Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 5504 besök totalt |
Sitter en rostfri plåt mellan förknasare o insug på min 66 bjukk men det började dom med ännu tidigare som sagt var ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Satt distanser i bakelit (el likn) på min Datsun 180B SSS -75
om jag inte missminner mig så är bakelit en form av gummi, väldigt hård sådan dock. Det borde alltså kunna funka med annat hårt gummi, eftersom gummi isolerar ganska bra. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Bakelit är en härdplast, gummi en elastomer. Molekylkedjornas förnätning är glesare för elastomerar än för härdplast. Men visst, ganska lika är det ju. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Undrar om inte man använde bakelit- eller unikaplattor som knep på gamla amazoner och Volvo Penta motorer för att överhuvudtaget kunna starta dem när de var varma, förgasarna gillade inte att bli för heta.
Spacers i plast finns till de flesta Holley och Edelbrockförgasare. Med olika höjder. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Man lär sig nåt, varje dag! ![]() _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Att göra en platta av tex teflon borde ju gå utmärkt, värmeledningsförmågan är mycket låg samtidigt som den tål relativt höga temperaturer.
Idag har det ju också blivit vanligt att man tillverkar hela plenum av plast, även om detta sannolikt är främst för låga kostnader och låg vikt. Med förgasare så får man inte isolera för mycket, man vill ju ha lite värme som kan förånga bränslet om man inte vill få problem. Däremot så kan man väl isolera själva förgasaren, men insuget är sannolikt olämpligt att isolera. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 5504 besök totalt |