Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2188 besök totalt |
Montering av motor o växellåda...
Har precis börjat måtta upp ungefär var motorn skall sitta i mitt Se7en-bygge och på grund av växellådans ytterdimensioner som tyvärr bygger mest på förarsidan är jag på väg att montera hela paketet parallellförskjutet 20 mm åt höger i ramen. Enligt mina funderingar borde detta inte vara negativt så länge motorn fortfarande är parallell med diffklumpen... Håller ni med eller är jag ute och cyklar? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Re: Montering av motor o växellåda...
Precis, spelar ingen större roll så länge motor/växellåda är parallel med pinjongen. |
||||||
Re: Montering av motor o växellåda...
Mina Cobra-kit har alltid haft motorn förskuten 25 mm, mot pasagerarsidan. Funkar kanonbra.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Viktfördelningen borde väl bli lite bättre också iom man kör medsols-varv på de allra flesta banorna?
Men om man överdriver förskjutningen, kommer väl bilen att understyra i vänstersvängar och tvärtom? _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
>>Johan
Jag tror inte att skillnaden mellan hörnvikterna blir så stor eftersom jag troligen kommer att montera motorn lutande lite åt vänster samtidigt som jag förskjuter den åt höger... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Varför måste motor/växellåda vara parallell med diffklumpen?? ![]() Alla bilar har ju inte kardanen rak i höjdled, varför skulle den då behöva vara rak i sidled? _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Jag har ingående axel i diffen förskjuten åt höger, det kan inte vara helt ovanligt.
Vet inte om vevaxeln sitter centrerad men jag tror det. |
||||||
Altså, det som sägs är inte att de måste vara i linje, men att det är en fördel om tänkt förlängning av vevaxel-växelåda är parallell med ingående axel i diffen, både i sidled och i höjdled. Begge förutsätter ju att kardanen inte är parallell med ovanstående, men har samma vinkel mot begge. |
||||||
Re: Montering av motor o växellåda...
Vad är det för Cobra-kit du säljer? Har inget garage så ett eventuellt bygge är inte aktuellt inom en överskådlig framtid, men det är alltid kul att veta. Hur pass komplett är det? Motor m.m.? |
||||||
Aha! För att få konstant utväxling vevaxel/pinjong när man har knutkors, med andra ord. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Det är snarare ett krav........annars vibrerar det som fan....
Jag har tillverkat Cobra kit, "Cobra by Butterfly" , sedan 1981. Grundkitet är kaross och chassi........men jag har även levererat nyckelfärdiga bilar. Allt enl. kundens önskemål... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Min motor (saab i seven ) sitter 25 mm förskjuten åt höger då även min diff (Opel omega) är orginal 25 mm förskjuten åt höger. ( lika långa driv axlar )
Vikt mässigt bode det vara positivt däremot så får jag lite problem i kardan tunnelen då passageraren får det lite smalare ( viket är bra för mig och min bak ) Skjuta allt åt höger är klart en fördel när man skall trockla styr stången genom Turbon..... men det kanske du redan märkt ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||
Nu har jag styrväxeln framför framaxeln så det skall förhoppningsvis gå att lirka dit rattstången utan att plocka bort vattenpumpen! ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
![]() ![]() Att jag däremot fick problem med vatten pumpn är ju ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2188 besök totalt |