Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Byta bara fjädrar
2 besök senaste veckan (6815 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
Hej!

Jag har kollat rekommendationer och räknat lite på fjädringen på min Lotus och kommit fram till spring rates som skulle kunna vara lämpliga.

Dämpningen känns rätt OK idag, men bilen är för mjuk för att vara optimal på bana.

Bilen har coil-overs med 2,25" fjädrar original. Kan jag byta bara fjädrar eller är det dömt att misslyckas så att jag måste köpa fina (dyra) justerbara rejs-dämpare på en gång?

Det känns ganska ofarligt att investera i fjädrar, då de troligtvis kommer att kunna återanvändas på riktiga rejs-dämpare vid framtida uppgradering eller om det inte skulle funka med originaldämparna.

Kommer originaldämparna som dämpar bra idag vara hopplöst sladdriga med fjädrar som är mer än dubbelt så styva? (Bilen kommer gå från 1.6 till 2.7 Hz, ungefär)
Kommer bilen studsa fram istället för att kränga så vinner jag nog ingenting i väghållning.

Bilen är ingen seriös tävlingsbil (än ), utan bara en rolig åka till jobbet/köra banträffar-bil.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är problemet???
Kränger för mycket eller niger/reser sig??? Allså roll eller pitch eller båda???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
fuling skrev:
Vad är problemet???
Kränger för mycket eller niger/reser sig??? Allså roll eller pitch eller båda???


Båda.

Har tänkt att tillverka en krängare enligt en "competition manual" som jag hittat. Men bilen kommer nog ändå bli för mjuk.

och så vill jag sänka lite fram för att få en bättre vinkel mot luften och minska lyftkrafterna fram (de är påtagliga med originalhöjd). Och då måste den samtidigt bli stummare för att inte slå magen i backen.

Att kapa originalfjädrarna kommer inte att räcka då det bara kan ge 30-40% extra styvhet innan fjädern blir utan inspänningskraft, och bilen blir nog för låg.

Det där med drygt dubbla styvheten på fjädern kommer från samma competition manual, vars rekommendationer sägs vara bra.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Köp nya fjädrar till dina dämpare. Det kommer förbättra en hel del. När du sen har råd/möjlighet, köp nya dämpare också. Krängarbygge verkar vettigt, dock ser dimensionsrekommendationerna i manualen lite klena ut. Diameter på 7/8" är bara 22 mm. Jag skulle nog köra mellan 26 och 29 mm om du valt frekvens runt 2,7 Hz. Då kan du dessutom gå upp ytterligare i fjäder senare och fortfarande ha kränghämmare som faktiskt bidrar till krängstyvheten. Dimensionen du behöver beror lite på bilvikten, men Europor brukar vara rätt lätta så jag skulle nog välja 28 mm eller så till att börja med.

Naturligtvis går det att exakt räkna ut vilka fjädrar du borde köra, hur styva dina krängare behöver vara och vilket justerspann du behöver men det är frågan om antingen köpa konsulttid hos mig (tar ca två timmar att räkna fram) eller att lära sig själv.

/ Jonas Jarlmark
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
Fast Europan är så lätt i fronten, mindre än 150 kg på varje hjul. Behöver t.ex. bara en fjäder på 185 lbs/in för att komma upp i 2.7 Hz.
22 mm krängare blir minst 3-4 gånger styvare än originalet. Fast jag hade tänkt göra den i 25x3 mm rör istället för att spara lite vikt.

Räknar gör jag nästan hela dagarna, så jag ska nog kunna byta ut formlerna till de som rör väghållning...
Fast jag lugnar mig med det tills några parametrar typ bilens slutliga vikt, viktfördelning och ride height är lite mer bestämda.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Med lite snabbräkning/överslag har jag svårt att se att 2,7Hz kan stämma

f=(185*0,175*1000/150)^0,5/2/pi ---> f=2,3Hz

om vi tar bort 25kg som ofjädrat --> 2,6Hz

och då har jag inte reduserat för längd/kraft förhållandet mellan hjul och fjäderkonstanten.

Reduserar vi nu k med säg ca ca ca 0,5 för dubbla A-armar

150kg och 0,5 ger 1,6Hz
125kg och 0,5 ger 1,8Hz


Eller har jag missat något kapitalt???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
fuling skrev:
Med lite snabbräkning/överslag har jag svårt att se att 2,7Hz kan stämma

f=(185*0,175*1000/150)^0,5/2/pi ---> f=2,3Hz

om vi tar bort 25kg som ofjädrat --> 2,6Hz

och då har jag inte reduserat för längd/kraft förhållandet mellan hjul och fjäderkonstanten.

Reduserar vi nu k med säg ca ca ca 0,5 för dubbla A-armar

150kg och 0,5 ger 1,6Hz
125kg och 0,5 ger 1,8Hz


Eller har jag missat något kapitalt???


Hmmm...

Fort och fel gjorde jag det tydligen...

Jag använde ditt excel-blad, väghållning2_a (utan att analysera formlerna så noga ) och antog att faktorn 0,54 som stod till höger om k-faktorn för framfjädern var en förvald utväxling och jag tänkte att den dög som överslag. Nu ser jag att den inte används i beräkningen och dina 1,8 Hz i inlägget ovan blir då mer rätt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sorry för 0,54:an, skall INTE stå där utan den kommer från mitt åk.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Hej Daniel!
Bara för att vara säker på att du inte framledes missar på utväxlingsuträkningen. Det händer även den duktigaste mellan varven. Mr= motion ratio. Mr=D1/D2. Där D2=avståndet länkarmens upphägning i ramen till spindelleden. D1= avståndet länkarmens upphägning i ramen till en 90 graders vinkel mot mittlinjen i coiloversen. Skulle coilovern stå i 90 grader mot länkarmen blir avståndet raminfästningen till coiloverinfästningen i länkarmen.

om D1/D2=0,5 så blir Mr 0,5. om fjäderkonstanten (Ks) är 100N/mm så vill vi veta vad konstaten blir på hjulet (Kw). Då får vi Mr*Mr*Ks. Alltså Kw=0,5*0,5*100=25N per mm.

Göran Malmberg]

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Jag har gjort precis det du funderar på! Jag använder vanliga Bilstein sprint tillsammans med ca 3 ggr så hårda fjädrar som de egentligen är avsedda för, och det funkar faktiskt bra! Hade säkert blivit ännu bättre med avstämda dämpare, men det var i mitt fall inte alls nödvändigt!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Hej Daniel!
Bara för att vara säker på att du inte framledes missar på utväxlingsuträkningen. Det händer även den duktigaste mellan varven. Mr= motion ratio. Mr=D1/D2. Där D2=avståndet länkarmens upphägning i ramen till spindelleden. D1= avståndet länkarmens upphägning i ramen till en 90 graders vinkel mot mittlinjen i coiloversen. Skulle coilovern stå i 90 grader mot länkarmen blir avståndet raminfästningen till coiloverinfästningen i länkarmen.

om D1/D2=0,5 så blir Mr 0,5. om fjäderkonstanten (Ks) är 100N/mm så vill vi veta vad konstaten blir på hjulet (Kw). Då får vi Mr*Mr*Ks. Alltså Kw=0,5*0,5*100=25N per mm.

Göran Malmberg]


Mr borde väl verka linjärt på fjädringskonstanten, så här:

Kw=Mr*Ks

Kvadratisk effekt blir det väl bara på frekvensen?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

DJ:
Den ena 0,5 kommer pga rörelsen och den andra 0,5 kommer från kraften

Kraften Är Fhjul=Ffjäder*0,5 pga olika hävarmslängder
Sträckan hjulet går kontra fjädern Hfjäder=Hhjul*0,5

Vi har en fjäderkonstant med både kraft och längd N/mm
Kraften på fjäder måste vara högre pga den kortare hävarmen pluss att sträckan som fjädern rör sig är också kortare pga av hävarmslängderna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
fuling skrev:
DJ:
Den ena 0,5 kommer pga rörelsen och den andra 0,5 kommer från kraften

Kraften Är Fhjul=Ffjäder*0,5 pga olika hävarmslängder
Sträckan hjulet går kontra fjädern Hfjäder=Hhjul*0,5

Vi har en fjäderkonstant med både kraft och längd N/mm
Kraften på fjäder måste vara högre pga den kortare hävarmen pluss att sträckan som fjädern rör sig är också kortare pga av hävarmslängderna.


ok, nu trillade poletten ner.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



DJ skrev:

Kw=Mr*Ks

Kvadratisk effekt blir det väl bara på frekvensen?


Det statiska fjädertrycket blir Fw=Mr*Fs. Fw= fjäderkraften vid hjulet, Fs= fjäderns statiska tryck. Men, eftersom det handlar en FÖRÄNDRING av fjäderkraften så har vi först Mr-längden som hävstång SAMT att motsvarande kortare sträcka tillryggaläggs för fjäderns sammanpressning under rörelsens gång. Den förändringen blir Mr^2.
Det är ju rätt viktigt för att inte få fel i Hz beräkningen.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
Jo, jag skissade en liten hävarm med en fjäder på mitten, det blev halva kraften OCH dubbla förskjutningen längst ut...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



fuling skrev:
DJ:
Den ena 0,5 kommer pga rörelsen och den andra 0,5 kommer från kraften

Kraften Är Fhjul=Ffjäder*0,5 pga olika hävarmslängder
Sträckan hjulet går kontra fjädern Hfjäder=Hhjul*0,5

Vi har en fjäderkonstant med både kraft och längd N/mm
Kraften på fjäder måste vara högre pga den kortare hävarmen pluss att sträckan som fjädern rör sig är också kortare pga av hävarmslängderna.


Ehm...oops. Då gjorde jag fel i mitt excel-ark. Tänkte inte på det att både kraft och avstånd minskas samtidigt med samma förhållande. Ojdå...ehm

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vet inte om det hjälper men se, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13775

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hm, jag gör om mina beräkningar tror jag...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
DJ skrev:

Kw=Mr*Ks

Kvadratisk effekt blir det väl bara på frekvensen?


Det statiska fjädertrycket blir Fw=Mr*Fs. Fw= fjäderkraften vid hjulet, Fs= fjäderns statiska tryck. Men, eftersom det handlar en FÖRÄNDRING av fjäderkraften så har vi först Mr-längden som hävstång SAMT att motsvarande kortare sträcka tillryggaläggs för fjäderns sammanpressning under rörelsens gång. Den förändringen blir Mr^2.
Det är ju rätt viktigt för att inte få fel i Hz beräkningen.
MVH
Göran Malmberg


Menar du verkligen att det ska vara :
f=(Ks*Mr^2*1000/130)^½ / (2*pi)

Det gör att jag behöver ha 160 N/mm fjäder för att få 3 Hz, på min lilla lätta bil som man kan lyfta för hand där fram...

(Nu finns det väl inget egenvärde i att ha just 3Hz, men bara som exempel.)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DJ skrev:
Göran Malmberg skrev:
DJ skrev:

Kw=Mr*Ks

Kvadratisk effekt blir det väl bara på frekvensen?


Det statiska fjädertrycket blir Fw=Mr*Fs. Fw= fjäderkraften vid hjulet, Fs= fjäderns statiska tryck. Men, eftersom det handlar en FÖRÄNDRING av fjäderkraften så har vi först Mr-längden som hävstång SAMT att motsvarande kortare sträcka tillryggaläggs för fjäderns sammanpressning under rörelsens gång. Den förändringen blir Mr^2.
Det är ju rätt viktigt för att inte få fel i Hz beräkningen.
MVH
Göran Malmberg


Menar du verkligen att det ska vara :
f=(Ks*Mr^2*1000/130)^½ / (2*pi)

Det gör att jag behöver ha 160 N/mm fjäder för att få 3 Hz, på min lilla lätta bil som man kan lyfta för hand där fram...

(Nu finns det väl inget egenvärde i att ha just 3Hz, men bara som exempel.)


Utväxling och vinkel gör ju en del...men det vet du ju iofs.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Racetech
Byta bara fjädrar
2 besök senaste veckan (6815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande