| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Alfa Romeo Tipo 33 TT 12 1974.
|
1501 besök totalt |
|
Alfa Romeo Tipo 33 TT 12 1974.
Hittade den här Alfa Romeo Tipo 33 - 74 till salu i England, den hade segrar bl.a. på Monza - Nürburgring - Targa Florio, och tog VM titeln för sportvagnar 1975. Pris: 6 179 104 Skr Eller 450 000 GBP ![]()
![]()
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
|
|
||||||
Tror inte det, han körde en sån här istället: http://www.research-racing.de/essen0 _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Undar i så fall om det inte var Wisell, han hade ju fabriksstyrnignar för Alfa. (iaf i Standardvagn, minns inte exakt om det gällde sportvang också...) Ronnie körde så vitt jag vet aldrig Alfa (däremot Ferrarin som redan påpekats.) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Jag har läst att Ronnie tävlade en del för för Autodelta med just 33 TT.
Appropå Reine Wiesell så var har med (både i filmen och i verkligheten) och kollade på Speed Merchants när vi i Alfaklubben hade en filmsession för några veckor sedan.
På Sebring körde han en Lola. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
1975 körde Ronnie BMW.
Reine Wisell körde Porsche Carrera, och på 1000 km på Spa kom han både 6 och 8, var förare på 2 bilar. Alfa som vann VM kördes bl.a. av Merzario - Ickx - Mass - Pescarolo - Bell. Och dom vann 7 av 9 tävlingar de året. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
|
Alfas föraruppställning det året innehåller i princip all mina endurance-idoler från den tiden.
Fast Merzario kanske jag inte inkluderar helt i den glorifierade skaran
Reine åkte ju en hel del olika bilar dessa år. Hopplösa BRM i F1, autodelta i en del EM-lopp för standardvagnar med den rätt tunga 2000 GTv. Fast Jarmyr kan säkert som Motalabo storyn om den framgångsrikaste föraren i Team Baltzar bättre än jag...
Ronnie i Ferrari i Sp VM minns jag, men vilka år utan att gå tillbaka till arkivet klarar jag inte, 1973-74?? I BMW minns jag honom i både 320 gr 5 och dito 3,3 CSL. var väl rätt häatkraftstinna turbomonsters de där CSL-bilarna? På knutan gästade han med Bumsen mitten 70-tal, men i EM på Mantorp 72 eller 73(?) åkte han väl Zakspeed Capri? Själv fick jag matsäcksväskan, placerad på postering i pariskurvan, klockrent prickad av Stommelen eller Mass (minnet igen) i den vilt skedande LeMans blå Alfettan som Autodelta provade med i EM på Mantorp. En snygg gest var att jag blev inbjuden till lunch med teamet som kompensation
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
om du inte har något för dig den 16:e är du välkommen att prata Alfaminnen på vår (Club Alfa Romeo) pubträff i gamla stan. Dina upplevelser slår ju det mesta.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Tack, det låter mycket trevligt!
Som f.d. Alfa Clubmedlem vore det kul att åter vidga vyerna utanför två-takts röken
Även om jag tror att många har ännu häftigare Alfa-minnen än jag.... Ska stämma av med Sambon om barnvakt, då hon varit ofin nog att boka en personalfest den 16:e om jag löser det kommer det ett PM till dig innan veckan är slut. Nu kallar plikten och några timmar i bilen inför morgondagens utbildning med ett antal duktiga bilmekar. Har för mig en av mina kursdeltagare rent av var renlärig alfisti! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Nu är det ju såhär, att alla Alfa Romeo rostar etc, så naturligtvis även denna. *
* Kan vara 100% dyngpladder. Är det pubkväll den 16:e???????? Den här gången ska jag komma i så fall!!!!!!! |
||||||
|
Ja, om Bosse kommer ifrån lär det bli extra intressant
http://db.alfaromeo.org/aktiviteter/ Entschuldigung für dieses thread berauben...oder etwas es heissen machen...Fan vad tyska man har glömt. Men vad gör man inte för alla våra München- und Stuttgard-anhängare
||||||
|
Re: Alfa Romeo Tipo 33 TT 12 1974.
Menar du verkligen Targa Florida? Inte Targa Florio?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Tack för att du är så observant.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
|
Jag tolkade det som en freudiansk felskrivning för Sebring
||||||