Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
teknik-förklaring -lite hjälp tack.
1353 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
teknik-förklaring -lite hjälp tack.

Hej på er -kul att ha rejsa.nu tebaxs.

Skulle jag kunna få med hjälp med att få en Svensson-inriktad förklaring till varför
jag skall köpa dessa.....


http://www.technotoytuning.com/t3_site_pages/products/ncrca.html



o inte dessa.....

http://www.technotoytuning.com/t3_site_pages/products/rca.html



skall dock samtidigt beställa dessa.....

http://www.technotoytuning.com/t3_site_pages/products/camber_plates.ht . . . .


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

om du börjar tala om på SVENSKA var de skall sitta så kan jag nog förklara lite.

De 2st översta är jag inte säker på men den understa är till för att kunna justera så man får negativ camber med MacPestonben.
oh varför??? Jo däck har en cambervinkel som är optimal för en viss belsting så däcket får gämn belastingen över hela anliggningsytan.
Pga att bilen kränger så går ytterhjulet mot possetiva hållet vad gäller camber, vist man kan ha camberkompensation men den brukar inte vara tillräcklig. Så man får ha reiäl negativ statisk camber.
Ca ca -2 till -6 grd är ingen omölighet.
Även om nu bilen inte skulle kränga så behövs det negativ camber fär att uppnå optimalt grepp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Den övre verkar ska fixa bumpsteer samt flytta undre länkarmsinfästningen utåt, så att du får bredare spårvidd och mer camber.

Den i mitten fixar endast bumpsteer-problemet verkar det som.

Bumpsteer blir tydligen ett problem när man sänker corollorna. Åtminstone enligt den hemsidan.


Finns det inga topplagringar där man kan justera både camber och caster till corollan?

_________________
William Ekström
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
fuling skrev:
om du börjar tala om på SVENSKA var de skall sitta så kan jag nog förklara lite.


ursäkta - tänkte faktiskt inte på det - Sorry

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
William Ekström skrev:
Den övre verkar ska fixa bumpsteer samt flytta undre länkarmsinfästningen utåt, så att du får bredare spårvidd och mer camber.

Den i mitten fixar endast bumpsteer-problemet verkar det som.

Bumpsteer blir tydligen ett problem när man sänker corollorna. Åtminstone enligt den hemsidan.

Finns det inga topplagringar där man kan justera både camber och caster till corollan?


finns ej vad jag vet tyvärr...

denna firman e den bästa & billigaste på samma gång !

jag har ju sänkt 6" - 15cm .......

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vad man till stor del oxå ändrar med dedär blocken är ju roll centerplaceringen, vilket även står i texten.

Ser mkt vettigt ut och som ett steg i rätt riktning på en McP-bil som är mkt sänkt. Kan tänka mig att dom tom är tilltagna för lite...men sådant måste man mäta sig fram till så man vet mer isf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Lite OT: men vilken diameter är det på hålet i lagren på topplagringarna? Jag är på jakt efter justrbara topplagringar med 19mm lager....

_________________
mvh
Kristian
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Tipsaren skrev:
Lite OT: men vilken diameter är det på hålet i lagren på topplagringarna? Jag är på jakt efter justrbara topplagringar med 19mm lager....


inte en aning... har ej fått grejjerna ännu

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



På AE82:an jag hade kunde man justera camber original på fjäderbenet genom att lossa den övre av de två bultarna som håller ihop fjäderbenet och navet och vrida på en excenterbussning.. Det är precis likadant (fast större) på ST162 oxå så jag skulle tro att man kan göra så på AE86:an med.

Någon annan kanske kan svara på om det gör någon skillnad att justera camber på detta "originalställe" jämfört med om man monterar de rosa grunkorna Kristian visar..?? Jag har inte en aning, men är nyfiken..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Skruva banåkabil
teknik-förklaring -lite hjälp tack.
1353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande