Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
val av väghållningsats
2203 besök totalt
pilsmo
Västervik
Här sen Dec 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
val av väghållningsats

Jag har nyligen skaffat mig en 318(e30) som rullar mest för jämnan
Men jag har lite drömmar om att kunna skapa en "banbil" utav den också... Men jag kommer som sagt va inte bara ha den för detta ändamålet utan den kommer rulla som transportmedel också.
Som de är nu är de bakre dämparna helt slut och jag har planer på att byta, tänkte byta alltihopa på en gång.. Jag vet bara inte vad jag ska byta till för att man ska komma ett steg i rätt rikttning mot en banbil.
Då jag är studerande också så är ekonomin ganska begränsad.
Har ni några förslag på någon kombination av bra väghållning till billigt pris vore jag mer än tacksam.

MVH

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

E30 och stötdämpare/fjädrar det har vi aldrig diskuterat förut på rejsa. Prova och sök lite så skall du nog finna mer än du önskar. Var inte blyg för försätta på befintlig tråd när du finner lämplig sådan.

Superkort resumé:
Bilstein Sprint och Gula Koni kan nog anses vara säkra och beprövade kort på stötdämparsidan.

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Ett hett tips är att inte köpa fjädrar med för mycke sänkning , mer än 30 mm kan ställa till det med orolig framvagn vid gupp

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Jag sitter precis samma sits som dig faktiskt. Säg nu inte att din e30 är en vit 88a med M40 motor för då börjar det bli kusligt.

Koni och Bilstein är i alla fall med min studentbudget helt uteslutet. Jag har kollat in en sats som kommer från FK Automotive. Kan köpas för 2600:- från Kalmar men betydligt billigare i Tyskland. Har dock inte kunnit sätta mig in i hur pass bra grejerna är. Vågar först göra det när jag samlat ihop nog.
Sänker för övrigt 60/40mm.

#52 Modsport II
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla med "Bistec" här på forumet. Det sitter (satt) en i stort sett ny "väghållningssats" på hans E30. Eftersom värre saker är på väg är den säkerligen till salu för en rimlig peng.

Göteborg
Här sen Okt 2003

Bistec kör 325 och det är inte samma delar tyvärr. 325an har 52mm fjäderben medans 318i har det klenare 48mm benet. Men ett PM är skickat för säkerhets skull. Tack för tipset!

#52 Modsport II
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Cyberoid skrev:
Bistec kör 325 och det är inte samma delar tyvärr. 325an har 52mm fjäderben medans 318i har det klenare 48mm benet. Men ett PM är skickat för säkerhets skull. Tack för tipset!

Bistec skulle om jag minns rätt satsa på ett Leda-kit. Då blir det fjäderben "över" eftersom Leda-kitet är ett så kallat coilover-kit.

Sen om man vill vara petig så är fjäderbenen på E30 45 eller 51 mm i diameter.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

I det test som tyska auto motor&sport gjorde på e30 när den var ny så visade det sig att sachs sportkit med fjädrar och dämpare var snabbast på bana och dessutom hade bäst komfort... som nummer två kom bmw:s eget sportkit, bilstein och koni var också med jag kommer dock inte ihåg hur de placerade sig.
Skall man ha ett utpräglat bankit förhåller det sig kanske anorlunda?

/Johan B

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

blixten skrev:
I det test som tyska auto motor&sport gjorde på e30 när den var ny så visade det sig att sachs sportkit med fjädrar och dämpare var snabbast på bana och dessutom hade bäst komfort... som nummer två kom bmw:s eget sportkit, bilstein och koni var också med jag kommer dock inte ihåg hur de placerade sig.
Skall man ha ett utpräglat bankit förhåller det sig kanske anorlunda?

/Johan B

som nummer två kom bmw:s eget sportkit, Är en intressant sak , jag körde förut med en race sats från H&R på min 318 ti , sänkte nog 60-40 och till det gula koni , men vid byte till 323ti , så behöll jag orginal M-fjädrar + gula koni , och fick bättre väghållning thumbs up så förkasta aldrig orginal fjädrar som skrot

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Anton Lillsund skrev:
Cyberoid skrev:

Bistec skulle om jag minns rätt satsa på ett Leda-kit. Då blir det fjäderben "över" eftersom Leda-kitet är ett så kallat coilover-kit.

Sen om man vill vara petig så är fjäderbenen på E30 45 eller 51 mm i diameter.

ojdå, det var visst lite sent. Så ska det naturligtvis vara!

#52 Modsport II
Citera
pilsmo
Västervik
Här sen Dec 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Cyberoid skrev:
Jag sitter precis samma sits som dig faktiskt. Säg nu inte att din e30 är en vit 88a med M40 motor för då börjar det bli kusligt.

Koni och Bilstein är i alla fall med min studentbudget helt uteslutet. Jag har kollat in en sats som kommer från FK Automotive. Kan köpas för 2600:- från Kalmar men betydligt billigare i Tyskland. Har dock inte kunnit sätta mig in i hur pass bra grejerna är. Vågar först göra det när jag samlat ihop nog.
Sänker för övrigt 60/40mm.

Inte riktigt.. silver/grå 87a med M10 motor
Men budgeten kommer väl vara ungefär desamma, kanske i bästa fall kommer den sträcka sig upp till 4-5000:-
Någon som vet något om denna sats, de va ju ett bra pris på, om de nu är något o ha...

Gislaved
Här sen Dec 2003

Anton Lillsund skrev:

Du råkar inte veta vad ett Leda-coiloverkit kostar?

Eller annat lämpligt (billigt) coiloverkit kostar till e30.

Mvh Öberg

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Öberg Blyfot skrev:
Anton Lillsund skrev:

Du råkar inte veta vad ett Leda-coiloverkit kostar?

Eller annat lämpligt (billigt) coiloverkit kostar till e30.

Mvh Öberg

Martin (Bistec) kan nog svara på kostnaden för det kit han köpt. Tror det står i hans tråd, om jag minns rätt. Kommer dock inte ihåg siffran just nu.

Att köpa coilovers för sakens skull känns dumt. Bra coilovers är inte billiga.
Bra fjädrar och vettiga stötdämpare med standard infästningar och utseedne är inte dumt faktiskt. Speciellt inte om budgeten är begränsad.

EDIT: Sök på ämnet. Det finns massor att hämta gratis där. thumbs up
Angående Leda så ta kontakt med Andreas Lidström här på forumet. Han har kollen på detta. thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ett LEDA-kit billigsaste billiga hamnar kring 16.000:- med svensk moms levererad. De är inte helt super att köra bana eller race med (precis som Koni gula, bilstein sport och alla andra enklare dämpare).

om man däremot bygger ut dem med 24 steg justerbarhet, uniballs i ändarna och gasövertryck så får man en dämpare som fungerar bra på bana och framför allt håller länge. Serviceintervall rekommenderas vart annat år beroende på användning och den kostar 800:- per dämpare. Om inga kollisioner knäcker dämparen håller den i minst tio år utan att några dyrare delar behöver bytas.

Jag har importera LEDA under ett drygt år och kommer ordna möjlighet till service i Stockholmsområdet.

Den största fördelen med LEDA är att man själv, eller med min hjälp, kan skräddarsy den dämpare man själv behöver. Alla kit byggs för en viss kund och det mesta går att ordna.

Till just E30 har Leda rätt mycket erfarenhet genom racingen i England, senast jag var där stod två E30 inne. En för montering av nya dämpare och en för service av 12 år gamla dämpare. De behövde fortfarande inte nya kroppar eller kolvstänger.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag tycker faktiskt inte att m-chassiet på min 318is är så tokigt. Funkar bra att ha kul i konbana med i alla fall

Nu kommer jag ju att byta fjädrar och dämpare men så där livsnödvändigt är det ju inte om man inte satsar på vinnartider.

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:
Jag tycker faktiskt inte att m-chassiet på min 318is är så tokigt. Funkar bra att ha kul i konbana med i alla fall

Nu kommer jag ju att byta fjädrar och dämpare men så där livsnödvändigt är det ju inte om man inte satsar på vinnartider.

Plussar man på en Vererra hämmare bak , så funkar det ännu bättre

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
val av väghållningsats
2203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande