Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (11619 totalt) |
Färgborttagning för aluminium?
Nu är det dags att snygga till bilen litegrann (passa på medan inspirationen finns, det var år sen sist.. ![]() Har fått tips om BUMS, men är lite osäker på hur det reagerar med aluminium? Tanken var att kunna polera upp en någorlunda glans på listerna efter att färgen är strippad. Erfarenheter? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Eftersom det är vanlig burkfärg borde det inta va några större problem. Thinner, bensin, aceton, xylen eller något annat lagom aggressivt och en trasa borde räcka. Burkfärg är kass. Tom lite t-röd löser upp sån skit. Ingen av dessa ska påverka aluminim på något vis.
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Jag *rensade* en växellåda med Bums, en getrag-aluminiomsak, det gick bra.
![]() |
||
Den nya miljövänliga Bumsen som säljs i färgaffärerna är skit! och dyr, dessutom.
Biltema har en smidig och skitbra sprayflaska med färgborttagning. Funkar utan att reagera på trämöbler, så din aluminium går nog säker. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
För att spinna vidare på denna tråd i nästan samma frågeställing:
Söker tips på "nått" att göra rent aluminium med? IC o dumparna på min sitter ju i fronten på min Nissan o ser inte så fräsha ut efter 14 år. Vet att det finns nån sort alu-oxid-historia som man bl a. gjorde rent alu-bakgavelhissar på LB:s mm. Förslag uppskattas! _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||
|
||
Jag vet, det ligger inte direkt för mig.. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Hmm.. Mitt antagande om burklack verkar inte stämma... Har varit på med Cellulosaförtunning (Min favoritkemprodukt som annars tar det mesta!), bromsvätska och ren bensin. Inget biter?!
Hur länge skall det behöva verka egentligen? Provade 2-3 min på alla dessa utan tillstymmelse till att det skulle släppa. Kan det vara 2k-lack iaf, och vad tusan använder man då? Eller skall man leta upp nya lister direkt..? Som vanligt tacksam för tips! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Bromsvätska brukar bita på det mesta, men det tar lite tid. Annars har jag nog en burk med "stripper", nån slags förbjuden kemikalie för att lösa upp lack. Jag fick åka till danmark för att handla det ![]() Det biter bra på den gamla typen av billack (Cellulosalack?). Det funkade bra på porschens färger iaf. Dock bet den inte på det alra understa färglagret, nån grå superfärg som knappt gick att skrapa bort. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Fick en ny ide som blir väldigt enkel!
![]() ![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Finns det nån som har nåt tips på något som biter på pulverlack då på alufälgar då?
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
angående rengöring så funkar ju fälgrengöring relativt bra. Inte de bästa men funkar till enklare rengöring och är väldigt smidigt att köpa. Diverse specialkemikalier är ju bättre men finns oftast inte på den lokala macken (som dock troligvis däremot säljer korv men inte tändstift
![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Blästring??? _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Mot bättre vetande: Har du testat varmluftspistol? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (11619 totalt) |