Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 CD | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7361 totalt) |
Jaha, då var det kanske dax att presentera mitt lilla projekt/bil då.....
En Saab 9000 CD av årsmodell 1990, just nu med en original 2.3 sugmotor i..... I garaget står en 2.0 turbo-motor helt nerplockad i sina minsta beståndsdelar och väntar på att fixas iordning... mina planer är att få ut kanske runt 3-400 hästar på sin höjd... det som skall förändras på motorn då? *vassare topp, har en 2.3 topp i motorn som sitter i bilen just nu, den ska planas vid behov och portas.. Om jag inte hittar en korttopp, då blir det självklart en sådan istället... *kraftigare spridare ska stoppas i, kanske i klass med 550cc.... *kraftigare bränslepump och btr *kolvarna skall slipas till och viktas *kammarna skall slipas till och justeras *ett grenrör skall förhoppningsvis byggas *när ekonomin tillåter så kommer det en större turbo, just nu sitter original liten sak *allt ska målas och snyggas till sen är det resten av bilen som skall piffas till med, och få ett lite mer "killer"-look.... *ett body-kit skall tillverkas *bredda fram- & bak-skärmar *kolfiberhuv och lättning?! när det gäller väghållning så är jag lite delad i uppfattningen *bättre skivor, slitsade och ventilerade runt om *4-kolvsok fram med bättre belägg *kanske sänkning, vet faktiskt inte?! *powerflex bussningar på alla tänkbara ställen jaa, detta ser väl ut att kunna bli ett litet trevligt projekt va? någon som har kommentarer eller kanske en del idéer om vad jag kan göra med motorn får gärna komma med lite förslag.... här finns ju en del duktiga människor, om man säger så _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Inte för att vara elak eller något, men det där luktar juh väldans mycket rakt frammåt åka |
||||
*skrattar* jaa, kanske det.... men som sagt... alla möjliga och omöjliga förslag är välkomna... dels för kurvtagning och dels för raktframmåtåa....
_________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Köp ett Bilstein/H&R kit och vettiga bromsar och skit i motorn, lägg de stålarna på däck istället.
Färdigt. Har du pengar över så bör de gå till hjälm och kläder plus banträffar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Kan bara instämma Rattvridartid på bana förbättrar din bils banprestanda mer effektivt än att trimma motorn till herrejösseshöjder. jag vill även oblygt påstå att tillcohmed jag har blivit mindre dålig på att kränga bilen runt kurvor efter dennna sommar |
||||
Ski.... i strässfläkt snurran och fukusera på lätting och väghålling i stället så åker du 8 runt stässfläktana på bana. Jag brukar åka med min flintahålk på på STCS:s Stockholm sektionen svängövningar och jag hänger med DUKTIGT.
Hmm jag skriver så jä..... långsamt att det var FLER som hann imällan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Lätta och satsa på väghållning och låt turbon stå... det tycker jag låter bäst!
Bara för att man inte har turbo, så blir det inte tråkigare. Det blir grymt mycket roligare med bra väghållning och bra däck! Kan säga att min bil gick som turbo hos den förra ägaren, men jag satte i sugmotor när jag skaffade den, satsade på väghållning och däck vilket har gjort att jag har buskul på banorna! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
joo, visst ...
jag tänker trimma upp motorn lite grann i alla fall... vi får se vad som händer mer.... min ekonomi är inte den starkaste.... studerar sista året på gymnasiet och tjänar då 950 spänn i månaden.... det räcker inte sådär jättelångt direkt.... men vi får väl se.... jag vill ju ha en bil som klår dom flesta i rödljusen, samtidigt som jag vill kunna svänga med den rätt hyffsat.... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Alltså... inte för att verka taskig, men det första är inte relevant här... Visst måste en bil ha motor för att gå framåt, men för att få en bil svänga-vänlig så är det inte motor som krävs. Rödljusrace alt. "amerikanska accelerationstävlingar" räknas som off topic här... men vill du veta hur du får bilen att kröa 8:or runt andra bilar på banor så finns det mycket kunskap om det här. Mvh Fredrik - Trackday-addict _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
hehe, jag har förstått detta.... men all kunskap tas gärna emot...
jag gör gärna bilen svängvänlig... inget som sätter mig på tvären för.... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
_coffe_:
En bra början är att handla denna bok. https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Man behöver inga förkonskaper, jo kanske lita typ att en bil har 4st hjul _________________ Johan Sjölinder |
||||
och vi som kör amerikanare här på forumet har tvingats bygga om dem till runt runt version bara för att få vara med i gemenskapen! ett tips; kunskap kommer man långt med, även om böcker är dyra, spar man pengar i det långa loppet... Man slipper alla felköp av delar när man väl sätter igång! |
||||
jag håller med dig MaZ... jag har fått för mig att det är mycket dyrare att bygga en bil som har en grym väghållning, samt att underhålla den än att bygga en stark och tåligt motor......
kunskap och rätt kontakter löser nästan alla problem _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Klart du ska ha turbomaskin i den. Monterade i en motor från calibra turbon i min astra i vintras och det var nog den bästa modden jag gjort på den bilen någonsin. Så jäkla gött med en vassa vrid när man ska gasa ut ur kurvorna. Men självklart ska du sattsa på väghållningen också.
Calle som gillar turbo _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
...du menar spinna ut ur kurvorna? Du har ju ingen diffspärr Calle... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
jaa, skilland är det på topparna... Och jag vet även att vissa modifieringar kommer att ske om jag byter topp...
så småningom kommer även denna bil, förhoppningsvis, att komma ut på lite banor och svänga lite... det hade varit så roligt.... men vägen dit ser rätt lång och krokig ut _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Nu får jag säkert andra SAAB ägare på mig, men går en 9000 nåt vidare på en bana? _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
original så är det väl inte mycket att hurra över men med lite modds så kan det nog svänga riktigt bra. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 CD | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7361 totalt) |