Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (4246 totalt) |
Blyersättningsmedel, när?
Det verkar råda delade och osäkra meningar om när man ska köra med blyersättning, men såvitt jag förstått gäller det att ventilsätena är rostfria för att dessa ska klara blyfri bensin. Eller är det någon annan faktor som styr? |
||
Re: Blyersättningsmedel, när?
Undrar med! Kör blyfri 98 med min porsche -83á. Kanske kan man ha i lite bly? Går den bättre då eller ? Fanns väl inte blyfri bensin på den tiden eller? _________________ ![]() |
||
Preem har en liten lista här:
http://www.preem.se/mallar/norm.asp? Det som avgör är väl om man har härdade ventilsäten eller inte.. (Eller är det rostfria?) Gamla gjutjärnstoppar kan ju ha det, men behöver inte. Är toppen däremot av aluminium så har den med allra största säkerhet det. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
Göra det lätt så med gjutgärnstoppar utan lösa ventilsäten SKALL man använda blyersättingsmedel.
Med typ Al-toppar som har lösa ventilsäten så är det inte lika känsligt, men olika tillverkare har olika rekomendetioner. Med Al-toppar går det garanterat att se till att man kan åka utan blyersätting med rätt ventilsäten. Med gj.järntoppar så går det i vissa fall att stoppa dit lösa säten, typ mina toppar går det inte om jag vill ha större ventiler än std. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det här är något jag också funderat över. Framför allt när det gäller BMW's S14. Tidiga M3E30 (från sept. -86) fanns ju både med och utan katalysator samtidigt. Enligt instruktionsboken ska den utan kat ha blyad 98. Jag har lite svårt att tro att man skulle använt olika styrningar i topparna på de olika versionerna.
![]() _________________ Anders Dauner |
||
Det kan bero på att motorn egentligen vill ha 98 oktan, och den enda 98 som fanns på den tiden var blyad. I de bilarna som hade kat kunde ju inte den soppan användes, så den enda blyfria soppan rekommenderades. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
Så kan det ju faktiskt vara. Att jag inte tänkt så långt. ![]() _________________ Anders Dauner |
||
Varför skulle det inte gå att sätta sätesringar i dina toppar? Blev lite nyfiken här, har aldrig hört talas om att det inte skulle gå ![]() |
||
citat:
Varför skulle det inte gå att sätta sätesringar i dina toppar? På ett par std toppar går det prisis, men vill man ha lösa och lite större ventiler är det kört. Sen om ventilökingen skall göra någon riäl nytta så finns det inte matrial i topparna så det räcker. Hur kul är det att bygga racemotor med typ kanaleler vid ventilen som på en std topp ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Mantan ska få Rover v8 till sommarn. Den är ju helalu. Läste någon rekomendation, men det var riktigt rörigt med olika årsmodeller och annat hit och dit. Motorn är från 69, 73, något därimellan, en blandning eller något helt annat. Jag hade dessutom tänkt att bygga sprut och köra på e85.
Hur gör man då? Man vill ju inte förstöra sätena i onödan. _________________ Markus Ålind |
||
Men vad är det som gör att det inte går ? Jag har aldrig stött på det problemet när jag jag jobbade med att fräsa ner sätesringar i toppar.. Blev som sagt lite nyfiken ![]() |
||
Äe det inte så att den gammla blyade soppad hade bättre smörjande egenskaper än den nya olyade också!? Jag har iaf fått rekomendationen att så är fallet och så skadar det inte med blyersättning eller annan smörjning på bilar med K-jet eller andra mekaniska bränsle system, som kan kärva.
(smörjmedel som brukats med framgåg: Disel någon liter på 60l, 2-takts olja någon dl på 60l) _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
i med lite tvåtaktsolja i k.jet bilar. det är ju inte fel för soppapumpen heller.
swangbg, anatar att jag varit med och mummlat om det. läste nått mötesprotokoll som MRF hade gjort (har jag för mig) de sa att det fanns ingenting som påvisade beläggningar av natrium eller kalium när man körde med lambda och kat. sen finns det massa andra fördelar med vissa blyföreningar, och nackdelar pxå förvisso. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (4246 totalt) |