Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
slitage pga isdäck
1, 2   >>
3206 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
slitage pga isdäck

Hur mycket sliter det på bilen om man är ute och gasar med isdäck på en sjöis?

Jag har fått höra att diffen tar väldigt mycket stryk av att köra med regält dubbade däck... Själv får jag det inte att gå ihop. Diffen borde jobba mindre om båda däcken har bättre fäste. eller?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



kan slita rejält om du inte tänker dig för innan. Min arbetskamrats Urquattro fick ett stort hål in till passargerarfötterna. Hjulen utvidgade sig nämligen kraftigt och dubbarna karvade hål i plåten. Så tänkt på att ha gott om utrymme runt hjulen.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Hjulen utvidgade sig nämligen kraftigt

Pratar vi nu isracingdäck eller fulldubbade rallydäck????
och det där med utvidgar sig får du gärna utväckal lite pga att detta är något jag aldrig har hör talas om.

Diff:
om vi nu håller oss till fulldubbade rallydäck så har jag svårt att tro att diffen skulle ta mer stryk än på asfalt.

När du säger diffen menar du då en utan diffbroms???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Vanliga rallydäck är knappast något problem. Spikdäck har - enligt säker källa - bättre grepp
än slicks på slät asfalt. Bilen välter innan det släpper Ut och gasa bara!

Sedan brukar rallydäck (p.g.a. lite udda dimension) gå hårt åt hjulhuskanter.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

gzon skrev:
kan slita rejält om du inte tänker dig för innan. Min arbetskamrats Urquattro fick ett stort hål in till passargerarfötterna. Hjulen utvidgade sig nämligen kraftigt och dubbarna karvade hål i plåten. Så tänkt på att ha gott om utrymme runt hjulen.

Kan det inte vara så att bilen krängde så pass att plåten gick emot däcket?

Dom isdäck jag har kännt på har varit totalt stenhårda i gummi och stomme, fast dom, har varit väldigt gammla också.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jet skrev:
Vanliga rallydäck är knappast något problem. Spikdäck har - enligt säker källa - bättre grepp
än slicks på slät asfalt. Bilen välter innan det släpper Ut och gasa bara!

Sedan brukar rallydäck (p.g.a. lite udda dimension) gå hårt åt hjulhuskanter.


Med andra ord sk ajag försöka hitta ganska små hjul för att spara på plåten

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



det sliter rätt hårt på bussningar och stötdämpare vet flera kompisar som har fått både byta dämpare drivknutar och bussningar efter vinterns härjningar på sjön
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sen så borde det ta lite på lamelldiffen när man inte tillåter däcken att sudda mot underlaget, då måste lamellen i diffen sudda.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Jens Herke
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 144



Körde min Audi a3 med isdäck som jag hade för några år sedan.Jag lyckades köra bort båda innerskärmarna fram och så pajade servopumpen så oljan ran ut och den skar. thumbs down /Jensa

_________________
Jens Herke
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Blir det isar i vinter så kommer facit för Ascona B's rallydäckstålighet att finnas i vår.

_________________
William Ekström
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Jag har kört på isen med rallydubbdäck med min bruksbil tre vintrar i rad, det enda som hänt är att jag knäckt till plåten under stötfångaren och att skärmbreddarna lossnat.

Slitagemässigt har jag inte märkt något speciellt, jag har 3år gamla dämpare och sänkfjädrar(!) på bilen.

Det svåra för mig är att få tag i 14" däck. (första året åkte jag på en uppsättning 13"are från 1970(?)).
http://razer.mine.nu/temp/rallydubb_1.jpg

_________________
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



William Ekström skrev:
Blir det isar i vinter så kommer facit för Ascona B's rallydäckstålighet att finnas i vår.

Jag åkte med rallydäck med min Ascona B för ca tio år sedan. Då banan var gjord för vanliga Svensson däck så gick det kanske lite väl fort. Det fanns nämligen ett rakare parti för att man skulle kunna få upp lite fart inför en lång sväng som nöp åt gradvis, jättekul med alla sorters bilar . Problemet var bara att bilen varvade ur på trean, i med fyran och fortsätt gasa. Det gick rejält fort när man bröt in bilen på ställ i svängen, då kom den där sensationella känslan när man kan styra bilen trots att alla hjulen hasar. När orken på fyran inte räckte åkte trean i och det drev på för fullt genom resten av svängen.

Skador:
Rambalken sprack vid torpedväggen
De ganska friska men inte helt fabriksnya trösklarna sprack upp hela vägen
Ram och vevlager gick ned sig på min renoverade och trimmade 2.0E motor

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

razer skrev:
Jag har kört på isen med rallydubbdäck med min bruksbil tre vintrar i rad, det enda som hänt är att jag knäckt till plåten under stötfångaren och att skärmbreddarna lossnat.

Slitagemässigt har jag inte märkt något speciellt, jag har 3år gamla dämpare och sänkfjädrar(!) på bilen.

Det svåra för mig är att få tag i 14" däck. (första året åkte jag på en uppsättning 13"are från 1970(?)).
http://razer.mine.nu/temp/rallydubb_1.jpg


14" är riktigt svårt att få tag på.
15" är enklare men 16" är absolut enklast.
Enligt expertis så är det 16" man kör SM på och däcken anses vara slut lagom efter inkörning..

Jag har haft flera uppsättningar 16" på gång men fälgarna ställer till det för min del. Det finns nytt eller dyrt att välja på. Men jag hade inga större planer på att lägga ner några större summor på detta.

Sedan verkar höjden 650 mm vara väldigt populär. Själv hade jag gärna haft ett lägre däck, för att skona bilen lite vid fjädring. 630 eller lite lägre hade varit lagom.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Anton Lillsund skrev:
razer skrev:
Jag har kört på isen med rallydubbdäck med min bruksbil tre vintrar i rad, det enda som hänt är att jag knäckt till plåten under stötfångaren och att skärmbreddarna lossnat.

Slitagemässigt har jag inte märkt något speciellt, jag har 3år gamla dämpare och sänkfjädrar(!) på bilen.

Det svåra för mig är att få tag i 14" däck. (första året åkte jag på en uppsättning 13"are från 1970(?)).
http://razer.mine.nu/temp/rallydubb_1.jpg


14" är riktigt svårt att få tag på.
15" är enklare men 16" är absolut enklast.
Enligt expertis så är det 16" man kör SM på och däcken anses vara slut lagom efter inkörning..

Jag har haft flera uppsättningar 16" på gång men fälgarna ställer till det för min del. Det finns nytt eller dyrt att välja på. Men jag hade inga större planer på att lägga ner några större summor på detta.

Sedan verkar höjden 650 mm vara väldigt populär. Själv hade jag gärna haft ett lägre däck, för att skona bilen lite vid fjädring. 630 eller lite lägre hade varit lagom.


Jag får inte in 15" eller 16" i mina hjulhus så jag får väl åka med mina 14"are som snart är helslut thumbs down

_________________
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Tycker mig se ett stort behom av gängade fjäderben så man kan höja bilen...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



tvåtaktsmicke skrev:
Jag åkte med rallydäck med min Ascona B för ca tio år sedan. Då banan var gjord för vanliga Svensson däck så gick det kanske lite väl fort. Det fanns nämligen ett rakare parti för att man skulle kunna få upp lite fart inför en lång sväng som nöp åt gradvis, jättekul med alla sorters bilar . Problemet var bara att bilen varvade ur på trean, i med fyran och fortsätt gasa. Det gick rejält fort när man bröt in bilen på ställ i svängen, då kom den där sensationella känslan när man kan styra bilen trots att alla hjulen hasar. När orken på fyran inte räckte åkte trean i och det drev på för fullt genom resten av svängen.


om jag åker ut till sjön och kör AC'n på fullt med dörren öppen, fryser det snabbare då? Det där lät hur kul som helst ju!!

tvåtaktsmicke skrev:

Skador:
Rambalken sprack vid torpedväggen
De ganska friska men inte helt fabriksnya trösklarna sprack upp hela vägen
Ram och vevlager gick ned sig på min renoverade och trimmade 2.0E motor


Min Opel är väldigt rostfri, men jag har svets om det kniper.
Den motorn kan inte ha fått smörjning i kurvorna.. Jag har dock lagt in bafflar i mitt tråg så jag borde klara mig.

_________________
William Ekström
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

razer skrev:


Jag får inte in 15" eller 16" i mina hjulhus så jag får väl åka med mina 14"are som snart är helslut thumbs down


Vad har du för höjd på dina däck?
Diametern är ju oftast den samma även om fälgdiametern skiljer sig

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Anton Lillsund skrev:
Vad har du för höjd på dina däck?
Diametern är ju oftast den samma även om fälgdiametern skiljer sig


Jag hittade en bild, jag tycker det står 155/70 14" = 572,6mm i diameter.
http://razer.mine.nu/temp/rallydubb_2.jpg

Över 600mm får jag aldrig in i mina hjulhus om jag vill kunna svänga.
Min far har 15"are på sin V4a och de däcken är mycket högre.

_________________
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

razer skrev:
Anton Lillsund skrev:
Vad har du för höjd på dina däck?
Diametern är ju oftast den samma även om fälgdiametern skiljer sig


Jag hittade en bild, jag tycker det står 155/70 14" = 572,6mm i diameter.
http://razer.mine.nu/temp/rallydubb_2.jpg

Över 600mm får jag aldrig in i mina hjulhus om jag vill kunna svänga.
Min far har 15"are på sin V4a och de däcken är mycket högre.


Aha! Ja där syns det tydligt att det inte är den vanliga metriska skalan som annars verkar vara den brukliga på tävlingsdäck.

Säkert svåra att få tag på. Annars hade jag gärna sett en uppsättning av dessa i mitt garage. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Nikurasu
Sundsvall
Här sen Dec 2004
Inlägg: 204



Vanliga rallydäck sliter nog inte särskilt mycket på bilen...inte mer än att köra på asfalt iaf. Men om man lägger på såna här däck som används i IS-SM för bilar så sliter det nog en aning mer om man inte har förstärkt lite!!! För er som bor lite längre ner som aldrig för chans att se det på riktigt så här finns det lite bilder...Ganska häftigt att se bilar susa runt på en isbana i 200Km/h. Finns både turbomonster å vanliga sugisar...
http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/040314
http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/030323




_________________
Nicklas Åkerlund
Admin @ Compello.se

VW Squareback E Automatic -72
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



tvåtaktsmicke skrev:
Skador:
Rambalken sprack vid torpedväggen


Man förstår varför denna modifiering finns i homologeringspappren till Ascona 400 då (den nedre bilden):



_________________
William Ekström
Citera
Däck för banåka
slitage pga isdäck
1, 2   >>
3206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande