Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7011 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?

original är Speedstern ganska hård, men på bana tycker jag den lutar för mkt. Tänkte köpa bättre dämpare o fjädrar, Nitrons, men tycker att fjädrarna är lite VÄL hårda?!



Speedster NA = 234 / 268 lbs/in = 42 / 48 N/mm (Standard)

VX220 NA Nitron kit = 375/475 lbs/in = 68/ 86 N/mm


....tycker det verkar vara att ta i ..............60-70 % hårdare på en gatbil som väger 850 kg (tom)!!!

Vad tycker forumet?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Inte nödvändigtvis, det beror på.

På min Miata gick jag upp 3,5 gång i fjäderkonstant jämfört med original. Det var inte "för hårt" egentligen. Miatan är konstruerad för att gå på genomslagsgummina under kurvtagning, gummina är utformade väldigt speciellt för att vara mjuka men progressivt hårdare, dvs. man får komfort rakt fram, men så fort det svänger blir det hårdare och mer "race"-inspirerat. Det är därför den bilen är så skön att köra tycker jag. Jag ändrade på det och tog bort de långa gummina, satte dit korta och hårdare fjädrar så den inte red på gummina i kurvorna - det var faktiskt precis så det gick, egentligen hade ännu hårdare fjädrar behövts men dämparna orkade inte riktigt medutan det blev lite gungigt ibland. Det funkade thumbs up men var väl kanske inte en önskedröm i alla situationer.

Huvudmålet är ju att ha så mjukt som möjligt så att dämparna inte "går i botten" vid kurvtagning eller inbromsning. Tycker du den kränger för mycket sidledes, gå på hårdare kränghämmare istället tycker jag känns mer logiskt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Har funderat på det oxå, det finns en ställbar till Elisen som kanske passar. Men jag tänkte att jag genom att köpa hela coilovers skulle kunna förbättra både fjädring, dämpning och krängning, med en åtgärd! thumbs up

Pengar är en bristvara, som alltid......

PS. Vad var det för hårdhet på Miata-fjädrarna?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Jag har köpt Nitrons till min Griffith 500 och efter en del konsulterande med engelsmän som kör samma bil och ett par återförsäljare beställde jag 280/350. Bilen väger 1050 kg. Dessa hårdheter bedöms vara en "kompromiss" mellan gata och bana. De hårdheter de angivit för VX:n verkar vara mer inriktat på ren bankörning och kör du med det på gata lär du skaka ut garnityret.

Jag har inte monterat det ännu så jag kan tyvärr inte ge någon feedback så.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

STOPP, man kan INTE gämnföra hårdheten/fjäderkonstanten på 2st olika bilar.
Detta pga bla utväxlingsförhållandet mellan hjul och fjäder kan skilja rätt mycket.

Jag har massa data på dude:s ååpel hemma, skall kolla i kväll vad det kan ge för Hz-tal.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Svårt (omöjligt?) att jämföra över olika biltyper kanske. Vinklar, konstruktion mm mm
EDIT: Hehe, Fuling hann före

Ska erkänna att jag totalt förlitat mig på andras råd, men så länge det funkar så...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
7-11 skrev:
De hårdheter de angivit för VX:n verkar vara mer inriktat på ren bankörning och kör du med det på gata lär du skaka ut garnityret.


En kille på engelska VX220-forumet sa just det, det var helt enkelt svinhårt, för hårt för gatkörning. Så jag funderar väl på att själv speca fjäderkonstanten..............

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



apex skrev:
En kille på engelska VX220-forumet sa just det, det var helt enkelt svinhårt, för hårt för gatkörning. Så jag funderar väl på att själv speca fjäderkonstanten..............


De värden jag angav är ca. 40+% upp från standard på Griffen, om jag minns rätt. Det bedömdes av de "experter" jag snackade med vara hanterbart (på min bil) utifrån mixen gata/bana jag angivit.

Jag tror du kan maila direkt till Nitron iofs. Jag köpte mina via TMS Motorsport och den jag snackade med körde i Tuscan Challenge-serien så jag hoppas han visste vad han snackade om...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ok nu har jag kollat det siffror jag mätt och och fått av dude.
dude-åpel (std)
fram 1,8Hz k=34N(mm
bak 1,7Hz k=48N/mm
Hur tvävlingsbilen ser ut vill jag ha ok av dude att lägga upp här.

apex värden:
std:
234-->40,9N/mm --> 2Hz
268-->46,8 -------> 1,68Hz
sats:
375--->65,6--->2,6Hz
475--->83,1--->2,2Hz

om 2,6 och 2,2Hz säger jag inte så där jätte hårt, mycket om det skall kännas stötigt eller ej beror på stötdämparna. Har du nu justerbara dämpare så tror jag du står ut på gata om bilen är till för att leka med och inte som pe...förlängre. Opppps den var nästan en spark under bältet eller???

Nu skall man ha klart för sig att man inte kan titta bara på fjädrana utan också måste ta med krängrana i åååpens fall en bara fram. Är man nöjd med balanasen i bilen innan fjäderbyte så måste man även gå upp i krängare för att inte paja balansen i bilen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



Fick bl.a. detta som svar när jag frågade Lotus Specials i Tyskland om nya fjädrar och hjälpfjädrar till Öhlinarna på Speedstern
Citat:
As for the springs ,the eibach Tender springs for the small diameter Öhlins are not available
for months now ...so lowering the car with Öhlins springs is a no go at the moment.
Spring connectors/adaptors ar not an issue though.

As for the Eibach main springs in 60mm This is not a problem ,we could supply springs and spacers and helpers . We have gone as far as using 100 and 120N /mm Springs at the front
and 120 and 140 at the rear in the summer with very good success on the track .
At lower ambient temps and with road tyres this will not work too good ,so I'd recommend
using softer springs 70 -90 front and 80 to 100 at the rear for better allround(say wet and cold ) performance.
of course you'll get some more total roll into the car using the softer springs ,but by using stiffer damper settings this will happen later.


_________________
Johan Classon
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Så de rekommenderar ÄNNU hårdare fjädrar än 68/ 86 N/mm, 100/120 N/mm typ. OK det var bara att Barrybethel på VX220 tyckte att bilen blev alldeles för hård, men han kan ju alltid justera dämpningen.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



Jag ska nog försöka ha tag i fjädrar med ungefär samma hårdhet som Nitronskittet.

Nån som vet vart man får tag i ID 46mm fjädrar och hjälpfjädrar till vettiga priser?

LS har ju kört med 60mm och nån form av adapterplatta verkar det som, men 46mm är det ju org.

_________________
Johan Classon
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Du kan ju alltid fråga Nitrons. De säljer ju hjälpfjädrar för £75 o kan väl sälja en sats av sina fjädrar, med rätt hårdhet.... eller?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
*UPP*

Vad hade dude på sin race-bil?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Nuvarande:
fram 46N/mm -->2,2Hz
bak 60N/m --> 2,1Hz

Ny sätting:
fram 60N/mm ger ca 2,5Hz
bak 80N/mm ger ca 2,4Hz

om jag inte har fått allt om bakfoten.
Men nu är dude race bil lättad så Hz-talen sjunker lite på en std.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Det ser ut som om Nitrons sats har hårdare fjädrar än racebilen, alltså. Jo, jag har hör att de är förbannat hårda, som sagt!! Kan vara jobbigt att kryssa mellan guppen på småvägarna i Östegötland dock, en annan favoritsysselsättning. thumbs up

Får tänka över det här en gång till..............

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



apex skrev:
Det ser ut som om Nitrons sats har hårdare fjädrar än racebilen, alltså. Jo, jag har hör att de är förbannat hårda, som sagt!! Kan vara jobbigt att kryssa mellan guppen på småvägarna i Östegötland dock, en annan favoritsysselsättning. thumbs up

Får tänka över det här en gång till..............


Jag kör två olika Eliser. På racebilen har vi ca 700 fram/750 bak. Race Elisen väger ca 900 kg. Den går inte att köra på vägen!!! Dämparna är Race Dynamics trevägs.
På sprint bilen har jag Nitrons 325/400 och bilen väger 700 kg. Fungerar utmärkt på bana och på vägen. Jag kommer dock att prova hårdare fjädrar nästa säsong då även denna bil skall rulla på full bana. Mest på Zolder, Spa, Croix och Dijon.

Det viktigaste för att dämpa krängningen är dock en riktigt styv antirollbar. Detta gäller både Eliser och Speedster.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

CAIC skrev:
apex skrev:
Det ser ut som om Nitrons sats har hårdare fjädrar än racebilen, alltså. Jo, jag har hör att de är förbannat hårda, som sagt!! Kan vara jobbigt att kryssa mellan guppen på småvägarna i Östegötland dock, en annan favoritsysselsättning. thumbs up

Får tänka över det här en gång till..............


Jag kör två olika Eliser. På racebilen har vi ca 700 fram/750 bak. Race Elisen väger ca 900 kg. Den går inte att köra på vägen!!! Dämparna är Race Dynamics trevägs.
På sprint bilen har jag Nitrons 325/400 och bilen väger 700 kg. Fungerar utmärkt på bana och på vägen. Jag kommer dock att prova hårdare fjädrar nästa säsong då även denna bil skall rulla på full bana. Mest på Zolder, Spa, Croix och Dijon.

Det viktigaste för att dämpa krängningen är dock en riktigt styv antirollbar. Detta gäller både Eliser och Speedster.



du åker på ganska breda slicks har jag för mig?.

att åka 120-150N/mm med r-däck/gatdäck lär betyda att man kan skippa dämpare öht .

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



dude skrev:
CAIC skrev:
apex skrev:
Det ser ut som om Nitrons sats har hårdare fjädrar än racebilen, alltså. Jo, jag har hör att de är förbannat hårda, som sagt!! Kan vara jobbigt att kryssa mellan guppen på småvägarna i Östegötland dock, en annan favoritsysselsättning. thumbs up

Får tänka över det här en gång till..............


Jag kör två olika Eliser. På racebilen har vi ca 700 fram/750 bak. Race Elisen väger ca 900 kg. Den går inte att köra på vägen!!! Dämparna är Race Dynamics trevägs.
På sprint bilen har jag Nitrons 325/400 och bilen väger 700 kg. Fungerar utmärkt på bana och på vägen. Jag kommer dock att prova hårdare fjädrar nästa säsong då även denna bil skall rulla på full bana. Mest på Zolder, Spa, Croix och Dijon.

Det viktigaste för att dämpa krängningen är dock en riktigt styv antirollbar. Detta gäller både Eliser och Speedster.



du åker på ganska breda slicks har jag för mig?.

att åka 120-150N/mm med r-däck/gatdäck lär betyda att man kan skippa dämpare öht .


Sprintbilen rullar fortfarande på vägen Fn har jag Yokos Neovas fram 195-50-15 och Dunlop Sp9000 bak 225-45-16. Greppar bra, men jag har fortfarande extremt mycket (för mkt!) camber ca 3 grader runt om. Inga problem med dämpningen trots väldigt dåliga vägar i södra Belgien. (men det studsar!!)

På bana så har sprintbilen Dunlop D105 (662) slicks 205-580-16 fram och 210-610-16 bak.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Citat:
Jag kör två olika Eliser. På racebilen har vi ca 700 fram/750 bak. Race Elisen väger ca 900 kg. Den går inte att köra på vägen!!! Dämparna är Race Dynamics trevägs.
På sprint bilen har jag Nitrons 325/400 och bilen väger 700 kg. Fungerar utmärkt på bana och på vägen. Jag kommer dock att prova hårdare fjädrar nästa säsong då även denna bil skall rulla på full bana. Mest på Zolder, Spa, Croix och Dijon.

Det viktigaste för att dämpa krängningen är dock en riktigt styv antirollbar. Detta gäller både Eliser och Speedster.


700/750 är det lbs/inch eller?

Vet inte om Elisens kränghämmare passar men de här ser bra ut:


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



apex skrev:
Citat:
Jag kör två olika Eliser. På racebilen har vi ca 700 fram/750 bak. Race Elisen väger ca 900 kg. Den går inte att köra på vägen!!! Dämparna är Race Dynamics trevägs.
På sprint bilen har jag Nitrons 325/400 och bilen väger 700 kg. Fungerar utmärkt på bana och på vägen. Jag kommer dock att prova hårdare fjädrar nästa säsong då även denna bil skall rulla på full bana. Mest på Zolder, Spa, Croix och Dijon.

Det viktigaste för att dämpa krängningen är dock en riktigt styv antirollbar. Detta gäller både Eliser och Speedster.


700/750 är det lbs/inch eller?

Vet inte om Elisens kränghämmare passar men de här ser bra ut:



Lbs/inch!
Tror inte det, men jag tycker du skall kontakta John Thorne john@thorneymotorsport.co.uk Han vet det mesta om Speedstern (WXT).
Nitrons dämpare till Speedstern är säkert lika väl avpassade som de för Elisen. Jag har stort förtroende för Guy på Nitron. Ring och snacka med honom.
Citera
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande