag då antar att bilarna gås igenom för kontroll enligt klass 3 reglementet.
om det då visar sig att det fuskas så klassas bilarna upp eller stängs av i klassen tills fusket är fixat.

Det innebär att man i fortsättningen skall behöva vara misstänksam mot andra team i klassen och att racingfeelingen till vis del försämras. thumbs down

Är det så här det måste gå till för att man skall träfffas och ha kul på lika villkor?
Citera
SEAT Bromma motorsport
SEAT Bromma motorsport
Här sen Feb 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej!
Vi gjorde en förfrågan angående reglemente för dieselmotorer i klass 3 eftersom det inte finns några speciella i SLCs tekniska reglemente och skall man följa FIAs reglemente så finns det inte många bilar som går in.
Istället för att få ett svar på vår fråga så blev vi beskyllda för att ha fuskat under förra säsongen genom att ha kört med en felaktig motor.
Hur har man kommit fram till denna slutsats mitt i natten?!
Naturligtvis är detta inte fallet, ingen skulle lägga ner ett par hundra tusen på en bil och sedan anmäla sig i fel klass. Man väljer ju bil efter att ha kollat vad som går in enl. reglementet. SEAT Toledo V5 årsmodell 99-00
har en 2,324 l motor med 2-ventilsteknik med motorkod AGZ. Från årsmodell 01 så har den 4-ventilsteknik och då heter motorn AQN.
Vår bil är en 1999 års modell. Det vore kanske inte så dumt att kolla fakta innan man beskyller någon för fusk.
Mr. "VR" och Fredrik och alla andra som är intresserade av att kolla själva kan gärna komma ikväll så tar vi av ventilkåpan och räknar ventiler. (Mr
VR får gjärna ha balaklava på sig så att han inte avslöjar sitt rätta jag).
Vi har inget emot Dieselbilar i sig men är måna om klassens framtid och den hänger på reglemetet. Vår ursprungliga fråga kvarstår således, Vilka regler gäller? om dispenser lämnas så måste dom vara specifierade och offentliga så att alla har möjlighet att ta ställning till dom.
Det skulle ju kunna vara så att även vi har en dieselmotor i garderoben....
Mvh
Johan Ruden, SEAT Skadecenter
Skopgränd 1, Upplands Väsby
Tel. O8-59410030. 0708-219771
Hör gärna av er, vi bjuder på kaffe och bullar.
Citera
VR

Gäst

organisationen i SLC verkar halta alternativt vara så upptagen med att räkna stålar så att man har glömt att man faktiskt har ett ansvar att se till att reglementet efterföljs,det SKA inte vara upp till deltagarna att kontrollera varandra.

Har hört från oberoende håll att det fuskas ganska friskt,trodde inte det först men nu har man fått kvitto på vissa deltagares samvete och sportmanship och Frediks intresse för ordning och reda.

Viftas det här bara undan finns ingen anledning att delta i detta arrangemang i bästa bröderna Bronett stil.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tack för ett klargörande Johan....

och det är precis som vanligt , det är lätt att hacka anonymt innan man vet fakta.

Men oavsett det , nedanstående som jag skrivit gäller.... dvs vad som kommer fram efter säsong är fullständigt ointressant eftersom det är under tävling man kan protestera eller inte.

För övrigt 320IsCru lägg gärna in protester, fler behövs faktiskt men läs på reglementet innan hur man lägger in protester och på vad man kan protestera.... reglerna om detta finns på www.sbf.se

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

VR skrev:
organisationen i SLC verkar halta alternativt vara så upptagen med att räkna stålar så att man har glömt att man faktiskt har ett ansvar att se till att reglementet efterföljs,det SKA inte vara upp till deltagarna att kontrollera varandra.

Har hört från oberoende håll att det fuskas ganska friskt,trodde inte det först men nu har man fått kvitto på vissa deltagares samvete och sportmanship och Frediks intresse för ordning och reda.

Viftas det här bara undan finns ingen anledning att delta i detta arrangemang i bästa bröderna Bronett stil.

Bilsport har det alltid funnits fusk i, det är knappast någon nyhet och det är varken mer eller mindre förekommande på låg nivå likväl som hög nivå. Sånt sker och därför finns det regler för hur man ska och kan agera i sådana fall.

Men en arrangör måste och ska förutsätta att dom tävlande följer det reglementet som dom anmälare sig till och jag förutsätter och tror helt och fullt på att det Johan säger stämmer om sin bil och han behöver överhuvudtaget inte bevisa det för mig i efterhand.

För övrigt hoppas jag att ni som skrivit anonymt åker till Johans garage och kollar och sen skäms och skriver in en ursäkt här till Seat Bromma Motorsport.

VR

Gäst

Jag tycks ha klampat i klaveret ordentligt.
Man ska kontrollera fakta ORDENTLIGT innan man uttalar sig,
så har inte skett i det här fallet.

Jag vill be Seat Bromma Motorsport och även Fredrik om ursäkt för alla ev antydningar,påhopp och felaktiga antagningar.

Alla kan väl ha en dålig dag?,som sagt var jag är hemskt ledsen.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

VR skrev:
Jag tycks ha klampat i klaveret ordentligt.
Man ska kontrollera fakta ORDENTLIGT innan man uttalar sig,
så har inte skett i det här fallet.

Jag vill be Seat Bromma Motorsport och även Fredrik om ursäkt för alla ev antydningar,påhopp och felaktiga antagningar.

Alla kan väl ha en dålig dag?,som sagt var jag är hemskt ledsen.

Helt ok och tack ursäkten.

Fast det är just det jag menar.... Det är svårt som arrangör att döma någon på hörsägen och något som väl bör undvikas... eller hur alla ni andra anonyma?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Nej nu får det vara nog....................jag har följt denna diskution på avstånd och häpnat när jag ser anklagelse på anklagelse.....utan att man kollat fakta.
Nu kom svaret från den smutskastade..........inte förvånande med en förklaring som rentvår teamet i fråga.

HAR FAN KAN MAN SITTA OCH SKRIVA EN MASSA SKIT.....OCH DESSUTOM HOPPA PÅ ARANGÖREN.............OCH UTMÅLA HONOM SIM PENNINGGALEN MM.

Väx upp....................och skriv för fan ut ert namn i inläggen. Om ni inte vågar stå för era åsikter .......kan ni hålla käften.

Låt oss slippa sånt här i fortsätningen

Håkan Carlsson

Karlstad/Forshage

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Diesel i klass 3
<<   1, 2
9643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande