Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker: Enklara variant av "Tip Girl/ Bilvält"
2 besök senaste veckan (5418 totalt)
charlie
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Söker: Enklara variant av "Tip Girl/ Bilvält"

Skall svetsa underredet på bilen samt lägga på tecktyr. Har sett på bild "någonstans" en ställning som var fast satt i kofongar-fästena. Den var konstruerad som ett "Stativ" och var bra mycket smidigare än den nedan.

Någons som fattar vad jag pratar om och har ideér vart jag finner en sådan?

http://www.lerocustom.com/bilvalt_3.htm

_________________
Charlie Aldenstam
Försöker få fart på min B-Ascona från -77
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3496



Jag har sett en variant där man använt två av biltemas motorhållare och satt i var ände. hittar dock inte bilden just nu men letar vidare..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216



Svetsade ihop en ställning som jag bultade i fram- och bakvagnsinfästning. Fungerade ganska bra.

Finns en bild när karossen står på biltransportkärran på:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14459

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Söker: Enklara variant av "Tip Girl/ Bilvält"

charlie skrev:
Skall svetsa underredet på bilen samt lägga på tecktyr. Har sett på bild "någonstans" en ställning som var fast satt i kofongar-fästena. Den var konstruerad som ett "Stativ" och var bra mycket smidigare än den nedan.

Någons som fattar vad jag pratar om och har ideér vart jag finner en sådan?

http://www.lerocustom.com/bilvalt_3.htm


Jag har två stabila stativ så att jag kan snurra runt min kaross. Men frågan är om de är smidigare än bilvälten i länken? Det är lite jobb att tillverka adaptrar mellan stativ och bil osv. Sen vet jag inte om stötfångarfästena är att rekomendera, på bilen jag håller på med är dom inte det...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Hej Charlie!

Det är en helt ok. fråga du ställer, men för att få ställa den så ska du egentligen skriva en liten presentation om ditt projekt i avdelningen "Våra rejs- och banåkarbilar". (Se forumreglerna högst upp i denna avdelningen.)

Jag efterforskade lite och hittade en tråd där du skrivit om att det skulle bli en busbil med bur etc. Hade jag inte hittat den så hade din fråga blivit förpassad till papperskorgen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
charlie
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Hej Charlie!

Det är en helt ok. fråga du ställer, men för att få ställa den så ska du egentligen skriva en liten presentation om ditt projekt i avdelningen "Våra rejs- och banåkarbilar". (Se forumreglerna högst upp i denna avdelningen.)

Jag efterforskade lite och hittade en tråd där du skrivit om att det skulle bli en busbil med bur etc. Hade jag inte hittat den så hade din fråga blivit förpassad till papperskorgen.


Jag tar mig i kragen och lever upp till kraven

_________________
Charlie Aldenstam
Försöker få fart på min B-Ascona från -77
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



Nån som vet vad en sån tip girl/boy kostar?

H Borken

_________________
Janne Ojanen
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3496




_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Det finns en hydraulisk lyft på http://www.bengtsbilmaskiner.nu/ för 6900 kr som tippar bilen 45 grader. Det verkar som om man inte behöver ta bort hjulen när man använder denna. Det ser rätt tufft ut att lyfta mitt på tröskeln. En planka mellan lyft och och tröskel vore nog på sin plats.

Det är rätt mycket jobb att bygga ett bra stativ med fästen och antagligen måste du ta bort motorn för att göra bilen lättare.

Måste man ha ett stativ? Går det inte att ta bort motor och axlar och sedan ställa en sidans tröskel på ett par gamla däck och så bjuder man in ett par stadiga kompisar (tip-boys?) att lyfta upp den andra sidan? Det är väl ett garanterat sätta att skrapa lacken på men kanske möjligt om bilen ska lackas efteråt i alla fall. Det behövs några personer eftersom bilen känns rätt tung när den tippar över. Glöm inte att staga upp karossen med några rejäla stag åt båda hållen.

_________________
Sten Isaksson
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



Men jag har funderat hur är det att välta bilen så på sidan, kommer det inte att rinna ur all bensin och motor olja? (okej man kan ju tappa ur bensin och oljan men det är ju jobbit ) för på bilden så ser det ut som dem har en komplett bil på sidan!! eller har jag missat nogt vigtigt??

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



om man tippar en bil upp mot en 90 grader så kommer olja att rinna ur motorn, växellådan och kanske bakaxeln. Bensin, bromsvätska och spolarvätska kommer också att rinna ut. Reservhjul, domkraft och annat löst kommer också att flyga omkring.

Det verkar som om de flesta som har karossen på en roterande ställning har bara en tom kaross (ex Arnes BMW 320 här på formet). Det finns säkert en orsak till det.

_________________
Sten Isaksson
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



Killen på blocket måste vara kokt, en ny bilvält kostar 4400:-
Är det nån som har använt liknande grunkor?

H Borken

_________________
Janne Ojanen
Citera
Skruva banåkabil
Söker: Enklara variant av "Tip Girl/ Bilvält"
2 besök senaste veckan (5418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande