Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (3284 totalt) |
Är det inte som vanligt? Man får anpassa sig efter verktyget? ![]() Du skulle provat TGB40 med en fralla på släp, den var kombinationen var "intressant" i halka, speciellt med tryckluftsbromsar som tar med lite fördröjning, olika fördröjning på bil och släp också, kul kul. ![]() Magnus: ditto! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Många vittnesmål... jag bidrar själv med ett här; har en Volvo 855 AWD med viskokoppling och helt utan mekaniska diffbromsar/spärrar, istället använder den abs systemet till att bromsa slirande hjul (tracks), inte helt utan funktion faktiskt. Själv tycker jag att den är betydligt mer riktningstabil vid t.ex moddiga vägar än motsvarande fwd-volvo, men ngn skillnad vid bromsning har jag inte noterat.
Det som dock förbryllar mig är alla vittnesmål om att stabiliteten vid inbromsning är större med awd-bilar, i stort sett oavsett vilket system som används. Jag kan föreställa att det blir så om diffbromsar eller diffspärrar finns och är inkopplade, men jag kan inte förstå hur det fungerar i öppna diffar? Kan ngn förklara? _________________ Pär Hylander |
||||
Med alla diffar öppna och kopplingen nedtrampad ska det inte finnas nåt mer än trögheten i systemet som förhindrar snabba hastighetsförändrnigar på hjulen. Med motorbroms så ökar trögheten i systemet.
Kanske kan denna tröghet vara tillräckligt för att minska snabba ryckiga förändringar (vad beror den oroliga känslan på egenterligen?)? Med diffar (visko/lamell/torsen) så ökar ju trögheten ännu mer. Inbromsning är ju inte nåt statiskt tillstånd så det blir ju så mycket enklare att fundera när allt rör på sig hela tiden ![]() Men det kanske är så enkelt att den extra tyngden ger ett sävligare och tryggare beteende ![]() |
||||
quattro broms
åker bara quattro bilar s2 (torsen) på sommaren och 80 quattro -85 (låsbara diffar) på vintern. min erfarenhet av 4wd är att det är mycke stadigare i alla läge. nu på vintern när jag åker runt i gammel bil med låsta diffar så känner man en jätte skillnad vid broms bakbromsarna hjälper till så man känner det, hela bilen suger sig fast istället för att den häver sig över framhjulen. helt underbart med stum drivlina nu på vintern händer nått när man gaasar och bromsar inte varje dag man är snabbast på motorvägen med en 90hk audi 80 quattro men när vägen är vit så ligger alla nya fina bilar och trycker i högerfilen i 80km/h så kan jag ligga i vänsterfilen i normal motorvägs fart helt odramatiskt ![]() mvh dennis ps ses i vänster filen ![]() _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Snömodd ger bara en förstärkt verkan av samma effekter som våt vägbana ger jämfört med torr, antar jag. Man får ännu mindre massförskjutning vid inbromsning i snömodd.
Fast på det andra forumet "vet" de att fyrhjulsdrift inte hjälper vid inbromsning så nu vet jag inte vad jag ska tro. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det är klart, bromsarna hjälper nog mer än fyrhjulsdriften iof ![]() ![]() |
||||
Kasta samtidigt in alla andra möjlighter till suboptimal balans så kanske en 4wd tillåter fler brister i balans under inbromsning och acceleration än vad 2wd gör. Personligen gissar jag på ökad tröghet (mer roterande massa) i systemet och kraft kommunikation mellan hjulen (det går inte att ändra hastighet på ett hjul utan att ändra hastighet på en annan komponent (hjul/växellådan/motorn)) som nyckelfaktor. Är det enklare att undvika upplåsning med tyngre fälgar? |
||||
Håller med om just att det är den sista biten från turn-in o vidare som 4WD var kanon (iaf i den bilen enda jag haft med 4wd). Dvs som du skriver trailbraking. Man tog jämnt in ENORMA mängder av meter på framförvarande bilar just i sådana partier.
Men med de bästa absolut senaste elektroniska systemen av tar-hand-om-allt-modell så gissar jag att 4wd eller inte är strunt samma. _________________ ![]() |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (3284 totalt) |