Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Knäck nöten!
3252 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Knäck nöten!

Det här är centrummuttrar från en Williams F1 -98 (inte en kabelgenomföring ).

Jag har grubblat lite och det finns en sak jag inte blir klok på. Varför finns den rundade ytan längst ut på muttern (gul ring). Den väger extra och är svår att tillverka så den sitter där av en anledning. Men av vilken?

För att få muttern mer strömlinjeformad?
Kan det ha att göra något med låsningen så att muttern inte trillar av under ett lopp?
Kan det vara för att styra muttern rätt i hylsan när man byter däck, fast borde inte 45grades vinkel fungera lika bra och dessutom vara billigare att tillverka?

Fram med era vildaste gissningar. Skulle någon dessutom veta det riktiga svaret så är ju det ännu bättre thumbs up

Angående röd ring så har jag fått tipset att det är ett urtag för en klämring som ska hålla muttern kvar i mutterdragaren vid däckbyte. Det låter väl rimligt?

Götene
Här sen Mar 2004

det kan inte vara för att minimera virvlarna runt axeltappen?!

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eftersom min skärm på jobbet klippte inlägget strax efter bananen (22 tums widescreenskärm) så kändes det hela lite absurt först. Inte ens Williams skulle vara så innovativa att de ersatte muttrar med bananer...

När muttrarna väl dök upp så undrar jag om det ändå inte är kopplat till depåstoppen för guidning för mutterdragaren? Jag vet iallafall att om jag stod där och skulle skruva av hjul så skulle jag uppskatta funktionen... min lekmannagissning....

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag tror det har med låsningen att göra...

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Superswift skrev:
kopplat till depåstoppen för guidning för mutterdragaren? Jag vet iallafall att om jag stod där och skulle skruva av hjul så skulle jag uppskatta funktionen... min lekmannagissning....

Två röster på guidning av mutterpickan.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Inom gul ring: Det är inte så bökigt att tillverka den formen på muttern.. Vi har en del liknande detaljer på jobbet dock inte samma dimension. Troligen så skulle en vinkel på 45 grader vara sämre ur tillverkningssynpunkt, även om verktygen blir dyrare.

Jag tror även jag att det är en tolk för att hitta rätt med dragaren.

Här sen Mar 2003

Trådstartare
ok! Guidning av pickan leder med tre röster
Men vore det inte enklare att ha 45 grd vinkel i stället för en avrundning?

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Gripenland skrev:
ok! Guidning av pickan leder med tre röster
Men vore det inte enklare att ha 45 grd vinkel i stället för en avrundning?

Möjligen enklare för dig, men vid tillverkningen så håller troligen verktygen bättre med radien. Sen ser det snyggare ut..

Malmö
Här sen Maj 2003

Jag blev förevisad Williams hjulmutterlåsning någon gång kring -98-99.

Den utgjordes av något som liknade en fjäderbelastad ventil (tallriksventil) med ventilplattan utåt, cocentriskt i axeln.

När man tryckte på mutterdragaren trycktes denna ventihatt in, ett antal kulor(eller klackar)? eller liknande åkte då in i axeln och muttern kunde dras av.

När man släppte mutterdragaren poppade "ventilen" ut, pressade ut "kulorna/klackarna" inuti hjulmuttern och låste muttern. Antagligen är yttersidan anpassad till insidans form för att det skall vara lätt och för att man samtidigat skall ha en viss styrning när man trycker dit mutterdragaren.

PS. I F1 gör man skaer FAST de är dyra om det är det minsta lilla bättre. Däremot gör man det inte om det blir det minsta lilla tybgre, särskilt inte på hjulen. DS

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

En sån mutter dras väl med ett stort moment, typ 600Nm eller så? När man har sett centrummutter på "vanligare" räserbilar som monteras manuellt så använder man en hylsnyckel med mkt långt skaft (>1meter).

Rimligen kan mekanikern inte hålla emot 600 Nm eller liknande med den maskinen dom använder i bandepån. Så hur funkar det, håller maskinen emot i fälgen eller slår den typ en garagemutterdragare? om det sistnämnda, hur får dom då acceptabel precision i momentet?

Malmö
Här sen Maj 2003

Pär skrev:
En sån mutter dras väl med ett stort moment, typ 600Nm eller så? När man har sett centrummutter på "vanligare" räserbilar som monteras manuellt så använder man en hylsnyckel med mkt långt skaft (>1meter).

Rimligen kan mekanikern inte hålla emot 600 Nm eller liknande med den maskinen dom använder i bandepån. Så hur funkar det, håller maskinen emot i fälgen eller slår den typ en garagemutterdragare? om det sistnämnda, hur får dom då acceptabel precision i momentet?

Så som jag förstått det så är det mutterknackare de använder. Sedan kan man ha en glidkoppling eller dämpande torsionsstav som relativt noggrannt drar till ett förutbestämmt maxmoment.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Kolla bilden . (man måste zippa upp den för större storlek http://olympia.fortunecity.com/lobo/280/98ferwil1.zip)

Där der man hjulmutern i fråga+fasthållningsmojten (blå).

Något annorlunda konstruktion än den jag såg(ventilliknande) (kan det varit -99 eller -00) men troligtvis samma funktion.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Innan såg muttrarna tydligen ut såhär

men det var något lopp 1998???? efter krasch p.g.a. att de tappade hjulmuttrar som FIA ställde krav på låsning

Likheten mellan mutter med eller utan låsning framgår ju tydligt.

PS. Fritt ur minnet, felaktigheter förbehållna)

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Så här såg en Jordanmutter ut 2001.

Den är begagnad så man ser ju att kanten deformerats en smula.

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Så här såg fälg och mutter ut när det begav sig:

porschedriver, det var den här tallriksventilen du menade, eller hur?

Malmö
Här sen Maj 2003

Gripenland skrev:
Så här såg fälg och mutter ut när det begav sig:

porschedriver, det var den här tallriksventilen du menade, eller hur?

Precis, man trycker in den blåa mojten för att lossa säkringen. När jag kikade såg det lite annorlunda ut, precis som en tallriksventil (från motor alltså) men principen är densamma.

Citera
Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
porschedriver skrev:

Precis, man trycker in den blåa mojten för att lossa säkringen. När jag kikade såg det lite annorlunda ut, precis som en tallriksventil (från motor alltså) men principen är densamma.

Jag har sett den med ventilen också men nu hittar jag inte bilden

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Den här var det jag tänkte på:

Malmö
Här sen Maj 2003

Gripenland skrev:
Den här var det jag tänkte på:

Tjusigt. Synd att muttern sitter på annars hade man kunnat se låsningsklackarna.

Citera
Skruva banåkabil
Knäck nöten!
3252 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande