Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GPLRA - Ratings! (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (1774 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vad har ni för "rating" på körningen enligt analysatorn? Jag är uppenbarligen inte tillräckligt brutal. Det här är min första +1-körning.

Aggressiveness=56.19 Smoothness=82.71 Usage=63.13 overall=60.93

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Mäkinen skrev:
Vad har ni för "rating" på körningen enligt analysatorn? Jag är uppenbarligen inte tillräckligt brutal. Det här är min första +1-körning.

Fan va kul, haha! Den har jag inte sett (men jag har något svagt svagt minne långt bak i huvet om när det släpptes...)

Aggressiveness = 60.79
Smoothness = 80.03
Usage = 66.76
overall = 64.77

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Information about Ratings

While the Traction Circle contains a lot of info about how the driver/car behaves and is driven it isn't very easy to interpret. Therefore we have tried to interpret it by calculating some statistics based entirely on the data from the acceleration values used in the Traction Circle. The ideas we have based these calculations on are taken from various theories found on the net and by looking at commercial telemetry systems on the market.

GPLRA calculates the following ratings:

Aggressiveness: This shows how hard the driver is on the throttle/brake whenever it is possible to drive aggressively, that is at relatively low lateral G-forces.

Smoothness: The theory adopted in GPLRA is that it is most crucial to be smooth when the car is experiencing high lateral G-forces. This rating shows how small changes there are in lateral G-forces when the lateral forces are high.

Usage: This is a measurement of how well the cars capabilities are utilized in average over a lap. The theory behind this is that at every single moment on track you should be able to maximize either longitudinal, lateral or total acceleration or the transition rate (rate of change in lateral G-forces). The lap with highest usage rating should also be the quickest in most cases.

overall: This is a weighted average of the other three ratings.

GPL Replay Analyser implementation

How well these theories can be adapted in GPLRA remains to be seen. The ratings differ a bit from track to track and in testing we have found a few results that look completely wrong. But in most cases in testing the ratings look relevant so we decided to release it to get feedback.

If you try to run the Ratings or Traction Circle on online replays the warping is bound to cause strange results.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Mäkinen skrev:

Var står det? Jag har letat igenom hela analysatorn (tydligen inte) och hittar det inte.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
Mäkinen skrev:

Var står det? Jag har letat igenom hela analysatorn (tydligen inte) och hittar det inte.

Menyn "Tools" o sen "Ratings"

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:

Menyn "Tools" o sen "Ratings"

Nix, finns inget. Jag har ver 5.0 finns det nyare versioner?

edit: hittade v7.0, och se där fanns ratings..

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det varierar helt klart en del. På mitt bästa varv på sträcka tre blev det:
Aggressiveness=58.08
Smoothness=82.22
Usage=62.84
overall=61.74

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag är mer aggresiv o mindre smooth enligt rankingen.... känns som huvet på spiken med tanke på hur jag vet jag kör (lite för mycket rallycross med massa vevande o slitande i ratten...)

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag är mer aggresiv o mindre smooth enligt rankingen.... känns som huvet på spiken med tanke på hur jag vet jag kör (lite för mycket rallycross med massa vevande o slitande i ratten...)
Jag hade faktiskt väntat mig att du skulle få högre agressivitetspoäng än jag. Anledningen är att du verkar åka mycket snabbare än jag i riktigt kurviga partier på onlineracen.

Fast det är ju helt naturligt! Du kör ju M3 och kan kosta på dig att bromsa ner farten ordentligt. Åker man 318is så måste man hålla kvar farten hela tiden.

GPLRA - Ratings! (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (1774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande