Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3252 besök totalt |
Knäck nöten!
![]() Det här är centrummuttrar från en Williams F1 -98 (inte en kabelgenomföring ![]() Jag har grubblat lite och det finns en sak jag inte blir klok på. Varför finns den rundade ytan längst ut på muttern (gul ring). Den väger extra och är svår att tillverka så den sitter där av en anledning. Men av vilken? ![]() För att få muttern mer strömlinjeformad? Kan det ha att göra något med låsningen så att muttern inte trillar av under ett lopp? Kan det vara för att styra muttern rätt i hylsan när man byter däck, fast borde inte 45grades vinkel fungera lika bra och dessutom vara billigare att tillverka? Fram med era vildaste gissningar. Skulle någon dessutom veta det riktiga svaret så är ju det ännu bättre ![]() ![]() Angående röd ring så har jag fått tipset att det är ett urtag för en klämring som ska hålla muttern kvar i mutterdragaren vid däckbyte. Det låter väl rimligt? ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
|
||
Eftersom min skärm på jobbet klippte inlägget strax efter bananen (22 tums widescreenskärm) så kändes det hela lite absurt först. Inte ens Williams skulle vara så innovativa att de ersatte muttrar med bananer...
![]() ![]() När muttrarna väl dök upp så undrar jag om det ändå inte är kopplat till depåstoppen för guidning för mutterdragaren? Jag vet iallafall att om jag stod där och skulle skruva av hjul så skulle jag uppskatta funktionen... min lekmannagissning.... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Två röster på guidning av mutterpickan. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Inom gul ring: Det är inte så bökigt att tillverka den formen på muttern.. Vi har en del liknande detaljer på jobbet dock inte samma dimension. Troligen så skulle en vinkel på 45 grader vara sämre ur tillverkningssynpunkt, även om verktygen blir dyrare.
Jag tror även jag att det är en tolk för att hitta rätt med dragaren. _________________ /Anton Lillsund |
||
Möjligen enklare för dig, men vid tillverkningen så håller troligen verktygen bättre med radien. Sen ser det snyggare ut.. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag blev förevisad Williams hjulmutterlåsning någon gång kring -98-99.
Den utgjordes av något som liknade en fjäderbelastad ventil (tallriksventil) med ventilplattan utåt, cocentriskt i axeln. När man tryckte på mutterdragaren trycktes denna ventihatt in, ett antal kulor(eller klackar)? eller liknande åkte då in i axeln och muttern kunde dras av. När man släppte mutterdragaren poppade "ventilen" ut, pressade ut "kulorna/klackarna" inuti hjulmuttern och låste muttern. Antagligen är yttersidan anpassad till insidans form för att det skall vara lätt och för att man samtidigat skall ha en viss styrning när man trycker dit mutterdragaren. PS. I F1 gör man skaer FAST de är dyra om det är det minsta lilla bättre. Däremot gör man det inte om det blir det minsta lilla tybgre, särskilt inte på hjulen. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
En sån mutter dras väl med ett stort moment, typ 600Nm eller så? När man har sett centrummutter på "vanligare" räserbilar som monteras manuellt så använder man en hylsnyckel med mkt långt skaft (>1meter).
Rimligen kan mekanikern inte hålla emot 600 Nm eller liknande med den maskinen dom använder i bandepån. Så hur funkar det, håller maskinen emot i fälgen eller slår den typ en garagemutterdragare? om det sistnämnda, hur får dom då acceptabel precision i momentet? _________________ Pär Hylander |
||
Så som jag förstått det så är det mutterknackare de använder. Sedan kan man ha en glidkoppling eller dämpande torsionsstav som relativt noggrannt drar till ett förutbestämmt maxmoment. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() Kolla bilden . (man måste zippa upp den för större storlek http://olympia.fortunecity.com/lobo/280/98ferwil1.zip) Där der man hjulmutern i fråga+fasthållningsmojten (blå). Något annorlunda konstruktion än den jag såg(ventilliknande) (kan det varit -99 eller -00) men troligtvis samma funktion. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Innan såg muttrarna tydligen ut såhär
![]() men det var något lopp 1998???? efter krasch p.g.a. att de tappade hjulmuttrar som FIA ställde krav på låsning Likheten mellan mutter med eller utan låsning framgår ju tydligt. PS. Fritt ur minnet, felaktigheter förbehållna) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Precis, man trycker in den blåa mojten för att lossa säkringen. När jag kikade såg det lite annorlunda ut, precis som en tallriksventil (från motor alltså) men principen är densamma. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Jag har sett den med ventilen också men nu hittar jag inte bilden ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3252 besök totalt |