Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
O-ringa blocket själv?
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (8433 totalt)
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare
O-ringa blocket själv?

nån som vet om man på nåt sätt kan lyckas med det hemma i garaget? nån som har gjort det själv eller har nå annat trevligt att komma med får gärna skriva =)

skellefteå
Här sen Mar 2004

beror på hur stor maskin park du har ! men för dom flästa tror jag det blir billigst att göra det genom att lämna bort det! min kompis gjorde en oringing för 400kr och det blev ricktigt bra! nu vet jag inte om det är billigt eller om priserna ligger där! men om det inte är dyrare så vet jag inte om jag skulle testa själv om jag nu inte hade en metalfräs hemma i garaget!

sen så tycker jag att om man har en bra orginal paktning så kan man vänta med att oringa kan nämna att audin som jag skruvat på i sommar har inte oringat och det funkar bra. laddar ca 2 bar och har kört en 11.44/402m på stripen(kör med samma setup på gatan) och vi har inte några som hälst problem med paktningen!
(än i allfall )

Här sen Okt 2003

Trådstartare
det är så här att jag vill helst undvika att plocka isär hela motorn, har hört nåt om en liten hand maskin, ingen jätte fräs alltså, motorn jag bygger på är känt för att skjuta packningar tyvärr

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag har assisterat vid användning av en liten handfräs för o-ringsspår. Vi gjorde spår i en kompis Ford 460 eftersom vi ville att den skulle tåla lite laddtryck. Han hade dock lånat verktyget av en kompis som hade lånat det i sin tur så jag kan inte få fram det.
Verktyget spände med små rullar mot insidan av loppet och på överkanten av blocket. Minsta diameter det gick att använda till var nånstans runt 4", men det borde väl finnas mindre varianter att få tag på.

Här sen Okt 2003

Trådstartare
ja det är nåt sånt jag har fått berättat för mig också, hmm är det nåt man kan bygga själv tror du? funka det bra?

hmm flera som har nåt roligt å komma med?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Mr Newton skrev:
ja det är nåt sånt jag har fått berättat för mig också, hmm är det nåt man kan bygga själv tror du? funka det bra?
Det borde gå att bygga själv om man är lite händig och har en bild att utgå ifrån. Funkar minst lika bra som att lämna in prylarna till fina verkstan.

Här sen Okt 2003

Trådstartare
ok, du har ingen bild eller vill testa på din konstnärliga sida?

skellefteå
Här sen Mar 2004

Citat:
motorn jag bygger på är känt för att skjuta packningar tyvärr

ok ja då kan det ju vara på sin plats!

Citat:
Jag har assisterat vid användning av en liten handfräs för o-ringsspår. Vi gjorde spår i en kompis Ford 460 eftersom vi ville att den skulle tåla lite laddtryck. Han hade dock lånat verktyget av en kompis som hade lånat det i sin tur så jag kan inte få fram det.
Verktyget spände med små rullar mot insidan av loppet och på överkanten av blocket. Minsta diameter det gick att använda till var nånstans runt 4", men det borde väl finnas mindre varianter att få tag på.

intresant nån sån har jag inte sett!
vad för skär andvänder man ? är det typ från svarv eller?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

jonnystrand skrev:
intresant nån sån har jag inte sett!
vad för skär andvänder man ? är det typ från svarv eller?
Jag tror det var helt vanliga svarvskär. Tyvärr är jag helt värdelös när det gäller att rita saker.

Här sen Okt 2003

Trådstartare
nu fick jag ett tips från zandlådan av alla ställen som jag tycker låter vettigt

man tar en gammal kolv å på den bygger man en fästanordning med en arm som går ut å på armen fäster man en dremel eller liknande å sen fräser man bara runt runt runt, vad tror ni om d?

Finspång
Här sen Apr 2003

Mr Newton skrev:
....vad tror ni om d?

Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare
har tänkt på det här nu

man svarvar nåt med samma diameter som loppen, i mitten svarvar man ur lite, i med ett lager där, på med en gängad stång och en mutter svetsad högst upp, på med ytterligare en gängad stång som går lodrätt ut igenom muttern och i den gängade stången svetsar man fast en avgasklämma på slutet.
och i avgasklämman fäster/klämmer man dit typ en dremel eller liknande.

då kan jag ändra diemensionen igenom att skruva den gängade stången igenom muttern fram å tillbaka

det svåra blir att få det stabilt, eller ska man skita i lagret å svarva cylindern som ska gå i loppet något mindre å fetta in loppet å låta cylindern snurra runt i loppet? vad tror ni blior bäst?

sen till en annan fråga finns det sånna tillbehör till dremel eller liknande som kan fräsa 1mm spår?

Här sen Jan 2004

Har själv funderat på detta, borde det inte gå med en vanlig överhandsfräs för trä (gammal träsnidartok som man är) som man sedan sätter i skär för metall i. Vet inte hurvida det finns så små metallskär och om maskinen ens orkar, men om man inte tar så djupa skär borde det väl gå.

Kanske är helt ute och cyklar, men en överhandsfräs har ganska exakta toleranser och även som gjord för att lägga mot loppet och köra runt. Har ju fräst ur flera högtalarinfällningar på det viset, genom att såga baffelhålet, sen ner med fräsen o kört runt.

Här sen Okt 2003

Trådstartare
318ST skrev:
Har själv funderat på detta, borde det inte gå med en vanlig överhandsfräs för trä (gammal träsnidartok som man är) som man sedan sätter i skär för metall i. Vet inte hurvida det finns så små metallskär och om maskinen ens orkar, men om man inte tar så djupa skär borde det väl gå.

Kanske är helt ute och cyklar, men en överhandsfräs har ganska exakta toleranser och även som gjord för att lägga mot loppet och köra runt. Har ju fräst ur flera högtalarinfällningar på det viset, genom att såga baffelhålet, sen ner med fräsen o kört runt.

har också tänkt på det, nån som har nåt att tillägga?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mr Newton skrev:
318ST skrev:

har också tänkt på det, nån som har nåt att tillägga?

Överhandsfräsar brukar,vad jag vet, ha ett förhållandevis högt varvtal. Se till att kunna köra med ett varvtal runt 800-1000 rpm om du ska fräsa med pinnfräs på 1 mm.
Inte så ofta man fräser med så små pinnar men jag hade nog lagt mig där någonstans.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Falkenberg
Här sen Jul 2004

Borde väl inte vara hela världen att svarva ett 1 mm spår i gjutjärn?
Nån spännbar kolv i centrum med ett par kullager å en kraftig fjäder som trycker ner, spårdjupet kunde man styra med nån form av släpsko
En liten hävarm och ett HSS-skär och skapelsen är klar, i teorin.

H Borken

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Anton Lillsund skrev:
(blablabla) Överhandsfräsar brukar,vad jag vet, ha ett förhållandevis högt varvtal. Se till att kunna köra med ett varvtal runt 800-1000 rpm om du ska fräsa med pinnfräs på 1 mm.
Inte så ofta man fräser med så små pinnar men jag hade nog lagt mig där någonstans.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Har för mig att det rekommenderas MASSOR med mer snurr ...
Vi körde småfräsar i plugget på 10.000 varv ...
Max för den stackars fräsen ...

( 800 -1000 rpm är väl lagom till en pinne på c:a 10 mm med moderat matning )
( http://www.smicut.se/condi.html )

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Folxam skrev:

Har för mig att det rekommenderas MASSOR med mer snurr ...
Vi körde småfräsar i plugget på 10.000 varv ...
Max för den stackars fräsen ...

( 800 -1000 rpm är väl lagom till en pinne på c:a 10 mm med moderat matning )
( http://www.smicut.se/condi.html )

Jag tänkte mig ett helt vanlig snabbstål..
ok jag hade kanske gått lite högre i varvtal.

Med ett belagt och dyrare stål så kan man ju krana på lite mer..
Kör man med belagda verktyg så bör man nog gå på tillverkarens tabeller om inte arbetsgivaren betalar inlärningsperioden inkl material..

[OT pga kostnaden] Det finns grymt fina mobila arborrverk för arbeten likt detta.. Kostnaden lär dra iväg om man inte har kompisar på rätt ställen dock. [/OT]

Finspång
Här sen Apr 2003

Vi valsar i bortåt 50 tätkanter eller mer i varje turbinrotor här på jobbet (fast dom sitter ju radielt såklart)

Men aldrig ändå,att jag skulle ge mej på att försöka fräsa,eller svarva i ett motorblock med bristfälliga verktyg för att få i tätkanter själv hemma i garaget,o möjligtvis...möjligtvis tjäna några korvören om det som jonny strand skriver längre upp bara kostar 400:- för att få det gjort på rätt sätt och nå rätt tolerans med rätt grejer

Mr Newton

Här sen Okt 2003

Trådstartare
vad tror ni om att oringa toppen då?

lämna in det på oringning då alltså

Göteborg
Här sen Nov 2002

Anders Larsson skrev:
Vi valsar i bortåt 50 tätkanter eller mer i varje turbinrotor här på jobbet (fast dom sitter ju radielt såklart)

Men aldrig ändå,att jag skulle ge mej på att försöka fräsa,eller svarva i ett motorblock med bristfälliga verktyg för att få i tätkanter själv hemma i garaget,o möjligtvis...möjligtvis tjäna några korvören om det som jonny strand skriver längre upp bara kostar 400:- för att få det gjort på rätt sätt och nå rätt tolerans med rätt grejer

Håller med till 100%

Dumsnålt kallas det visst.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
O-ringa blocket själv?
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (8433 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande