Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3883 besök totalt |
4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?
tja, som rubriken säger... vad händer med köregenskaper om man stummar viskon i fördelningslådan vad händer med köregenskaperna? Har en calibra och det är lite svårt med reservdelar till fyrhjulsdriften så det finns en del andra lösningar för att fixa denna då min just nu inte funkar... en av dessa är alltså att stumma hela lådan och köra konstant lika drivning fram och bak. Nu kommer jag inhandla en begagnad i originalskick men det är ju intressant om det skulle hända nåt igen då det är mkt billigare och enklare att lösa det så... fickparkering kan innebära problem men det viktigaste är ju hur den funkar på bana... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?
Jag skissar på samma idé! hör av dig om du vill utbyta erfarenheter icq# 7059970 |
||||
Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?
hmm, var det därför du var lite dyr på fördelningslådan ![]() ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
||||
Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?
Subaru's konstanta 4WD system från 80-talet har väl detta ? Iaf så hade inte min Leone turbo -88 någo mittdiff _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?
ahh, okey... där har jag nog spår på några jag kan snacka med det om.... Tack för tipset! _________________ Tord Ringenha11 |
||||
det vore klockrent om man kunde hitta nå'n lamelldiff eller så som skulle tänkas kunna gå att knöka ner i f-lådan, det är ju ändå relativt gott om plats. Jag har dock ingen idé om vad man skulle kunna använda.
|
||||
För ungefär 20 år sen hade jag tillfälle att studera en kardanaxel till en Range Rover (kan ha varit en Land Rover...) som de hade svängt med på torr asfalt med låst mittdiff. Ganska trasig var den...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
har hört om att det snickras i stugorna på lösningar men vet ingen som har en fungerande lösning än.... för just calibran... att ta vxl-låda och fördelning från audi medför att motorn måste flyttas fram en ganska ordentlig bit men det känns inte lockande... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Ja när man kör sakta är det inge bra alls. Har man bara lite fart går det fint Att tänka på är bromsbalansen också. _________________ Daniel Steiner |
||||
min tanke var närmast att nypa nå'n diff på nå't å pilla i den i f-lådan genom att göra nya drivaxlar
|
||||
4wd utan mellandiff
Pratade med Kenneth Eriksson för ett tag sen. Snabbaste testerna (Skoda WRC) kördes med stum mellandiff. Lite trixigare att lära sig, men sen... /Martin |
||||
Land Rover har ingen mittdiff alls ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
låsbara diffar
har låsbara diffar på vinter bilen (audi 80 quattro -85) funkar jätte bra att köra med låst mellan diff så länge man har lite fart eller om det är halt men så fort man är i stan eller ska ge sig på att backa då låser det ihop sig så man varken kommer framåt eller bakåt. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Dammar av en gammal tråd
![]() Jag har lekt med tanken en hel del om att använda en fördelningslåda från en större 4wd jänk i en Kraftigt övermotoriserad ban/gatbil (ca 900hk/ 1200kg). Det är jättesvårt att hitta grejor som håller för så hög effekt. Nackdelen är att de flesta som man har råd med är från -80-tidigt -90tal och är stumma. Dessa fördelningslådor har i och urkopplingbar 4wd samt lågväxel. De är aningen klumpiga men de håller för massvis med vridmoment. ![]() Frågan är nu om bilen skulle bete sig mindre understyrd om man flyttar bak tyngdpunkten "CG" en hel del, t.ex. flytta motorn/låda/fördelningslåda 80cm bakåt så inget tungt finns framför framaxelcentrum och bilen får viktfördelningen 40/60 (fram/bak). Audi har ju hela motorn framför framvagnen och är både framtunga och väldigt understyrda- Tänkte om denna modifikation skulle få bilen mer överstyrd/ neutral. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Understyrd är väl inte tvärsäkert i min värld...de 4wd med stum mellandiff jag kört, King cab, urgammal Subaru och liknande effektmonster, är rätt svårkörda pga att de inte är konsekventa utan understyr ibland, fyrhjulskasar ibland och ibland kommer bakändan som hejsan...Men startgreppet är ju fullständigt sjukt bra!
_________________ Karl Brag |
||||
Erferenheten från tgb 11 i lumpen (inte rejsbil direkt, men ändå) är att det var sjukt trögstyrt och att det knakade ganska mycket när man svängde ut på asfalt och hade glömt låsa upp diffarna.
Men de här fenomenen kan ju botas med mer effekt än grepp... _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Med innerbakhjulet i luften i svängarna så är det nog inga problem. _________________ Daniel Steiner |
||||
Nä, då går det nog fint. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3883 besök totalt |