Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diffbroms
2254 besök totalt
Mörtis
Koskullskulle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Diffbroms

Jag har en E30 323 med Wankelmotor byggd för rallycrossens klass 4 som till sommaren ska gå full säsong min fråga är nu jag har sett en tråd någonstans om att man kan tillverka och montera en bricka i en original diffbroms och få 75% diff istället för 25% som är original.
Jag tycker att det verkar som ett billigt alternativ när jag hört mig för lite och fått ett pris på en 75% diffbroms på 11000kr inkl moms.
Tack på förhand!
Mvh Niklas M

_________________
Niklas Mörtsell
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Diffbroms

Mörtis skrev:
Jag har en E30 323 med Wankelmotor byggd för rallycrossens klass 4 som till sommaren ska gå full säsong min fråga är nu jag har sett en tråd någonstans om att man kan tillverka och montera en bricka i en original diffbroms och få 75% diff istället för 25% som är original.
Jag tycker att det verkar som ett billigt alternativ när jag hört mig för lite och fått ett pris på en 75% diffbroms på 11000kr inkl moms.
Tack på förhand!
Mvh Niklas M


Det lyder delade meningar om just denan modifikation vill jag minnas.
operationen är större än så enligt vissa. Själv vet jag inte öht.

Nåt annat jag har läst (vilket likaväl kan vara mumbojumbo) är att bromsen ger sig med för hög förspänning. Det fungerar vid rakt fram körning typ dragrace och gatåka men vid långvarig användning så säger det knak.

Någon mer kunnig än mig kommer säkert in och styr upp det hela.
Jag borde kanske varit tyst men orden slankt fram så fint.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Ett annat alternativ kan ju vara att köra wankel all tha way och montera en RX-7 bakdiff av torsenprincip.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



gzon skrev:
Ett annat alternativ kan ju vara att köra wankel all tha way och montera en RX-7 bakdiff av torsenprincip.


Jo och de håller ju... (Gzon har svetsat sin diff)

Man kan få mindre än 75% uppspänning beroende på brickans tjocklek.
Det funkar väl med varierat resultat...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705




_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Daniel Magnusson skrev:
gzon skrev:
Ett annat alternativ kan ju vara att köra wankel all tha way och montera en RX-7 bakdiff av torsenprincip.


Jo och de håller ju... (Gzon har svetsat sin diff)

Man kan få mindre än 75% uppspänning beroende på brickans tjocklek.
Det funkar väl med varierat resultat...


Hmmm, gzon kör med dubbla höfläktar och krämar ur långt mer mos än Mörtsell. Greppet på en rallycrossbana är väl inte riktigt jämförbart med det som är på strippen?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



combat skrev:
Hmmm, gzon kör med dubbla höfläktar och krämar ur långt mer mos än Mörtsell. Greppet på en rallycrossbana är väl inte riktigt jämförbart med det som är på strippen?


Jo jag vet... Det var lite internt då jag har puttat runt hans bil på Bilsportsmässan. Sprätte iväg lite mattor då. En självklar succé tyckte mässpersonalen

Stora fördelen med BMWklumpen är väl att det finns fler.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det blir inte rätt om man bara sätter in en bricka, det du gör då är att ta bort det axiella spelet som finns och diffen låser 100% med risk för att lamellerna skär.

För att öka bromsen så måste man lägga till fler lameller och tryckbrickor. På dom stora BMW klumparna brukar det finnas en 4mm tjock planbricka i botten av diffhuset, har man den så går det lätt att bygga om den till 40%. Genom att fördubbla antalet lameller så får du 40% för att komma upp i 75% så måste man byta tryckringar till en modell med andra vinklar till diffkorset.

Peder på Mobimech skrev:
Det axiella spelet i diffhuset (ny) ligger på 0.1 - 0.3 mm vilket är nödvändigt för att inte erhålla full låsning. Tar du bort spelet genom att lägga dit tjockare brickor kommer diffen få en 100%-ig låsning. Dessutom kommer brickor och lameller och skära.
För att erhålla en hårdare broms krävs andra ingrepp.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



combat skrev:
Daniel Magnusson skrev:
gzon skrev:
Ett annat alternativ kan ju vara att köra wankel all tha way och montera en RX-7 bakdiff av torsenprincip.


Jo och de håller ju... (Gzon har svetsat sin diff)

Man kan få mindre än 75% uppspänning beroende på brickans tjocklek.
Det funkar väl med varierat resultat...


Hmmm, gzon kör med dubbla höfläktar och krämar ur långt mer mos än Mörtsell. Greppet på en rallycrossbana är väl inte riktigt jämförbart med det som är på strippen?


Däremot går det ju mellan asfalt, grus tillbaks till asfalt så nog får bakaxlarna känna på belastningar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Mörtis
Koskullskulle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Har redan en med svetsad klump och för oss som ska svänga också så innebär det ett litet problem med att komma runt en del tvära böjar åka med ställ går ju men ibland så skulle man nog föredra att smyga runt för att sen få mata wankeln fullt igen...

_________________
Niklas Mörtsell
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



combat skrev:
Daniel Magnusson skrev:
gzon skrev:
Ett annat alternativ kan ju vara att köra wankel all tha way och montera en RX-7 bakdiff av torsenprincip.


Jo och de håller ju... (Gzon har svetsat sin diff)

Man kan få mindre än 75% uppspänning beroende på brickans tjocklek.
Det funkar väl med varierat resultat...


Hmmm, gzon kör med dubbla höfläktar och krämar ur långt mer mos än Mörtsell. Greppet på en rallycrossbana är väl inte riktigt jämförbart med det som är på strippen?



Jo slagbelastning (hjulstuds) vid vridmomentstoppen är inte att rekomendera.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Skruva banåkabil
Diffbroms
2254 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande