Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?
1, 2   >>
3883 besök totalt
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070


Trådstartare
4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?

tja, som rubriken säger...

vad händer med köregenskaper om man stummar viskon i
fördelningslådan vad händer med köregenskaperna?

Har en calibra och det är lite svårt med reservdelar till fyrhjulsdriften
så det finns en del andra lösningar för att fixa denna då min just nu inte funkar...
en av dessa är alltså att stumma hela lådan och köra konstant lika drivning fram och bak.

Nu kommer jag inhandla en begagnad i originalskick men det är ju intressant om det
skulle hända nåt igen då det är mkt billigare och enklare att lösa det så...

fickparkering kan innebära problem men det viktigaste är ju hur den funkar på bana...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Ja det kommer fungera
men det blir lite mer understyrt
jag kör så på min.

_________________
Daniel Steiner
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?

Tord skrev:
tja, som rubriken säger...

vad händer med köregenskaper om man stummar viskon i
fördelningslådan vad händer med köregenskaperna?

Har en calibra och det är lite svårt med reservdelar till fyrhjulsdriften
så det finns en del andra lösningar för att fixa denna då min just nu inte funkar...
en av dessa är alltså att stumma hela lådan och köra konstant lika drivning fram och bak.

Nu kommer jag inhandla en begagnad i originalskick men det är ju intressant om det
skulle hända nåt igen då det är mkt billigare och enklare att lösa det så...

fickparkering kan innebära problem men det viktigaste är ju hur den funkar på bana...



Jag skissar på samma idé!
hör av dig om du vill utbyta erfarenheter

icq# 7059970

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070


Trådstartare
Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?

ReDOX skrev:
Tord skrev:
tja, som rubriken säger...

vad händer med köregenskaper om man stummar viskon i
fördelningslådan vad händer med köregenskaperna?

Har en calibra och det är lite svårt med reservdelar till fyrhjulsdriften
så det finns en del andra lösningar för att fixa denna då min just nu inte funkar...
en av dessa är alltså att stumma hela lådan och köra konstant lika drivning fram och bak.

Nu kommer jag inhandla en begagnad i originalskick men det är ju intressant om det
skulle hända nåt igen då det är mkt billigare och enklare att lösa det så...

fickparkering kan innebära problem men det viktigaste är ju hur den funkar på bana...



Jag skissar på samma idé!
hör av dig om du vill utbyta erfarenheter

icq# 7059970


hmm, var det därför du var lite dyr på fördelningslådan

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Då skulle du veta vad folk jag frågade tyckte jag skulle tagit

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?

Tord skrev:
tja, som rubriken säger...

vad händer med köregenskaper om man stummar viskon i
fördelningslådan vad händer med köregenskaperna?na...


Subaru's konstanta 4WD system från 80-talet har väl detta ?

Iaf så hade inte min Leone turbo -88 någo mittdiff

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070


Trådstartare
Re: 4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?

KristianAE86 skrev:
Tord skrev:
tja, som rubriken säger...

vad händer med köregenskaper om man stummar viskon i
fördelningslådan vad händer med köregenskaperna?na...


Subaru's konstanta 4WD system från 80-talet har väl detta ?

Iaf så hade inte min Leone turbo -88 någo mittdiff


ahh, okey... där har jag nog spår på några jag kan snacka med det om.... Tack för tipset!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



det vore klockrent om man kunde hitta nå'n lamelldiff eller så som skulle tänkas kunna gå att knöka ner i f-lådan, det är ju ändå relativt gott om plats. Jag har dock ingen idé om vad man skulle kunna använda.

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



För ungefär 20 år sen hade jag tillfälle att studera en kardanaxel till en Range Rover (kan ha varit en Land Rover...) som de hade svängt med på torr asfalt med låst mittdiff. Ganska trasig var den...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070


Trådstartare
ReDOX skrev:
det vore klockrent om man kunde hitta nå'n lamelldiff eller så som skulle tänkas kunna gå att knöka ner i f-lådan, det är ju ändå relativt gott om plats. Jag har dock ingen idé om vad man skulle kunna använda.


har hört om att det snickras i stugorna på lösningar men vet ingen som har en fungerande lösning än.... för just calibran...

att ta vxl-låda och fördelning från audi medför att motorn måste flyttas fram en ganska ordentlig bit men det känns inte lockande...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Lennart Mäkinen skrev:
För ungefär 20 år sen hade jag tillfälle att studera en kardanaxel till en Range Rover (kan ha varit en Land Rover...) som de hade svängt med på torr asfalt med låst mittdiff. Ganska trasig var den...


Ja när man kör sakta är det inge bra alls.

Har man bara lite fart går det fint



Att tänka på är bromsbalansen också.

_________________
Daniel Steiner
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



min tanke var närmast att nypa nå'n diff på nå't å pilla i den i f-lådan genom att göra nya drivaxlar

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



4wd utan mellandiff

Pratade med Kenneth Eriksson för ett tag sen.
Snabbaste testerna (Skoda WRC) kördes med stum mellandiff.
Lite trixigare att lära sig, men sen...

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Lennart Mäkinen skrev:
För ungefär 20 år sen hade jag tillfälle att studera en kardanaxel till en Range Rover (kan ha varit en Land Rover...) som de hade svängt med på torr asfalt med låst mittdiff. Ganska trasig var den...


Land Rover har ingen mittdiff alls Enda som händer när man kopplar in 4WD är att kardanaxlen kopplas in på utgående...så det måste ha varit en Land Rover.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



låsbara diffar

har låsbara diffar på vinter bilen (audi 80 quattro -85) funkar jätte bra att köra med låst mellan diff så länge man har lite fart eller om det är halt men så fort man är i stan eller ska ge sig på att backa då låser det ihop sig så man varken kommer framåt eller bakåt.
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Mycket välkommen läsning
Det känns som om jag kan lägga mina planer om mellandiff på is ett tag och prova köra utan.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Dammar av en gammal tråd

Jag har lekt med tanken en hel del om att använda en fördelningslåda från en större 4wd jänk i en Kraftigt övermotoriserad ban/gatbil (ca 900hk/ 1200kg). Det är jättesvårt att hitta grejor som håller för så hög effekt. Nackdelen är att de flesta som man har råd med är från -80-tidigt -90tal och är stumma. Dessa fördelningslådor har i och urkopplingbar 4wd samt lågväxel. De är aningen klumpiga men de håller för massvis med vridmoment. thumbs up
Frågan är nu om bilen skulle bete sig mindre understyrd om man flyttar bak tyngdpunkten "CG" en hel del, t.ex. flytta motorn/låda/fördelningslåda 80cm bakåt så inget tungt finns framför framaxelcentrum och bilen får viktfördelningen 40/60 (fram/bak).
Audi har ju hela motorn framför framvagnen och är både framtunga och väldigt understyrda- Tänkte om denna modifikation skulle få bilen mer överstyrd/ neutral.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Understyrd är väl inte tvärsäkert i min värld...de 4wd med stum mellandiff jag kört, King cab, urgammal Subaru och liknande effektmonster, är rätt svårkörda pga att de inte är konsekventa utan understyr ibland, fyrhjulskasar ibland och ibland kommer bakändan som hejsan...Men startgreppet är ju fullständigt sjukt bra!

_________________
Karl Brag
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005



Erferenheten från tgb 11 i lumpen (inte rejsbil direkt, men ändå) är att det var sjukt trögstyrt och att det knakade ganska mycket när man svängde ut på asfalt och hade glömt låsa upp diffarna.

Men de här fenomenen kan ju botas med mer effekt än grepp...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

DJ skrev:
Erferenheten från tgb 11 i lumpen (inte rejsbil direkt, men ändå) är att det var sjukt trögstyrt och att det knakade ganska mycket när man svängde ut på asfalt och hade glömt låsa upp diffarna.

Men de här fenomenen kan ju botas med mer effekt än grepp...


Med innerbakhjulet i luften i svängarna så är det nog inga problem.

_________________
Daniel Steiner
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005



Daniel6xQ skrev:
DJ skrev:
Erferenheten från tgb 11 i lumpen (inte rejsbil direkt, men ändå) är att det var sjukt trögstyrt och att det knakade ganska mycket när man svängde ut på asfalt och hade glömt låsa upp diffarna.

Men de här fenomenen kan ju botas med mer effekt än grepp...


Med innerbakhjulet i luften i svängarna så är det nog inga problem.


Nä, då går det nog fint.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skruva banåkabil
4wd - utan diff mellan fram och bakaxel, körbart?
1, 2   >>
3883 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande