Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 10 besök senaste veckan (8433 totalt) |
beror på hur stor maskin park du har
![]() sen så tycker jag att om man har en bra orginal paktning så kan man vänta med att oringa kan nämna att audin som jag skruvat på i sommar har inte oringat och det funkar bra. laddar ca 2 bar och har kört en 11.44/402m på stripen(kör med samma setup på gatan) och vi har inte några som hälst problem med paktningen! (än i allfall ![]() _________________ jonny strand |
||||
Jag har assisterat vid användning av en liten handfräs för o-ringsspår. Vi gjorde spår i en kompis Ford 460 eftersom vi ville att den skulle tåla lite laddtryck. Han hade dock lånat verktyget av en kompis som hade lånat det i sin tur så jag kan inte få fram det.
Verktyget spände med små rullar mot insidan av loppet och på överkanten av blocket. Minsta diameter det gick att använda till var nånstans runt 4", men det borde väl finnas mindre varianter att få tag på. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
ok ja då kan det ju vara på sin plats!
intresant nån sån har jag inte sett! vad för skär andvänder man ? är det typ från svarv eller? _________________ jonny strand |
||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
nu fick jag ett tips från zandlådan av alla ställen som jag tycker låter vettigt
man tar en gammal kolv å på den bygger man en fästanordning med en arm som går ut å på armen fäster man en dremel eller liknande å sen fräser man bara runt runt runt, vad tror ni om d? _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
har tänkt på det här nu
man svarvar nåt med samma diameter som loppen, i mitten svarvar man ur lite, i med ett lager där, på med en gängad stång och en mutter svetsad högst upp, på med ytterligare en gängad stång som går lodrätt ut igenom muttern och i den gängade stången svetsar man fast en avgasklämma på slutet. och i avgasklämman fäster/klämmer man dit typ en dremel eller liknande. då kan jag ändra diemensionen igenom att skruva den gängade stången igenom muttern fram å tillbaka det svåra blir att få det stabilt, eller ska man skita i lagret å svarva cylindern som ska gå i loppet något mindre å fetta in loppet å låta cylindern snurra runt i loppet? vad tror ni blior bäst? sen till en annan fråga finns det sånna tillbehör till dremel eller liknande som kan fräsa 1mm spår? _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
Har själv funderat på detta, borde det inte gå med en vanlig överhandsfräs för trä (gammal träsnidartok som man är) som man sedan sätter i skär för metall i. Vet inte hurvida det finns så små metallskär och om maskinen ens orkar, men om man inte tar så djupa skär borde det väl gå.
![]() Kanske är helt ute och cyklar, men en överhandsfräs har ganska exakta toleranser och även som gjord för att lägga mot loppet och köra runt. Har ju fräst ur flera högtalarinfällningar på det viset, genom att såga baffelhålet, sen ner med fräsen o kört runt. ![]() _________________ MVH Gunnar Norin. |
||||
har också tänkt på det, nån som har nåt att tillägga? _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
Överhandsfräsar brukar,vad jag vet, ha ett förhållandevis högt varvtal. Se till att kunna köra med ett varvtal runt 800-1000 rpm om du ska fräsa med pinnfräs på 1 mm. Inte så ofta man fräser med så små pinnar men jag hade nog lagt mig där någonstans. Rätta mig gärna om jag har fel! _________________ /Anton Lillsund |
||||
Borde väl inte vara hela världen att svarva ett 1 mm spår i gjutjärn?
Nån spännbar kolv i centrum med ett par kullager å en kraftig fjäder som trycker ner, spårdjupet kunde man styra med nån form av släpsko En liten hävarm och ett HSS-skär och skapelsen är klar, i teorin. H Borken _________________ Janne Ojanen |
||||
Har för mig att det rekommenderas MASSOR med mer snurr ... Vi körde småfräsar i plugget på 10.000 varv ... Max för den stackars fräsen ... ( 800 -1000 rpm är väl lagom till en pinne på c:a 10 mm med moderat matning ![]() ( http://www.smicut.se/condi.html ) _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Jag tänkte mig ett helt vanlig snabbstål.. ok jag hade kanske gått lite högre i varvtal. Med ett belagt och dyrare stål så kan man ju krana på lite mer.. Kör man med belagda verktyg så bör man nog gå på tillverkarens tabeller om inte arbetsgivaren betalar inlärningsperioden inkl material.. ![]() [OT pga kostnaden] Det finns grymt fina mobila arborrverk för arbeten likt detta.. Kostnaden lär dra iväg om man inte har kompisar på rätt ställen dock. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Vi valsar i bortåt 50 tätkanter eller mer i varje turbinrotor här på jobbet (fast dom sitter ju radielt såklart)
Men aldrig ändå,att jag skulle ge mej på att försöka fräsa,eller svarva i ett motorblock med bristfälliga verktyg för att få i tätkanter själv hemma i garaget,o möjligtvis...möjligtvis tjäna några korvören om det som jonny strand skriver längre upp bara kostar 400:- för att få det gjort på rätt sätt och nå rätt tolerans med rätt grejer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Håller med till 100% Dumsnålt kallas det visst. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 10 besök senaste veckan (8433 totalt) |